וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוסמים את העיר בגלל מהות, לא מרתון

2.3.2014 / 13:53

כמו תל אביב ביום שישי האחרון, גם ירושלים נחסמה היום לתנועה. אלא שבשונה מעיר החוף, שנחסמה בשל המרתון שהתקיים העיר, בבירה מתעסקים בדברים חשובים בהרבה: ערכים

עשרות אלפי אזרחי ישראל, גברים ונשים אתלטיים במיוחד, מציפים החל משעות הבוקר את הכבישים המובילים ירושלימה. במכנסונים קצרצרים ובגופיות, או ללא חלק לבוש עליון כלל, רצים בדרכם אל המרתון. הכבישים, מיותר לציין, חסומים לתנועה. כלי תקשורת מדווחים בזמן אמת את תוצאות המנצחים במקצים השונים ולתושבי העיר נותר לבהות ברצים דרך חלונות הבתים. כעת נסו להחליף את הרצים החשופים, בחרדים לבושים בבגדי שחור לבן, על שלל חליפותיהם וכובעיהם. הם אינם רצים במטרה להגיע ראשונים ולקבל עיטור ניצחון, הם אינם רצים לשם פעילות ספורטיבית ותו לא, הם רצים אחר האידיאולוגיה שלהם, הם רצים להתאחד ולהתפלל על הערכים בהם הם כל כך מאמינים.

"אני גם מממן אותם, הם אינם תורמים לחברה דבר, יורקים לך בפנים ועכשיו גם חוסמים לנו את שגרת החיים", אמר היום תושב ירושלים הבירה. גם השכנה היקרה שלו מצהירה כי החרדים ממש מאמללים את כולם ופוגעים בעיר הקודש. אוי, רחמנות על המסכנים, סגרנו להם את ירושלים, הרסנו להם את השגרה. מי העז להזיז להם את האספרסו? אני כמעט מתפתה לחשוב שמדובר במכת ארבה שנחתה עלינו ישר ממצרים הקדומה ומאיימת לחסל את כל יושבי הארץ.

חברים יקרים, לפני שאפול למקום של תזכורות שונות על הכבישים הנסגרים בכל מספר חודשים בעקבות ביקוריו של שר החוץ האמריקני ויתר דיפלומטים המגיעים אלינו להביע את דעתם החשובה, הרשו לי לומר לכם, כי הנה הזדמנות ללמוד דבר או שניים מאותו גוש שחור המציף את ירושלים וגורם לחסימות לא פשוטות כלל ברחבי העיר ומשבש את סדר יומכם. אתם עומדים לקבל שיעור בערך שאתם כה מתיימרים לשמור. היום נעביר לכם שיעור בדמוקרטיה, שיעור בזכות האזרח לצאת ולהפגין, או לדברי מארגני האירוע, להתכנס לעצרת תפילה.

אתם מפגינים רק שלא נוח לכם

כי אנחנו יוצאים להילחם על ערכים, על אידיאולוגיה, על עולם התורה. אתם יכולים להסכים, או לא להסכים עם התוכן, אבל המאבק שלנו, תרצו או לא, ראוי להערכה, יודעים מדוע? משום שבגללנו סוגרים את העיר מתוך מטרה להיאבק על ערך לימוד תורה, ואילו אצלכם סוגרים את תל אביב לשם ריצות מרתון, בשביל תרבות הגוף והנהנתנות. גם בפעם היחידה שהצלחתם להוציא המונים לרחובות, במחאה החברתית בשנת 2011, היה זה בשביל שכר דירה ולהוריד את יוקר המחיה. אמנם דברים חשובים בהחלט, אך לשם הנוחות בלבד, ללא כל ערך מהותי אמתי.

כשאתם כבר יוצאים להילחם על ערכים שכן חשובים בעיניכם, דוגמת פתיחת מתחם סינמה סיטי בירושלים בשבת, כמה אנשים מגיעים להפגנה? האם הכבישים המובילים לעיר נחסמו לתנועה מרוב אדם? האם העיר נותרה נצורה ולו לשעה אחת? מדוע לא הצפתם את העיר במחאה? הן מדובר בחירות, בחופש הביטוי, בפתיחת בית קולנוע בשבת שהחרדים מאיימים לסגור.

קשה לי להאמין שנגיע להסכמה בעניין, למען האמת אין לי ציפייה כזו. רק דבר אחד הייתי רוצה שיקרה - היכן שאפשר לא לשנוא, אל תשנאו. היכן שאפשר להבין, נסו להבין. היכן שניתן להביט בעין אובייקטיבית ולומר "אולי יש צדק בדבריהם" - נסו לגלות מעט סבלנות. הביטו על המיליון שזועקים בתפילה על הכאב שלהם ותחשבו בעיניים שלכם, שבחוץ רצים אנשים בטייץ וגופיה לכבוש עוד יעד נוסף במרתון. אם אתם מוכנים להביט בצורה קצת יותר בוגרת ומהותית, אולי תבינו גם קצת מה המשמעות של היום הזה עבורנו.

שיפי חריטן היא כתבת בוואלה! יהדות

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully