וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסוף לקומבינות? פקחי הכשרות יוצאים לדרך

30.12.2013 / 14:30

בשל מקרי הונאה רבים של קבלת תעודת כשרות, סגן שר הדתות הרב אלי בן דהן והרב הראשי יוזמים הצעת חוק לפיה יקבלו פקחי יחידת הכשרות סמכויות בפעילותם למניעת מקרים של הונאה

משגיחי כשרות. BERNAT ARMANGUE, AP
משגיחי כשרות/AP, BERNAT ARMANGUE

סגן שר הדתות הרב אלי בן דהן והרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, יוזמים הצעת חוק לפיה יקבלו פקחי יחידת הכשרות של הרבנות הראשית לישראל מכויות פרקטיות בפעילותם למניעת מקרים של הונאה בכשרות.

מקרים רבים שהגיעו לפתחה של הרבנות הראשית ומשרד הדתות, מצביעים על מקרי הונאה רבים של קבלת תעודת כשרות למרות שכללי הכשרות אינם נשמרים במקומות אלו וחוסר יכולתם של הפקחים לאכוף את החוק בנושא. מציאות בה יש פקחי כשרות, נובעת מהצורך להתגבר על ניגוד האינטרסים שיש למשגיחי הכשרות שמקבלים משכורת מבעלי המקום עליו הם משגיחים ובשל כך ישנם לא מעט מקרים שהמשגיחים מעדיפים "לא להסתבך" עם משלם משכורתם החודשית.

תפקידם של הפקחים הוא לבחון את עבודתם ולראות שאכן התעודה שניתנה למקום, עונה על הקריטריונים במציאות. לדברי סגן השר, הבעיה שלפקחים אין כמעט סמכויות לבצע את עבודתם. כיום פקח יכול להיכנס למטבח שהוא רוצה לבחון את רמת הכשרות בו מותנת בהסכמת בעל המקום וכל מה שנותר לו לעשות זה לדבר עם המשגיח ולתשאל אותו ותו לא.

משגיחי כשרות. Kathy Willens, AP
הבעיה שלפקחים אין כמעט סמכויות לבצע את עבודתם צילום: Kathy Willens)/AP, Kathy Willens

בדברי ההסבר של ההצעה נכתב כי: "ברבנות פועלת זה 14 שנים יחידה שנועדה לאכוף את החוק האמור, אולם סמכויותיהם של עובדי היחידה לא הוסדרו עד כה בחוק איסור הונאה בכשרות כלל, ועל כן פעילותם מתבצעת באמצעות סמכויות באופן מוגבל ביותר."

על פי הצעת החוק יוסדרו סמכויות פיקוח שיינתנו למפקחים לצורך מילוי תפקידם ובכלל זאת, סמכות לדרישת הזדהות, סמכות לדרוש מסירת ידיעות, נטילת דגימות של מזון, סמכות כניסה לבתי עסק ונטילת תעודת הכשר שאינה בתוקף. בנוסף, הצעת החוק מסדירה סמכויות אכיפה שיינתנו למפקחים כגון: סמכות חקירה, וסמכות לתפיסת חפצים הקשורים לעבירה. במשרד הדתות מקווים שהפיקוח יתרום לחיזוק האמון של ציבור הצרכנים בהכשר הרבנות הראשית, ובכך יחליש במידה מסוימת את הכשרי הבד?צים השונים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סגן השר הרב אלי בן דהן/מערכת וואלה!, צילום מסך

סגן שר הדתות הרב אלי בן דהן אומר כי מדובר בהצעה הכרחית ונחוצה שבאה לעשות סדר באכיפת הונאה בכשרות ולהחזיר את האמינות לתחום הכשרות. "עד היום נאלצו המפקחים להתמודד עם מחסור בסמכויות וכתוצאה מכך הפכו לחלשים בעיני עברייני הכשרות שחמקו ללא עונש. הצעת החוק נועדה לתת כלים לפקחים להילחם באופן אפקטיבי בתופעת הונאת הכשרות ובעברייני הכשרות."

הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו אמר: "אני מאמין שכל אדם בישראל בין מי שהכשרות חשובה לו ובין מי שפחות, מבין את הצורך ביושרה כלפי אזרחים המבקשים כשרות ונופלים קורבן להטעיות. יבורך סגן השר על עזרתו בנושא."

מנגד, מנכ"ל עמותת חדו?ש אורי רגב, מגדיר את הצעת החוק "אבסורדית ופסולה". לדברי רגב, "יש מעט גופים שרומסים בשיטתיות את שלטון החוק כמו שהרבנות הראשית עושה זאת, במיוחד כשמדובר בכשרות. הרבנות מתעלמת מפסקי הדין של בג"ץ שאוסרים עליה לערב שיקולי שמירת שבת וצניעות בשיקולים למתן תעודת כשרות. לפני שהרבנות מבקשת עוד סמכויות אכיפה, עליה להודיע שתקבל מעתה את שלטון החוק הישראלי ותפסיק להתנות תעודות כשרות בשמירת שבת. בפועל", ציין רגב, "אין סיכוי שתעשה זאת. לכן לא רק שלא צריך להקים משטרת כשרות שנועדה לחזק את הרבנות הראשית ולתת לה שיניים נוספות. יש לבטל כליל את המונופול של הרבנות הראשית"

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully