וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זעם הבלניות: "תוקפים את העובדות הכי חלשות"

1.3.2014 / 21:35

בעקבות הצעת החוק שאוסרת על בלניות לשאול שאלות אינטימיות את הנטבלות ומאפשרת הטלת קנס עד 50,000 ש"ח. פנו הבלניות לבן דהן: ""יש עתיד" תוקפת עובדות עם המשכורת הנמוכה במשק"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סגן השר לשירותי דת הרב אלי בן דהן/מערכת וואלה!, צילום מסך

וועדת השרים לענייני חקיקה תדון מחר (ראשון) בהצעת החוק האוסרת על בלניות לתחקר את המבקשות לטבול, להפנות אליהם שאלות הנוגעות לצנעת חייהן האישיים ומאפשרת הטלת קנס עד 50,000 שקלים על בלנית ללא הוכחת נזק. בעקבות כך, הבלניות זועמות: "טוב שיטפלו בבלניות שיש עליהן תלונות ולא יאיימו עלינו בעונשים כלכליים".

קבוצת בלניות שיגרה לסגן השר לשירותי דת, ח"כ הרב אלי בן דהן מכתב בו הן מביעות חשש מהשלכות החוק ובוחרות לתקוף את ח"כ ד"ר עליזה לביא ממפלגת "יש עתיד" שהגישה את החוק לשולחן הכנסת, "אנו עובדות כבלניות בגלל החשיבות של מצוות הטהרה בעינינו", הן כתבו, "ברוב המקרים זו אינה עבודתה היחידה של הבלנית והשכר בהתאם. "מפלגת "יש עתיד" החליטה לתקוף את העובדות הכי חלשות עם המשכורות הנמוכות ביותר במשק. טוב תעשה המפלגה אם יסירו את הצעת החוק מסדר היום, שמהווה פגיעה בנו. יותר טוב שיטפלו בבלניות שיש עליהן תלונות ולא יאיימו עלינו בעונשים כלכליים."

בן דהן אמר בתגובה כי הוא מתכוון להגן על זכויות הבלניות והטובלות וציין כי בימים הקרובים ייצא נוהל מעודכן בחוזר מנכ"ל שנוסח בשיתוף עם קבוצות של טובלות ובמסגרתו יעוגנו וישופרו נהלי צנעת הפרט במקוואות. יחד עם זאת הוסיף סגן השר כי "יש לתת את הדעת כי האחראים הלכתית על כל ענייני המקוואות הם הרבנים הראשיים לישראל".

הועדה לקידום מעמד האישה דנה בהטרדות מיניות בתקשורת, מאי 2013. יואב דודקביץ'
חה"כ ד"ר עליזה לביא/יואב דודקביץ'

סגן השר אמר כי "רובן המוחלט של הבלניות עושות את עבודתן נאמנה והמקרים הבודדים בהם מגיעות תלונות לידיעת המשרד, מטופלים ברגישות ותשומת לב ולכן אין טעם להפוך את המובן מאליו לחוק. יתרה מזו, חוק זה הינו בעייתי משום שבאין צורך בהוכחת נזק, הוא עלול להפוך כלי בידי נשים לנקמה אישית ולא מידתית כלפי בלניות המבצעות את עבודתן נאמנה".

בדברי ההסבר להצעה נכתב כי "המועצות הדתיות, האמונות לספק שירותי דת, מפקידות בלניות לתפעול מקוואות הטהרה. הבלניות מקבלות הוראות עבודה מהמשרד לשירותי דת ומתייעצות עם הרבנות המקומית בשאלות הלכתיות. לאורך השנים התפתחה נורמה במקוואות מסוימים, לפיה הנשים הטובלות נאלצות להשיב לשאלות ולעבור בדיקות כתנאי לטבילתן, באופן החודר לצנעת חייהן האישיים".

חה"כ ד"ר עליזה לביא מסרה בתגובה: ?הבלניות בישראל הוזנחו שנים רבות ומעמדן לא הוסדר מעולם. הצעת החוק שהגשתי הביאה להכרזה על רפורמה מבורכת של משרד הדתות, וקידומה מותנה בכך שכל אחריות בתביעה תוטל על המועצה הדתית בסמכותה מופעל המקווה שבו עובדת הבלנית. אני מקווה שהשינוי אכן יחל בקרוב ושהבלניות תזכינה לקשרי עבודה ראויים עם המועצות הדתיות כבר בהקדם".

עוד מוסרת לביא כי: "על מנת לטפל בתנאי שכרן והעסקתן השערורייתים כבר מיד יזמתי דיון בוועדת כספים, שיתקיים כבר בשלישי הקרוב. אני מקווה שמשרד הדתות יעלה את הנושא באמת לראש מעיניו ויפעל בהקדם בנושא. כך או אחרת הצעת החוק המקורית שתבטיח שכל אשה תוכל לטבול כרצונה ולפי מנהגה לא יהיה ניתן לטייחה-בתירוץ כזה או אחר של משרד הדתות.?

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully