וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בן דהן ספג ביקורת קשה, וגייס רבנים שיתמכו בו

2.2.2014 / 13:30

אחרי הביקורת על "מהפכת הדיווח" לפיה רבני יישובים יידרשו למלא נוכחות, מגייס הרב בן דהן את רבני התיישבות שמביעים תמיכה: "במקום לקדם את הרבנים, מקדשים את הפרזיטיות"

אחרי הביקורת הקשה שספג על "מהפכת הדיווח", הנחיה חדשה לפיה רבני יישובים יידרשו למלא דו"ח נוכחות ולפרט את פעילותם ומדי שלושה חודשים תיערך הערכת תפקוד, מגייס סגן שר הדתות, אלי בן דהן, שורה של רבני התיישבות שמביעים בו תמיכה ותוקפים את הביקורת: "במקום לקדם את תפקיד הרבנים, מקדשים את הפרזיטיות".

בן דהן הוביל מהפכה לפיה יומנו כ-50 רבנים חדשים למושבים וקיבוצים, אשר יחוייבו בפיקוח הדוק של המשרד לשירותי דת. זאת בניגוד לנהוג היום שרבנים אינם חייבים כלל בחובת דיווח על חופשות, נסיעות לחו"ל ואפילו לא על פעילותם בקהילה.

על פי ההגדות החדשות המובאות בחוזר מנכ"ל המשרד לשירותי דת, רב היישוב או המועצה ישתתף ברוב התפילות המתקיימות באחד מבתי הכנסת ביישוב, יארגן שיעורי תורה ופעילויות תורניות, יערוך חופות, יבקר חולים וילווה את בני הקהילה במעגלי החיים: השתתפות בבריתות, חתונות, מסיבות בר ובת מצווה, לוויות, ניחום אבלים ואזכרות, ואף עריכת חלק מאותם טקסים – כל עוד הם מתקיימים במרחק של 35 ק"מ לכל היותר ממקום הכהונה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רב הישוב רבבה הרב אוריאל גנזל/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד מהגדרות התפקיד החדשות: השתתפות באירועים ציבוריים ואירועים חינוכיים המתקיימים ביישוב, ונוכחות בו לפחות שלושה שבתות בחודש וברוב מועדי ישראל. בנוסף, סגן השר הגיע להסכמות עם הממונה על השכר באוצר, לפיהן אחת לחודש יצטרכו הרבנים לדווח על חופשות - ואחת לשלושה חודשים הם יעדכנו על שירותי היהדות שסופקו על ידם במהלך כל אותה תקופה.

ההנחיה גררה ביקורת קשה מצד רבני ההתיישבות. ארגון הרבנים בהתיישבות שיגר מכתב חריף לסגן השר בן דהן ולמנכ"ל המשרד בו כתב יו"ר הארגון, הרב יוסף שלוש, המכהן כרב האזורי של דרום השרון כי מסמך ההגדרות החדשות "חמור מכל ופוגע ברבני ישראל, במעמד הרבנות הראשית לישראל .אם ידוע היום על רב שהוא לא ממלא תפקידו כהלכה, מדוע משרד הדתות איננו מטפל בו כבר עתה?".

בתגובה לכך, גייס בן דהן שורת רבנים אשר מביעים בו תמיכה. רב היישוב יקיר, הרב אהרון כהן אמר בתגובה למתקפה נגדו כי "המהפכה שמחולל המשרד לשירותי דת היא חיונית והכרחית. רבנים צריכים להיות דוגמא למופת למשרתי ציבור, ועליהם להיזהר בכספי הציבור. יש רבנים שעושים תפקידי רבנות, מכוח משרות פוליטיות, והם מתייחסים למשרת הרבנות ככלי דרכו הם מקבלים ג'ובים. בתגובה למכתבו של הרב שלוש, אמר הרב כהן כי "יש כאן למעשה עיוות של הדברים. במקום לקדם את תפקיד הרבנים, מקדשים את הפרזיטיות. אין להסתיר את העובדה שיש רבנים שלא עובדים ולא עושים את תפקידם נאמנה. ולמרות זאת, יש אנשים שרוצים לשמר את הפרזיטיות, ולהמשיך להתייחס למשרות הרבנות כג'ובים בלבד".

עוד התייחס אל הדברים, רב היישוב רבבה, הרב אוריאל גנזל ואמר כי הוא "מברך את סגן השר הרב אלי בן דהן על החלטתו לדרוש מהרבנים לעמוד בקנה המידה המוסרי המקובל ביחסי עובד מעביד, ולהוות דוגמא לכלל העובדים במשק ולבני עדתם. זוהי החלטתה ראויה ואף ברורה מאליה. הרבנים צריכים לפעול באופן שניתן יהיה לומר עליו "והייתם נקיים מה' ומישראל". תכנון מוקדם של פעילות הרבנים ודווח על ביצועו, כמקובל בכל תחום אחר, יסייע להגדיל תורה ולהאדירה. בנוסף אמר על דברי הרב שלוש כי "הכפשת שמו של הרב בן דהן, אינה דרכה של תורה".

גם רב היישוב חיספין, הרב אהרון אייזנטל, התייחס אל הדברים ואמר כי הוא סבור שהמהלך "יחזק את מעמדה של הרבנות היישובית". לדבריו, "אמנם משרת רב היא משרת אמון, אך האמון צריך להתבסס על קשר רצוף וקבוע בין הרב לבין בני קהילתו". עוד הוסיף ואמר "צר לי על ההתקפות כנגד משרת הדתות והעומדים בראשו על המהלך. אלי בן דהן מוכר לי היטב כאיש אמת וירא שמיים שכל פעולותיו לקדש שם שמיים ולהרבות ולהגדיל את כבוד הרבנות".

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully