וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם שליחות חב"ד בחו"ל תוכר כשירות לאומי?

31.12.2013 / 15:56

שליחי חב"ד בחו"ל מוכרים לכל יהודי שטייל בחו"ל. בתי חב"ד הפכו לשם נרדף של בית חם. ח"כ שטרן מבקש שגם פעילותם תוכר כשירות לאומי "הם עושים פעולות חשובות וצריך להכיר בהם"

חב"ד. AP, AP
חב"ד/AP, AP

במהלך דיוני וועדת שקד העוסקת בימים האחרונים בחוק השירות הלאומי, קיבלו חברי הוועדה את הסתייגותו של חבר הכנסת אלעזר שטרן (התנועה) שגם פעילות של שליחי חב"ד בחו"ל תוכר כשירות לאומי. על פי הסתייגותו של שטרן חלק מהפעילות של השליחים ברחבי העולם מקבילה לאופי השירות הלאומי ובשל כך יש להכיר בפעילות זו, שתקבע על ידי קריטריונים ברורים, כחלק בלתי נפרד משירות לאומי.

בדבריו התייחס שטרן בעיקר לשליחי חב"ד בגילאי הגיוס שכחלק מלימודיהם הם יוצאים לשנת שליחות בבתי חב"ד השונים הפרוסים ברחבי העולם. אותם בחורים עוסקים בפעילות השוטפת של בתי חב"ד לפי צרכי המקום. במהלך הדיון אמר שטרן כי "ישנו ארגון הפועל ברחבי העולם באופן התנדבותי גרידא, ולא מקבל הכרה ממדינת ישראל. תנועת חב"ד שולחת שלוחים לכל קצוות העולם, בין 250 ל – 300 בכל רגע נתון. יש מרכיבים רבים ושונים בפעילות של שלוחי חב"ד שמקבילים באופן מובהק לאופי של השירות הלאומי – אזרחי. הם עושים פעולות חשובות בקהילות היהודיות בעולם וצריך להכיר בפעולות החשובות שלהם".

חב"ד. AP, AP
עם ג'ורג' בוש/AP, AP

לדברי שטרן רווח נוסף יתווסף לשינוי זה בכך שאותם השליחים המשתייכים לזרם אנטי ציוני יהפוך גם לשליח של המדינה. "אני רוצה שיום יום כשהשליח יושב שם שהוא ידע שהוא שליח של המדינה. אחד ההישגים הגדולים שלנו בקבלת ההסתייגות הזאת היא שאנחנו מצליחים לחבר את חסידי חב"ד למדינה, ולראות בשליחים שהרבי שלהם קרא להם בעבר לא לעלות לארץ, להיות שליחים של מדינת ישראל בחו"ל".

לא ברור איך יקבלו בחב"ד את גיוסם לשורות השירות לאומי וסביר להניח שיהיו כאלו שיביעו התנגדות להיות מזוהים בצורה כזו עם מדינת ישראל. חסידות חב"ד היא חסידות מסבירה פנים שפעולותיה מוכרות כמעט לכל יהודי בישראל ובחו"ל אך בדעותיה האנטי ציוניות היא לא רחוקה גם מהפלגים הקיצוניים ביותר ביהדות החרדית. בניגוד לפלגים אלו בחב"ד דוגלים בהסברה ובהארת פנים ולא במלחמות והחרמות כמו שמקובל בנטורי קרתה ובקבוצות קיצוניות נוספות.

חב"ד. AP, AP
עם ארנולד שוורצנגר/AP, AP

כהמחשה לעניין ניתן להזכיר את שמעון רוזנברג, אביה של רבקי הולצברג שנרצחה עם בעלה במתקפת הטרור במומבאי ונבחר להדליק משואה בטקס יום העצמאות הממלכתי בשנת 2011. גורמים בחסידות לא אהבו את העניין בלשון המעטה ואף התפרסמה מודעת מחאה בשם רבנים כנגד רוזנברג על כך שהוא משתתף בטקס ויאמר את הטקסט לתפארת מדינת ישראל בעת הדלקת המשואה.


ממרכז חב"ד בתל-אביב, בראשות הרב יוסף גרליצקי, נמסר בתגובה "כבר עשרות שנים שלוחי חב"ד פועלים בארץ ובעולם יותר מכל גוף וארגון אחר, למען חיזוק הזהות היהודית של כל יהודי בעולם, השלוחים עומדים בחזית המאבק בהתבוללות בדרך קירוב לבבות ואהבת ישראל, תוך קבלת כל יהודי באשר הוא. השלוחים עשו וימשיכו לעשות את עבודתם במסירות נפש בכל מצב. כל סיוע ותמיכה לעבודת קודש זו - תבורך".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הרב יוסף גרליצקי/מערכת וואלה!, צילום מסך

גם מנכ"ל עמותת חדו"ש מתנגד לרעיון ובתגובה אמר ש"נראה שהכנסת מצאה את ה?פטנט? לשוויון בנטל. כמו שהוחלט להכיר בשליחי חב"ד בעולם כמשרתי שירות אזרחי אפשר להכיר במחזירים בתשובה כחיילים קרביים, באנשי משמרות הצניעות כלוחמי סיירת ובסיקריקים כאנשי היס"מ. כך יושגו יעדי הגיוס ויבוא השוויון בנטל".

לדברי רגב, "אם זה לא היה כל כך עצוב, זה היה כל כך מצחיק. חב"ד אינה מסתירה כלל את העובדה שהיא ארגון להחזרה בתשובה. יתר על כן, חב?ד מחקה את יום העצמאות מלוחות השנה שלה, וקשה להבין מדוע הכנסת סבורה שזה מודל ראוי להקצות לו כח אדם". רגב קרא לוועדת שקד "לבטל מיד את ההחלטה האבסורדית לפני שתכתים את ספר החוקים של ישראל".

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully