וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנה אחת של שירות לאומי? זה לא מספיק

צחי דיקשטיין

21.1.2014 / 8:00

בציונות הדתית מניפים בגאווה את דגל הנתינה, אך הנתונים מראים ש-20 אחוז בלבד מקרב בנות השירות משרתות שנתיים. ייתכן והשיקול בבחירת מקום לא נובע מטעמי דת, אלא מטעמי נוחות?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מתנדבת בשירות לאומי עם קשישה בבית אבות/מערכת וואלה!, צילום מסך

לאחרונה התעורר דיון ציבורי סביב קריאתם החוזרת של הרבנים הראשיים לישראל נגד שרות בנות בצה"ל, כשמנגד יצאו רבנים ונציגי ציבור שמחו נגד דברי הרבנים הראשיים. אבל אף אחד מהם לא ניצל את ההזדמנות לקרוא לבנות לשרת את מדינת ישראל שנתיים בשרות לאומי משמעותי. אנו בציונות הדתית נוטים להניף בגאווה את דגל הנתינה, הרעות והתרומה של בני ובנות החינוך הממלכתי דתי בקרב העם – אז איך זה שהנתונים מראים ש- 20 אחוז בלבד מקרב בנות השרות משרתות שרות בן שנתיים? ייתכן והשיקול בבחירת מקום ומשך השרות הלאומי לא נובע רק מטעמי דת, אלא מטעמי נוחות?

אפשר גם אחרת: לאחרונה מובילים סגן שר החינוך, ח"כ אבי וורצמן, ומנכ"ל מנהלת השרות הלאומי אזרחי קריאה לעידוד המשך בנות השרות הלאומי לשנה שנייה, זאת במטרה לתקן את המעוות בו רוב מוחלט של הבנות מסתפקות בשנה אחת כאשר בנות גילם שאינן דתיות משרתות שנתיים בצה"ל. לפני כשבועיים התקיים אירוע הוקרה לבנות השרות המשרתות שנה שנייה במהלכו צוינו לשבח בנות שרות לאומי שבחרו להמשיך ולתרום למדינה בשנה שנייה למרות שיכלו בקלות לוותר על כך בשל סיפורן האישי (כמו למשל עולה חדשה מארה"ב המשרתת בארץ ללא משפחתה ואף בת העדה האתיופית היתומה מאם). כן, שנת שרות אחת - זה לא מספיק.

עוד בנושא:
חרדים, תתנדבו לשירות הלאומי ותינצלו מהעוני
יאיר לפיד: נפטר את הרבנים הראשיים
הרב שמואל אליהו: השרות הצבאי אינו ראוי לבת ישראל

בנות המנשה בעכו. באדיבות המצולמים
מתנדבות בשירות הלאומי עם בני שבט המנשה בעכו/באדיבות המצולמים

ראשית, אין סיבה שיהיה הבדל באורך השירות בין בת שמשרתת בצה"ל לבת שבחרה מסיבות דתיות לשרת במערך השרות הלאומי. שנית, איכות השרות של שנתיים אינו דומה לאיכות שרות של שנה אחת. אם נוריד את זמן ההכשרה, ההתאקלמות והניסיון במקום השרות, נמצא שבת המשרתת שנה אחת תורמת בצורה אפקטיבית מספר חודשים בודדים בלבד. ושלישית – קיים בארגונים ובמוסדות רבים צורך אמיתי בסיוען של בנות השרות. ראוי לציין כי עצם הגדלת אחוזי המשרתות בשנה שנייה, ודאי יתרום משמעותית לצמצום הפער שהולך ומעמיק מידי שנה בתחומים רבים, כמו בתי ספר, קומונריות בסניפי תנועות הנוער, תחומי רווחה ובריאות.

אפשר גם אחרת:
בעשרים מדרשות הטיולים, הפועלות תחת איגוד המדרשות ליהדות וללימודי ארץ ישראל, מצטרפות מידי שנה 60 בנות הבוחרות לשרת שנתיים. הן עוברות קורס הכשרה של שלושה חודשים במהלכו נדרשות ללמוד ולרכוש ידע רב תיאורטי ומעשי, יכולת פיזית, הדרכה והכרות מעמיקה באזורים בהם תלכנה להדריך ולהוביל אלפי תלמידים ומטיילים להכרת הארץ, אהבתה ומורשתה. בתחומי שרות רבים נוספים משוועים לבנות איכותיות, שימשיכו לתרום שנה נוספת שודאי תהיה משמעותית יותר הן למקום והן לבת. בתקופה האחרונה נשמעים קולות הקוראים להתמודד עם מגמה הולכת וגדלה של בנות הבוחרות דווקא להתגייס לשרת בצה"ל, בטוחני כי הן בוחרות בכך מתוך ערכיות ורצון להשתלב בעשייה משמעותית ושווה כאשר האלטרנטיבה בשרות הלאומי לא בהכרח מספקת כאשר רוב מוחלט של הבנות בוחרות בשרות של שנה אחת פעמים בגדר של "מה חובתי ואעשנה"

שיפוץ מועדונית הדס. האגודה להתנדבות, באדיבות המצולמים
מתנדבות בשירות הלאומי במועדונית "הדס"/באדיבות המצולמים, האגודה להתנדבות

אני קורא לכם: ראשי מערכת החינוך הממלכתי דתי, תנועות הנוער והאולפנות: העמידו את הנושא בראש סדר העדיפויות בקרב תלמידות השביעית והשמינית והשבטים הבוגרים. ראשי הארגונים,מנהלת השרות הלאומי אזרחי ,ועמותות השרות הלאומי ישמחו ודאי לסייע על מנת להעצים את ערך הנתינה והתרומה וחשיבות השירות בקרב הבנות, מה שיהווה נדבך נוסף לשרות לאומי משמעותי של שנתיים.

צחי דיקשטיין הוא מנכ"ל איגוד המדרשות ליהדות וללימודי א"י

מעוניינים לכתוב למדור הדעות של יהדות? כנסו לכאן ושלחו לנו

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully