וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חומר הנפץ שיבעיר את העולם החרדי

3.2.2014 / 6:00

משיחות שהתנהלו בבית הרב שטיינמן מנהיג הציבור הליטאי עולה כי ההנהגה החרדית מקיימת מגעים עם בכירים בצה"ל במטרה למנוע משבר סביב גיוס בני הישיבות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הרב שטיינמן/מערכת וואלה!, צילום מסך

בעוד מנהיגי הציבור החרדי תוקפים בפומבי את מנסחי חוק הגיוס, בני ביתם לא מהססים לחלק להם בחדרי חדרים 'קומפלימנטים', ובד בבד גם לקיים עמם ועם גורמים צבאיים קשר בניסיון למנוע משבר סביב גיוס בחורי ישיבות לצה"ל. בנוסף נעשה שימוש בקשר זה ככלי מלחמה בתוך המאבק הפנימי, הקורע בימים אלו את הקהילה הליטאית.

אחד המקורבים לרב שטיינמן אמר בדיון שהתקיים לפני מספר שבועות בביתו של מנהיג הציבור החרדי-ליטאי בבני ברק שאיילת שקד גיבורה ויש לה הגינות ויושר של טייסים. דברים אלו הם רק תיעוד אחד מתוך שיחות פנימיות שהתנהלו בחודשים האחרונים בתוך ביתו של הרב שטיינמן, "הבית הלבן" של הציבור החרדי. השיחות זכו לכינוי "הויקיליקס החרדי".

איילת שקד מגיעה לישיבת סיעת הבית היהודי, לראשונה לאחר תוצאות הבחירות, ינואר 2013. נמרוד סונדרס
"יש לה הגינות ויושר של טייסים" איילת שקד/נמרוד סונדרס

שיחות אלו מעידות כי אין התנגדות חרדית נחרצת לגיוס בחורי הישיבות לצה"ל ואף שברקע מתנהל ערוץ חשאי בין גורמים חרדים לבכירי צבא. השיחות חושפות גם מעט אור על המאבק שמתנהל על ההנהגה במחנה החרדי-ליטאי שהחל מיד לאחר פטירתו של "פוסק הדור", הרב יוסף שלום אלישיב. מי שנכנס אז לנעליו היה הרב שטיינמן. אנשי הרב שמואל אוירבך מירושלים, שנחשב לקיצוני יותר בדעותיו, סירבו לקבל עליהם את המנהיג החדש ומאז מתנהל מאבק על תואר "היורש".

אחד הוויכוחים הסוערים בין הצדדים נרשם עם ביטול חוק טל. הרבנים נשאלו האם להתייצב בלשכות הגיוס.הרב אוירבך סבר שאין לבוא במגע עם הצבא, מאחר ומגע כזה עלול להביא לחיול של בחורי ישיבות ואסר להתייצב. לעומתו, הרב שטיינמן הורה להתייצב. מאוחר יותר, כשהתפרסם שהצבא מתכונן להקים מרכזי מיון לחרדים, הביעו מקורבי הרב אוירבך סיפוק באומרם כי הנה הוכחה לסכנות האורבות לנו בפשרנות מול צה"ל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סבר שאין לבוא במגע עם הצבא. הרב אוירבך/מערכת וואלה!, צילום מסך

מהשיחות הפנימיות שהתנהלו בבית הרב שטיינמן עולה, כי אנשי תנועת 'דגל התורה' והעיתון 'יתד נאמן', המזוהים עם מחנה שטיינמן, מאד מוטרדים מהעובדה שמחנה אוירבך מובילים לא פעם את סדר היום הציבורי-חרדי ומחפשים דרכים להשיב מלחמה.

באחת השיחות, שהתקיימו בין כותלי ביתו של הרב שטיינמן, חושף דמות ידועה ערוץ הידברות חשאי עם גורם צבאי בכיר. נדמה, כי מטרתו בחשיפת הפרטים היא בין היתר להטות את המאבק הפנים-חרדי לטובת מחנהו. בשיחה הוא מספר על קשר עם תא"ל גדי אגמון, ראש חטיבת תכנון ומנהל כוח אדם בצה"ל בניסיון למנוע משבר סביב גיוס החרדים.

מעבר לכך, אחד הנוכחים מסביר כי במסגרת הקשר עם אגמון, האחרון התבקש לדחות את הקמת מרכזי המיון החרדי. הדובר הסביר שלחרדים זה לא טוב ורק אחרי שאחרי שיהיה חוק, מרכזי המיון יהיו במסגרת ההתמודדות עם החוק. מקורב נוסף שהשתתף בשיחה הצטרף לבקשה של קודמו והסביר כי אם מרכזי המיון הייעודיים למגזר החרדי יוקמו כבר עתה, כולם יבינו שהרב אוירבך צדק בגישתו הבלתי פשרנית.

גורמים בציבור הליטאי אומרים כי זהו רק קצה הקרחון מתוך דיונים ארוכים שהתנהלו בביתו של המנהיג הליטאי הרב שטיינמן בבני ברק. הם מוסיפים כי כמו בחומרי ה'ויקיליקס' המקורי, "זו רק ההתחלה. יש כאן חומרי נפץ שעלולים להבעיר את העולם החרדי".

בני רבינוביץ?, דובר בית הרב שטיינמן מסר בתגובה: "צר לי שהידיעה המתבססת על מקורות מגמתיים, כוללים ציטוטים שיקריים שאין בהם כל אחיזה של אמת. אין ולא היה כל קשר ישיר או עקיף בין ביתו של מרן הרב שטיינמן לגורמי הצבא. דעתו הנחרצת של הרב שטינמן היתה מאז ומעולם ולא השתנתה לרגע, שלא להתפשר בשום תנאי וכי כל בני הישיבות ללא יוצא מן הכלל ימשיכו לשקוד על תלמודם. הדברים הובעו בכתב ובעל פה אין ספור פעמים. בעקבות המצב של היעדר חוק להסדרת מעמדם של בני הישיבות מאז ביטול חוק טל, הרי שהגוף היחידי המוסמך לטפל בדחיית שירותם הצבאי של בני הישיבות, הם ראשי מערכת הבטחון וצה"ל ומשכך, פועלים וימשיכו לפעול עסקני דגל התורה וראשי הישיבות מולם, על מנת לאפשר לבני הישיבות להמשיך לשקוד על תלמודם תוך הסדרת מעמדם".

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully