וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהפכת הכשרות יוצאת לדרך

3.2.2014 / 10:30

במסיבת עיתונאים הוכרז היום על מהפכה בכשרות שתכלול שינויים מבניים ותיקון יחסי העבודה בין המשגיח לבעל העסק. בן דהן: "המטרה העליונה, החזרת אמון הציבור בכשרות הרבנות"

צילום: גדעון צנטנר, עריכה: יאיר דניאל
מהפכת הכשרות. גדעון צנטנר
מהפכת הכשרות/גדעון צנטנר

במסיבת עיתונאים מיוחדת המשותפת לשר הכלכלה, שירותי הדת וענייני ירושלים והתפוצות, נפתלי בנט, סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן, והרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, הוכרז היום (שני) על מהפכה בכשרות שתכלול, בין היתר שינויים מבניים בכשרות ותיקון יחסי העבודה בין המשגיח לבעל העסק. מערך הכשרות של הרבנות הראשית נתפס כיום כלא אמין מכמה סיבות, בין היתר יחסי משגיח ובעל העסק האבסורדיים, במסגרתם המשגיח שאמור לבקר את בעל העסק מקבל את משכורתו מבעל העסק ובפועל אין לו תמריץ לוודא את איכות הכשרות.

מהפכת הכשרות. גדעון צנטנר
סגן השר הרב אלי בן דהן/גדעון צנטנר

בעיה נוספת היא שצרכני הכשרות אינם יודעים מה תעודת הכשרות כוללת בתוכה והיא מתעדכנת בדרך כלל, פעמיים בשנה בלבד, היא מקומית ולא ניתן לברר אודותיה במקור מידע אחד, נגיש ואמין. כמו כן, הרבנים המקומיים מעמידים דרישות כשרות משלהם ולא קיימת אחידות בדרישות הכשרות, מה שמאפשר להם לעשות "שרירים" מול בעלי העסקים. לכן, כחלק מהרפורמה ייקבעו שלוש דרגות כשרות על ידי הרבנות הראשית – בסיסית, מהדרין ומהדרין מן המהדרין, מהלך המהווה מכה קשה לגופי הבד"ץ ששלטו עד היום במערך הכשרות המחמיר. בנוסף, מערך ההשגחה ישודרג ויוקמו חברות ייעודיות להעסקת המשגיחים והמפקחים, דבר הנועד לנתק את הקשר בין המשגיח לבעל העסק ולמנוע תופעה שקיימת היום במסגרתה משגיחים מקבלים תשלום ב"שחור".

מי שינהל את הקשר מול בעל העסק תהיה חברה כלכלית שתעסיק מאות משגיחים ומפקחים ותשלם להם על פי מחירון השגחה שיפורסם. תוך שנה ישודרג גם מערך תעודות הכשרות לקדמת הטכנולוגיה כך שכל צרכן כשרות יוכל להתעדכן על מצב הכשרות ומרכיביה, נכון לרגע המדובר. בצורה הזו, לא יוכלו בעלי עסק להתחבא מאחורי תעודת כשרות שפג תוקפה.

מהפכת הכשרות. גדעון צנטנר
הרב הרב דוד לאו/גדעון צנטנר

בתנועת נאמני תורה ועבודה בירכו את הרבנות ומשרד הדתות על השינוי, "אנו שמחים שנקודות מרכזיות שפעלו למענן כמו סוגיית השקיפות ונטרול הקשר הבלעדי שבין המשגיח למושגח אומצו בידי המשרד" וקיוו כי הדבר יוביל לשינוי במבנה מערך הכשרות מול הבד"צים "הפועלים כיום כעסקים פרטיים לחלוטין וללא פיקוח, אל עבר יצירת תאגידים ללא כוונות רווח".

עמותת חדו"ש התקשתה לברך על השינוי. שחר אילן, סמנכ"ל העמותה אמר כי "לא מהפכה יש כאן אלא נסיגה לאחור. במקום שהמדינה תפסיק לעסוק בעצמה בהשגחת כשרות ותהפוך לרגולטור היא מתכוונת להעסיק בעצמה עשרות אלפי משגיחי כשרות. במקום שהמדינה תבטל את המונופול של הרבנות הראשית על הכשרות, שכל כך משניא את היהדות על הציבור, היא מחזקת אותו. במקום שהמדינה תעודד שוק כשרות חופשי, כולל כשרות חילונית, רפורמית וקונסרבטיבית, שיאפשר לכל אחד לאכול כשר על פי אמונתו, היא תומכת בקנאות.

גם "התנועה הרפורמית" סירבה להשלים עם השינוי. גלעד קריב מנכ"ל התנועה אמר כי "בדומה ל"רפורמות" אחרות במערך שירותי הדת גם מהפכת הכשרות היא לא יותר מאשר ניתוח קוסמטי לחולה הזקוק בדחיפות לניתוח לב פתוח. מערך הכשרות דורש מהפכה של ממש שבמסגרתה תוסר ההגבלה על השימוש במילה כשרות וכל גוף ציבורי העוסק בתחום זה יוכל להעניק תעודת פיקוח בכפוף לציון ברור של זהותו".

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully