וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה חסידים מרכיבים משקפי פלסטיק?

19.1.2014 / 8:00

האדמו"ר מיז'ניץ ביקש מחסידיו להרכיב משקפיים מפלסטיק ולהימנע מלהרכיב משקפיים ממתכת. חסיד גור: "משקפיים ממתכת או מסגרות מודרניות הם כמו תכשיט של אישה ואסור להרכיב אותם"

חסידים עם משקפיים. מנדי אור
בחדרי חרדים,
חסידים עם משקפיים/מנדי אור בחדרי חרדים

לפני שבועיים, נשא האדמו"ר הצעיר של חסידות ויז'ניץ, הרב מנחם מנדל הגר, שיחה בפני חסידיו. את מרביתה הוא הקדיש למודרניזציה ש"הורסת כל חלקה טובה", כלשונו. האדמו"ר ביקש בין היתר להקפיד להרכיב משקפיים העשויים מפלסטיק ולהימנע מלהרכיב משקפיים העשויים ממתכת. "אני נהנה לראות אברכים הנוהגים כך", אמר.

האדמו"ר, כך מסתבר, אינו לבד. בחסידויות רבות בארץ ובעולם נוהגים מאז ומתמיד להרכיב רק משקפיים העשויים מפלסטיק ונמנעים מלהרכיב מסגרות מודרניות. באף אחת מהחסידויות אין תקנה ממשית האוסרת את הרכבת המסגרות המודרניות אך כך נוהגים רוב החסידים.

כך למשל, בחסידויות כמו גור, בעלז וסקווירא מקפידים בעיקר הבחורים הרווקים להרכיב משקפי פלסטיק מיושנות. אחרי החתונה, רובם נשארים עם אותן מסגרות אך יש אחרים שמחליפים למשקפי פלסטיק מודרניות יותר. כמעט וכל החסידים נמנעים מלרכוש או להרכיב משקפי מתכת מודרניות.

האדמו"ר מויז'ניץ, הרב מנחם מנדל הגר. קרדיט: מנדי אור
בחדרי חרדים,
האדמו"ר הצעיר של חסידות ויז'ניץ, הרב מנחם מנדל הגר/קרדיט: מנדי אור בחדרי חרדים

הנוהג הקבוע ברוב החסידיות נעוץ בשתי סיבות מרכזיות. הראשונה באיסור "לא ילבש" המופיע בתורה ומשמעותו כי על גברים ונשים אסור ללבוש בגד של המין השני. גורם בחסידות גור הסביר כי "משקפיים העשויים ממתכת או מסגרות מודרניות הם כמו תכשיט של אישה ולכן אסור להרכיב אותם". גורם בחסידות בעלז טוען כי סיבה נוספת עומדת מאחורי הנוהג, "החסידויות תמיד שמרו מרחק מהמודרניזציה וכך ימשיכו".

ישראל כהן, עיתונאי וחסיד ויז'ניץ הסביר כי "בעולם החרדי בכלל ובחסידיות בפרט מקפידים מאד על הבידול מהעולם החיצון וממה שמכנים תרבות המערב או אופנת רחוב. לכן, כל דבר שמסמל התבדלות והסתגרות מהרחוב החילוני ואינו נכנע לצו האופנה, הינו ראוי ומוברך". כהן סבור כי משקפי פלסטיק הם אחד ממרכיבי הלבוש השומרים ומגנים על החסיד מפני התערות בחברה החילונית וההשפעות של הסביבה החיצונית "שעלולות להיות מזיקות לרוחניות ולקלקל את החסידים חלילה".

בהרבה מהחסידיות נוהגים גם שלא לענוד שעון יד, "ראיתי אברך עם שעון יד וביקשתי ממנו שיוריד", סיפר באותה שיחה האדמו"ר מויז'ניץ. אחד מהחסידים העיד כי האדמו"ר אמר שמי שעונד שעון יד יכול לענוד גם עגילים כי הוא "נראה כמו אישה".

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully