וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוצה להיות רב עיר? תעבור מבחן

27.1.2014 / 11:30

לאורך השנים העניקה הרבנות כושר ל"רב עיר" ללא בחינה. לאחר פנייה לבג"ץ הודיעה הרבנות כי מהיום לא יינתן כושר ל "רב עיר" אלא אם המועמד לקבלתו עמד בבחינות

הנשיא שמעון פרס עם הרב הראשי הספרדי יצחק יוסף (שמאל) והרב הראשי האשכנזי דוד לאו. יואב דודקביץ'
נשיא המדינה שמעון פרס עם הרבנים הראשיים, הרב דוד לאו והרב יצחק יוסף/יואב דודקביץ'

הרבנות הראשית לישראל התחייבה להפסיק את מתן הפטורים בהכשרה ובסמיכה לרב עיר. עד כה, לצד מסלול הבחינות בכתב על מנת לקבל סמיכה לרבנות, קיימה הרבנות לאורך השנים מסלול נוסף ובו השתמשה בסמכותה להעניק כושר ל"רב עיר" ללא בחינה. בדרך זו קיבלו מאות אנשים שלא עברו בחינות כושר ל"רב עיר".

תנועת "נאמני תורה ועבודה" פנתה חמש פעמים לרבנות הראשית, באמצעות המנכ"ל שלה, שמואל שטח, ובאמצעות באי כוחה, על מנת שתפסיק להשתמש "בנוהל מפלה ולא שוויוני זה, ועל מנת שתקבע קריטריונים ברורים למתן הפטורים ותפרסמם בגלוי". לאחר שפניות אלו לא נענו, עתרה התנועה לבג"ץ, כאשר הדיון בעתירה התקיים בסוף השבוע שעבר.

עוד בטרם הדיון, הודיעה הרבנות כי מכאן ואילך לא יינתן כושר ל "רב עיר" אלא אם המועמד לקבלתו עמד בבחינות. בנוסף, הצהירה הרבנות כי במידה ותרצה להמשיך בנוהל הפטור מבחינות בכתב, הדבר ייעשה רק על פי קריטריונים שוויוניים וגלויים, שלעותרת תינתן האפשרות לערער עליהם בטרם ייכנסו לתוקף. על בסיס הסכמה זו ניאותה התנועה למחוק את עתירתה תוך שהיא שומרת על מלוא זכויותיה ומבקשת לחייב את הרבנות הראשית בתשלום הוצאות המשפט. בקשה זו תוכרע בקרוב.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מנכ"ל תנועת "נאמני תורה ועבודה" שמואל שטח/מערכת וואלה!, צילום מסך

בפתח הדיון הביעה המשנה לנשיא ביהמ"ש העליון, השופטת מרים נאור, את תמיהתה על כך שהנוהל הפסול לא הופסק, ואמרה שאלמלא הסכימה התנועה למחוק את עתירתה, היה בית המשפט מוציא צו על תנאי נגד הרבנות הראשית. השופט אליקים רובינשטיין אמר שלמקרא העתירה מתגלה תמונה עגומה ועצובה, במיוחד לנוכח העובדה שהרבנות לא גילתה עד היום מיהם הרבנים שקיבלו כושר לרב עיר בלא שעשו בחינות.

בתגובה להחלטה אמרו באי הכוח של "נאמני תורה ועבודה", עורכי הדין רחל הכהן ופרופ' אביעד הכהן: "הדברים הקצרים אך הנוקבים שהשמיעו השופטים בדיון אומרים הכל. מדובר בנוהל פסול, מפלה, שנמשך שנים רבות, ועושה עוול לאלפי אנשים שמקדישים שנים רבות ללימוד ולעמידה בבחינות קשות, בעוד שאחרים, לרוב בשל קשריהם ולא בשל כישוריהם, זוכים ל"מסלול מקוצר" ולפטור מבחינות. התופעה הפסולה התרחבה כל כך עד שהיו אנשים שהציעו לשים על בית הרבנות הראשית את השלט "חדר כושר". אבל זה לא "כושר" ולא "יושר". יש לצפות שבעקבות העתירה יופסק לאלתר נוהל פסול זה, שעומד בניגוד ואינו מכבד לא את ערכיה של תורת ישראל, ולא עקרונות יסוד דוגמת השוויון, שנוהגים במדינה דמוקרטית".

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully