וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעת חוק: רב עיר לא מתפקד, יודח מתפקידו

8.1.2014 / 14:12

הצעת חוק שיזם סגן שר הדתות הרב אלי בן דהן תאפשר להדיח מתפקידו רב שהתקבלו נגדו תלונות על חוסר תפקוד. בשנה האחרונה התקבלו כ-50 תלונות על חוסר תפקוד של רבני ערים

טקס הצהרת האמונים של חברי מועצת הרבנות הראשית בבית הנשיא. מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
מועצת הרבנות הראשית/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן

הצעת חוק חדשה שיזם סגן שר הדתות, אלי בן דהן תאפשר להדיח מתפקידו, רב שהתקבלו נגדו תלונות על חוסר תפקוד. הצעת החוק המוגשת בהסכמה של הרב הראשי, דוד לאו, תאפשר להקים ועדת בירור שתכריע האם הרב יודח מתפקידו.

בלשכתו של בן דהן הסבירו כי "הצורך בהצעת החוק נולד בעקבות הקושי בפניו נתקלים המשרד לשירותי דת והרבנות הראשית בטיפול במקרים בהם רב אינו ממלא את תפקידו כראוי או שאינו מתפקד כלל". על פי נתוני המשרד, רק בשנה האחרונה התקבלו כ-50 תלונות על חוסר תפקוד של רבני ערים.

סגן השר גורש מהשבעה: "אל תשא את שם הרב". מור שאולי
יזם את הצעת החוק. סגן השר הרב אלי בן דהן/מור שאולי

מעמדו של רב עיר, כפי שנקבע היום בחוק, משלב מאפיינים של נבחר ציבור ושל עובד ציבור, שכן רב עיר נבחר באמצעות גוף בוחר ויש לו תפקיד ייצוגי לשמש דמות רוחנית לבני עירו ובמקביל ניתנות לו גם סמכויות סטטוטוריות שונות, כגון רישום נישואין. עם זאת, בניגוד לנבחר ציבור רגיל, העומד לבחירת הציבור מדי תקופה, רב עיר מכהן בתפקידו ברצף עד לגיל פרישה הקבוע בתקנות.

החוק של בן דהן יאפשר להעביר רב עיר מכהונתו במקרים חריגים, בדומה לקיים בחוק ביחס לנבחרי הציבור ברשויות מקומיות וביחס לאיגודי ערים, דבר שהיום נחשב לנדיר ביותר. הצעת חוק שירותי הדת היהודיים, שהיא תיקון ל"ועדת בירור לרבני עיר", תסמיך את השר לשירותי דת למנות בהתייעצות עם נשיא מועצת הרבנות הראשית, ועדת בירור שתורכב מדיין, רב עיר ויועץ משפטי לבדיקת תפקודו של רב עיר אם קיים חשש שרב אינו מתפקד כראוי.

הרב הראשי לישראל דוד לאו בעצרת לזכרו של הרב עובדיה יוסף. סנהדריה, ירושלים.. מור שאולי
בהסכמת הרב הראשי דוד לאו/מור שאולי

במידה ומצא השר לשירותי דת שיש להעביר רב עיר מכהונתו, על פי המלצת ועדת הבירור, היות והרב לא מילא את התפקידים המוטלים עליו כראוי, או שאינו מתפקד כראוי, רשאי השר להעביר רב עיר מכהונתו. חברי ועדת הבירור מחויבים להעניק זכות שימוע לרב העיר בטרם קבלת המלצות לגביו.

בן דהן הסביר כי "המשימה העיקרית שלנו היא להפוך את שירותי הדת לנגישים וידידותיים יותר עבור כלל אזרחי המדינה. מבחינה זו, הנראות הציבורית של המערכת היא עניין חשוב ביותר. רב עיר הוא נבחר ציבור ועלינו להתייחס אליו ככזה, גם כאשר אנו מוצאים אי-סדרים בתפקודו. אני מקווה שהצעת החוק תהיה צעד נוסף בהחזרת אמון ציבור במערכת שירותי הדת".

גורמים בשירותי הדת הוסיפו כי בהצעת החוק יש גם הענקת כוח נוסף לציבור בכך שתהיה להם את הלגיטימציה להתלונן על אי תפקודו של רב עיר, "המצב היום הוא שתלונות על אי תפקודם של רבנים, אינן מטופלות". בנוסף, לדברי אותם גורמים הם גם רואים חיסול מונופול הג'ובים שהיה קיים בשנים האחרונות באשר למינוים של רבני ערים.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully