וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכתב לאחי החרדי שהולך להפגין

עקיבא לם

2.3.2014 / 8:00

אח יקר, אינכם יכולים להסביר את ערך לימוד התורה כי התנתקתם. דחיתם את צה"ל מחשש שעולם התורה הכביר כה חלש מול הקשיים של שינה באוהל עם אנשים אחרים. הגיעה השעה לחשוב מחדש?

המחנה הקיצוני בציבור הליטאי מפגין בגשר המיתרים בירושלים במחאה על מעצרו של מסורב גיוס שנשפט ל 5 ימי מעצר. פברואר 2014. טלי מאייר
המחנה הקיצוני בציבור הליטאי מפגין בגשר המיתרים בירושלים במחאה על מעצרו של מסורב גיוס שנשפט ל 5 ימי מעצר. פברואר 2014/טלי מאייר

אח יקר, היום תתקיים עצרת התפילה שלכם כנגד "גזירות השמד" של וועדת שקד למען השוויון בנטל. בתפילה הזאת, תהיו מיליון (לפחות לפי מה שאתם אומרים). תבקשו מהקדוש ברוך הוא שיבוא ויושיע אתכם מאחיהם הקוראים אותם לצאת מארבע אמות בית המדרש. במקום לקחת אחריות תפנו אל אלוקים, בתקווה שיאמר להם "והוצאתי", "והצלתי", "וגאלתי", "ולקחתי".

עצרות התפילה, ההתגייסות ההמונית, הפניית האצבעות המאשימות אל כל עבר, נתניהו עמלק, לפיד ובנט אחים למשטר הנאצי, כל אלה רק מגבירים את הבעיה השורשית – גישת ראשי המגזר החרדי. הגיע הזמן לומר כי המתווה שקבע יחס מנוכר לציונות, מוביל לשנאת אחים ולסכסוכים פנימיים. אם כעת לומדי תורה יושלכו לבתי הכלא בגלל שתורתם אומנותם, הרי שהמסר העולה מכאן אינו שהציונות איבדה את דרכה, אלא שלומדי התורה הם שאיבדו את הדרך.

"ר' בנאה אומר כל העוסק בתורה לשמה תורתו נעשית לו סם חיים שנאמר (משלי ג) עץ חיים היא למחזיקים בה... וכל העוסק בתורה שלא לשמה נעשית לו סם המוות שנאמר יערף כמטר לקחי ואין עריפה אלא הריגה שנאמר (דברים כא) וערפו שם את העגלה בנחל"(תענית פרק א').

העיסוק האובססיבי בלימוד התורה הוא לא נכון ולא הגיוני. אבל הערך של לימוד התורה הוא ערך אינטגרלי של העם היהודי. בלי התורה באלפיים השנה האחרונות, העם היהודי לא היה שורד – לא כעם, ולא ביהדותו. מותר להודות בכך, מחובתנו להוקיר תודה על כך. אך האמת היא, שהאפשרות שלומדי תורה יושלכו לבית הסוהר בעבור לימודי התורה שלהם אינה משנה למרבית האנשים. אדרבה, יש מפלגה (או שתיים), שקמה והצליחה כמעט רק על הבסיס הזה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אח יקר, החרדים הפקירו את הזירה התודעתית. בכל עת שבאה צרה עליכם, האשמתם את ברי הפלוגתא בחוסר יהדות במקרה הטוב(בית של גויים מישהו?) ובשנאת ישראל במקרה הבא(עמלק). טענתם שלולא התנהגותכם – התורה הייתה אובדת. חדש אולי אסור מן התורה, כדברי החת"ם סופר, אך מן השמיים – היא מותרת לחלוטין. השבתם שמדובר באוטואנטישמיות, אבל גם זה לא עבד, כי צורת החיים של החרדים מובילה אתכם לעוני רב.

אח יקר, נראה שקשרתם את ידיכם. אין לכם את היכולת להסביר את ערך לימוד התורה, כי התנתקתם מזמן ממערכות החינוך הכלליות ואיבדתם את היכולת להשפיע על התכנים. אתם לא מסוגלים להסביר את התרומה הסגולית של תורת ישראל. על האפשרות להכיר את עמך ישראל אתם מוותרים, כשאתם דוחים את כור ההיתוך הישראלי - צה"ל. אבל זה לא רק צה"ל, אלא גם האקדמיה, או כל זירה שדורשת התערות עם אנשים ששונים מכם, אך הם אחיכם.

המחנה הקיצוני בציבור הליטאי מפגין בגשר המיתרים בירושלים במחאה על מעצרו של מסורב גיוס שנשפט ל 5 ימי מעצר. פברואר 2014. טלי מאייר
המחנה הקיצוני בציבור הליטאי מפגין בגשר המיתרים בירושלים במחאה על מעצרו של מסורב גיוס שנשפט ל 5 ימי מעצר. פברואר 2014/טלי מאייר

והחשש הוא ברור, אובדן הדרך. אך אם הדרך הזו החזיקה את עם ישראל במשך אלפיים שנות קיום, איך ייתכן ששירות צבאי, או הכרות עם רעיונות והשקפות עולם שונות יגדעו את ענף התורה הזה? איך ייתכן שעולם התורה הכביר כה חלש מול הקשיים של שינה באוהל עם אנשים אחרים? עצם ההתנגדות שלכם להכרות ממשית עם עמך ישראל, היא זילות התורה בשמה אתם מדברים. כדי לשנות את רוע הגזירה תפילות יעזרו, אך גם השתדלות אמיתית כאן על פני האדמה.

ההשתדלות הזו כוללת דפוסי מחשבה עצמאיים, היא כוללת עמידה איתנה על ההשקפה החרדית, היא כוללת גם אמירה שלה. אך יש דבר אחד שחייב להשתנות, אצלכם וכנראה גם אצלנו. אנחנו לא "כופרים", "אנחנו" זה הציוניים. "אנחנו" זה הציונות הדתית, "אנחנו" זה הציבור החילוני. כמו שלא כולכם משתמטים, כמו שלא כולכם חסרי מחשבה עצמאית, כך לא כולנו כופרים, לא כולנו שונאי התורה.

כולנו אחים.

לבלוג של עקיבא לם

  • עוד באותו נושא:
  • חרדים
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully