וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כנס נגד הגיוס: נגיב כאדם שמבקשים לפגוע בחייו

16.12.2013 / 21:00

החרדים מתאחדים. בכנס נדיר שנערך הערב בעקבות חוק הגיוס העתידי, התאחדו גדולי רבני החרדים וזעקו נגד הגזירה אותה כינו שפל המדרגה. "זו תהיה מלחמת קיום ובהתאם לכך נגיב"

כנס חירום נגד גיוס אברכים: "לא לחיסול עם ישראל"/מעריב
הרב שטיינמן וחברי מועצת גדולי התורה של דגל התורה הליטאית יתכנסו היום  בבני ברק ודנו בדרכי הפעולה מול הממשלה בנוגע לסוגיית הגיוס, דצמבר 2013. דרור עינב
הרב שטיינמן וחברי מועצת גדולי התורה של דגל התורה הליטאית יתכנסו היום בבני ברק ודנו בדרכי הפעולה מול הממשלה בנוגע לסוגיית הגיוס, דצמבר 2013/דרור עינב

חוק הגיוס מאחד את החרדים

ועדת שקד המנסחת את חוק הגיוס החדש ומסיימת בקרוב את עבודתה, מאחדת את החרדים: הערב (שני) נערכו בבני ברק ובירושלים כנסי חירום היסטוריים, בהשתתפות מנהיגי שני הזרמים המרכיבים את סיעת יהדות התורה - דגל התורה הליטאית ואגודת ישראל החסידית וכמאה ראשי ישיבות. הכינוסים הוגדרו ככינוסי חירום על רקע "זעקת עולם התורה נגד גזירת הגיוס".

רק לעיתים נדירות מאד מתכנסים מנהיגי שני הזרמים, המכונים "חברי מועצת גדולי התורה", אך לאור העובדה כי בקרוב יעלה החוק החדש לקריאה שניה ושלישית, סבורים הרבנים שיש לנקוט בכל האמצעים כדי למנוע את הגיוס של בחורי ישיבות.

אנחנו יודעים את הדרך להוציא מאות אלפי איש לרחובות

בראש הכינוס הליטאי בבני ברק, עמד הרב אהרון יהודה לייב שטיינמן (99), מנהיגה הרוחני של דגל התורה. בכינוס החסידי בירושלים השתתפו בכירי האדמו"רים המנהיגים את חסידויות גור, ויז'ניץ, בעלז ועוד. שטיינמן נשא דברים ואמר כי "בלי התורה אין אומה". לדבריו, "רוצים לחסל את כלל ישראל", ולכן "אנחנו צריכים לבקש בכל מיני מאמצים של יעשו דברים כאלו".

הרב יגאל רוזן, אחד מעשרות ראשי הישיבות שהשתתפו בכינוס בבני ברק אמר כי "היהדות החרדית תיאבק גם על בעלי תשובה ועל אלו שרחוקים קצת מהדת". לדבריו "כלו כל הקיצין. אנחנו יודעים את הדרך להוציא מאות אלפי איש לרחובה של עיר".

גזירות איומות החותכות בבשר החי

חלק מהרבנים שיגרו עקיצות בדבריהם לעבר הרב שמואל אוירבך, מנהיג הפלג הירושלמי הליטאי שמוביל קו קיצוני יותר מזה שלהם, "כולם צריכים לנקוט קו אחד", זעק הרב ברוך אזרחי, "אם לא יהיה קו אחיד שיוביל את כולנו, נקרוס". בנוסף, התעלמו הרבנים מהוויכוח הקיים בציבור הליטאי סביב שאלת ההתייצבות בלשכות הגיוס.

בכינוס פרסמו הרבנים קריאה ל?ראשי השלטון?, בה ביקשו: ?אל תשחיתו את נפש בנינו. אלו גזירות איומות החותכות בבשר החי ולא נוכל להשלים עם כל פגיעה בלימוד התורה?, לשון ההצהרה. בנוסף הבהירו המנהיגים החרדים כי בשלב הזה הם נמנעים מלהורות על פעולות מחאה חריפות אך ?אם לא תישאר ברירה, נוציא מאות אלפים לרחובות ונאבק אפילו על בחור ישיבה אחד".

יהודים רודפים יהודים על חפצם ללמוד תורה

בסיום הכינוסים שבהם נשאו רוב הרבנים דברים בגנות הגיוס לצה"ל ובשבח לימוד התורה, פורסמה הודעה משותפת שבה נכתב: "מקומם של לומדי התורה הוא באוהלה של תורה, ואין שום זכות לעקרם ובכך לפגוע בעצם זכות קיומנו בארץ הקודש. הננו מוחים בזה בכל תוקף על המזימה לחייב את מי שתורתו אומנותו, לעזוב את ספסלי בית המדרש, ולהשתלב במסגרות האמורות לשנות את צביון היראים והחרדים לדבר השם".

בהחלטה הגדירו הרבנים את המצב שבו מנסחים חוק גיוס חדש כ"שפל המדרגה" ובו "יהודים רודפים יהודים על חפצם ללמוד תורה ולהתמסר ללימוד התורה". בסיומה גם הייתה קריאה לראשי השלטון, "אל נא תרעו, ואל תניחו לרודפי הדת לממש את כוונתיהם". בקריאה לתלמידי הישיבות ואברכי הכוללים כתבו הרבנים, "קדשו שם שמיים, אשריכם שנתפסתם על דברי תורה".

תהיה מלחמת קיום

בני רבינוביץ', עיתונאי וכתב בביטאון הליטאי "יתד נאמן", הסביר כי המסר של הכינוסים הוא "להעביר מסר שאנחנו מתנגדים לכל סוג של סנקציות על עולם התורה. לא פליליות ולא כלכליות. אנחנו לא פותחים במלחמה, אבל אם יכפו זאת עלינו, הרי שזו תהיה מלחמת קיום ובהתאם לכך, נגיב כמו כל אדם שמבקשים לפגוע בחייו".

מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, עו"ד אורי רגב אמר בתגובה ש"המשך המימון מקופת המדינה של המוסדות והארגונים המטפחים בקרב חבריהם ותלמידיהם חתירה תחת חוקי המדינה וכפירה בסמכותה הוא אבסורד וביטוי של ציניות פוליטית מן הסוג הגרוע ביותר".

לדבריו, "ההחלטה הנוכחית מוכיחה כמה נכון וחשוב היה להשאיר אותן מחוץ לקואליציה. ברור עתה לכל שראשי המפלגות החרדיות מסרבים בעקביות לכל הצעת פשרה שמשמעותה השתתפות בנטל הביטחוני בצד מכסת אברכים שיזכו לפטור. הגיע הזמן לשמוע בבאופן ברור מראש הממשלה וראשי המפלגות האזרחיות כי מי שאינו מכבד את שלטון החוק ואינו נושא בנטל, אינו יכול להיות שותף לגיטימי לממשלה ולניהול המדינה".

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully