וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפי חסידי ברסלב מוטרדים: הכניסה לקבר רבי נחמן תעלה כסף?

20.1.2014 / 9:53

הצעת חוק של הפרלמנט האוקראיני מטרידה את חסידי ברסלב. לפי ההצעה, מתחם הקבר של רבי נחמן באומן יגודר וכדי להיכנס אליו יהיה צורך ברכישת כרטיס שעלותו כ-105 דולר ליום

חסידי ברסלב חוגגים ראש השנה באומן. רויטרס
חסידי ברסלב בראש השנה באומן/רויטרס

הצעת חוק חדשה המונחת על שולחן הפרלמנט האוקראיני מטרידה את מנוחתם של אלפי חסידי ברסלב בארץ ובעולם הפוקדים מידי שנה את קברו של רבי נחמן מברסלב באומן. לפי ההצעה, מתחם הקבר יגודר ויתוחם וכדי להיכנס אליו יהיה צורך ברכישת כרטיס מגנטי שעלותו כ-105 דולר ליום.

הנסיעה לקברו של רבי נחמן באומן שבאוקראינה הפכה מזמן לתעשייה המגלגלת מידי שנה מיליוני שקלים. סוכני הנסיעות מנצלים את הביקוש הגבוה ומחירי הכרטיסים מגיעים לעתים עד 1,500 דולר לאדם. המקומיים משכירים את דירותיהם תמורת אלפי דולרים לימים בודדים והאוכל המוצע בימי השהות מגיע גם הוא לסכום של עשרות דולרים.

דמוקרטיה מתגוננת: קרב אגרופים בפרלמנט האוקראיני. רויטרס
קרב אגרופים בפרלמנט האוקראיני/רויטרס

לפי החוק החדש שטרם אושר, כרטיס הכניסה יהיה לשימוש אישי בלבד והוא יכיל את פרטיו של הרוכש. בתמורה להכנסות מעלויות הכרטיס יקבלו החסידים שירותי תברואה, ביטחון, חירום והצלה.

החסידים מוטרדים מהצעת החוק שכן זו עלולה להגדיל משמעותית את הוצאות הנסיעה. "השלטון המקומי מנצל את האמונה והחובה של החסידים שרוצים להתפלל על קברו של רבי נחמן בראש השנה או במועדים אחרים בשנה", מאשים גורם בחסידות שפוקד את הקבר לפחות 4 פעמים בשנה. "זו סחיטה של גופי השלטון הידועים כמושחתים ושגם הפעם מנסים להרוויח הון על הגב שלנו".

חסידי ברסלב חוגגים ראש השנה באומן. רויטרס
חסידי ברסלב בראש השנה באומן/רויטרס

מלבד המאבק המתוכנן נגד החוק, יש המאשימים בחסידות כי ליוזמה שותפים גורמים מתוכה "שרצו לבסס ולחזק את קשריהם עם השלטון המקומי על חשבון שאר החסידים". בארגונים הרשמיים של ברסלב כבר הודיעו כי הם מתנגדים לחוק ואף יעמדו מאחורי כל צעד אפשרי כדי להסירו מסדר היום. "זוהי הפרה של חוקי יסוד חופש האדם ופרטיותו וחוק חופש התנועה במדינה", הסבירו.

שמעון בוסקילה, מנכ?ל "מרכז ברסלב העולמי באומן" סיפר כי הוא פועל בכל המישורים כדי להסיר את החוק מסדר היום. בין היתר, נשלחו מצדו פניות לארגוני זכויות האדם באוקראינה. כמו כן, נשלחו פניות ומכתבים לארגונים ופעילים פוליטיים ומשפטיים באירופה בכלל ובמדינה בפרט

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully