וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרבנות הראשית אינה כפופה לחוק

31.12.2013 / 10:00

בעקבות חוק פקחי הכשרות, מנכ"ל חדו"ש דורש משר הדתות להורות מיד לרבנות להפסיק להתנות בניגוד לחוק מתן תעודות כשרות בשמירת שבת ובהימנעות מאירועי ראש השנה האזרחית

טקס הצהרת האמונים של חברי מועצת הרבנות הראשית בבית הנשיא. מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
הרבנים הראשיים/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן

מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון פנה אתמול (שני) לשר הדתות נפתלי בנט ולסגן שר הדת הרב אלי בן דהן בדרישה לבטל לאלתר את האיסור שהטילה הרבנות הראשית על הצבת עצי אשוח בבתי מלון ואולמות אירועים. זאת, כדי שהמעוניינים בכך יוכלו להציב את העצים וכן לקיים אירועים ומסיבות לכבוד ראש השנה האזרחית החל השבוע. רגב מציין כי "הנחיית הרבנות עומדת בניגוד לחוק ומהווה התעלמות מפסיקות ברורות של בג"ץ".

רגב שלח את מכתבו בעקבות הודעת סגן השר בן דהן על הקמת משטרת כשרות חדשה. לדבריו, "לנוכח העובדה כי הבעתם את רצונכם לחזק את קיום הוראות החוק, אנחנו מקווים כי תיאותו לפעול בתחום סמכותכם כדי לעצור את הפרות החוק הנעשות על ידי הרבנות הראשית ומטעמה". הפרות החוק האלו, מדגיש רגב, "ממחישות פעם נוספת עד כמה הרבנות עצמה אינה רואה עצמה כפופה להוראות המחוקק הישראלי".

נוהלי הכשרות של הרבנות הראשית לבתי מלון ולאולמות קובעים כי ?אין להתיר הצבת אזכור לחגי גויים בסוף השנה האזרחית?. זאת למרות שחוק איסור הונאה בכשרות מגביל את סמכותה וקובע כי ?במתן תעודת הכשר יתחשב הרב בדיני הכשרות בלבד?.

רגב מדגיש ש"הפסיקה העניפה בנושא הבהירה כי השיקולים הרלבנטיים במתן תעודת הכשר הם רק אלה הנוגעים ל?גרעין הקשה? של דיני כשרות המזון". הוא מזכיר ש"בית המשפט העליון מתייחס בפרשת רסקין לנושא עריכת חגיגות סילבסטר, הצבת עץ אשוח, הפעלת מוסיקה ומיקרופון בשבת, העסקת עובד יהודי בקופת המלון בשבת וכד? - ודוחה מפורשות את הגישה לפיה מעשים ופעולות אלה מאפשרים לרבנות לשלול את תעודת הכשרות בגינם".

רגב מציין גם כי במסגרת נהלי הכשרות לבתי מלון ואולמות יש גם הוראות בלתי חוקיות המתנות מתן תעודת כשרות בשמירת שבת. "בפרק ?קדושת השבת?, למשל, בנוהל הכשרות בבתי מלון, נקבע כי ?מעליות יופעלו רק אם מותקנת בהן מערכת פיקוד שבת המאושר … חדרי כביסה וגיהוץ יהיו סגורים בשבתות וחגי ישראל ... ארועים הנערכים בשבתות ובחגים יערכו ללא הסרטה, צילומים ומוסיקה ... לא יתבצעו תשלומים אלא בקופה בה יעבדו רק נוכרים ובצינעה? ועוד.

רגב דורש מבנט ובן דהן להורות מייד לרבנות להפסיק להתנות מתן תעודות כשרות באי קיומם של אירועי ראש השנה האזרחית, אי הצבת עצי אשוח ושמירת שבת. זאת כדי לחסוך את הצורך בפניה נוספת לבג"ץ.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully