וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קונה תפילין בשחור? אסור לברך על התפילין

25.2.2014 / 16:37

מותר לברך על תפילין שנקנו ב"כסף שחור" ללא מס? חוקרי מכון כת"ר שהוציאו לאחרונה ספר חדש "בין אדם לשלטון", טוענים שהיות והרכישה מסייעת לעבירת גניבה, יהיה אסור לברך עליהן

תפילין. AP
תפילין/AP

האם מותר לברך על תפילין שנקנו ב"כסף שחור" ללא מס? חוקרי מכון כת"ר שהוציאו לאחרונה ספר חדש "בין אדם לשלטון", העוסק בענייני תשלומי מסים באור ההלכה טוענים שהיות והרכישה מסייעת לעבירת גניבה, יהיה אסור לברך עליהן ואף מלכתחילה אסור יהיה לקנותם "משום שבכך הקונה מונע את הברכה על המצווה".

רבים הם סופרי הסת"ם במגזר החרדי והדתי שמעדיפים לעבוד ב"שחור" כדי לחסוך מיסים והוצאות נוספות, למרות זאת, חוקרי המכון טוענים כי סופר סת"ם שמעלים מיסים אינו פסול לכתוב ספרים, תפילין ומזוזות. אך החוקרים טוענים כי אסור לבצע עסקה עם מוכר או נותן שירות שאינו מורשה ומבריח את המע"מ אשר אמור לחלול על העסקה.

"בדיעבד", אומרים החוקרים, "ייתכן שחייב הקונה מידי שמים להחזיר את המע"מ שהוברח, במיוחד אם הוא קשר קשר עם המוכר להבריח את המע"מ ו'אכל' את המע"מ שנחסר". על אף הפסיקה כי אין לברך על תפילין שנקנו תוך העלמת מיסים כותבים חוקרי המכון כי "בדיעבד אין החפץ נפסל למצווה לגמרי מטעם מצווה הבאה בעבירה', ויוצאים בו ידי חובת המצווה".

תפילין. AP
הכנה של תפילין על ידי סופר סת"ם/AP

החוקרים גורסים כי במקום שיש ספק אמיתי אם המוכר עוסק בשחור או שהמוכר מבריח איזה מס האמור לחול על העסקה, אף שהקונה התרשל מלברר את המציאות, יכול הקונה לברך ברכת המצווה על החפץ שקנה אפילו אם מתברר לו אחרי כן שהמוכר אכן מתעסק בשחור והבריח מסים בעסקת הקניה.

לעומת זאת, לדעת חוקרי המכון יש מקום להקל כאשר אין הברחה של מע"מ בעצם העסקה, כגון שמדובר בעוסק פטור שעוסק בשחור וכדומה: "נראה שכאשר אין הברחה של המע"מ על העסקה עצמה ואין נזק תחרותי נגד בעלי הרישיון על ידי הוזלה בצורה שאינה הוגנת, מותר לקנות מעוסק כללי שאינו מורשה אף על פי שהעוסק מעלים את מס ההכנסה על העסק שלו".

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully