וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם מותר לשקר לצורך שידוך?

וואלה! יהדות ובית הלל

4.3.2014 / 8:00

בעקבות פרסום הכתבה על שדכנים ששיקרו לכלות לצורך שידוך, התקבלה שאלה למדור השו"ת. האם מותר לשדכנים לשקר לצורך שידוך והאם יש פיתרון הלכתי לכך שזוגות יחיו יחד לפני החתונה

חתונה חרדית. Oded Balilty, AP
חתונה חרדית/AP, Oded Balilty

שאלה

שלום רב. קראתי את הכתבה על סיפורי השידוכים שבהם הובאו מקרים של זוגות שהשדכנים או השדכניות שיקרו לבני או בנות הזוג ובכך גזרו את גורל הנישואים שלהם לאבדון. שקרים כאלו הינם הרות גורל ויכולות להרוס ולפגוע לזמן ארוך באמון שניתן על ידי בן/בת הזוג בשדכן/נית בראש ובראשונה, ולאחר מכן בבן/בת זוג פוטנציאלי עתידי. אני רוצה לקוות שימצא פתרון הלכתי לבעיה הקיימת שבה אסור לשני בני הזוג להימצא לבד, על אחת כמה וכמה אסור להם לגור יחד לפני הנישואין. ובנוסף האם מותר לשקר לצורך שידוך?

אלי

לכתבה: "גיליתי שבעלי אוהב גברים": כשהשדכן משקר לכלה

תשובה

שלום אלי

לפי הרמב"ם בהלכות אישות פרק א הלכה ד' ועל פי שולחן ערוך אבן העזר סימן כב - אסור לזוג לגור ביחד ללא חופה וקידושין. חשוב להבין כי מגורים משותפים ללא מחויבות של נישואין אינה מועילה למטרת ההיכרות. אין בה את מצבי החיים הלחוצים באמת ואין בה את הכוח להעמיד את האנרגיות להתמודדויות אלו. כמו כן, לפי מחקרים שונים, הניסיון מוכיח שמגורים יחד לפני הנישואין, אינם תורמים ליציבות התא המשפחתי.

ומה כן? צריך לייצר מצבים דמויי אמת. יש צורך להכיר היכרות עמוקה. כל אחד, כל זוג לפי ציפיותיו ודרישותיו מן החיים. צריך לדבר זמן איכותי. צריך לטייל. צריך להיפגש במסגרות משפחתיות. צריך לשמור על האיזון הדק בין העמקת ההיכרות לבין שבירת גדרי הצניעות כל זאת חלק מהוראת חז"ל על החובה להכיר לפני הנישואין משום חובת האהבה: אסור לאדם שיקדש את האישה עד שיראנה שמא יראה בה דבר מגונה ותתגנה עליו ורחמנא אמר ואהבת לרעך כמוך [קידושין מא א]. במילים אחרות יש לדאוג לכך שלא להיות מופתע אחרי החתונה, היחסים יתקלקלו ותבואו לידי ביטול האהבה. דומה שבעולמנו היום חובה זו מוטלת על שני בני הזוג בשווה.

ובקשר למשדכים. צריך להורות למשדכים מקצועיים ולא מקצועיים הוראה חמורה וחריפה כי אסור לשקר. צריך למסור מידע אמין מדויק ורלוונטי [חפץ חיים פרק י] . אם נוצרה נורמה של שקר האתגר לא פשוט - אך חייבים להתחיל בו. שדכן שיצור לעצמו שם של אמינות ירוויח לא פחות ממה שיפסיד בתדמית השדכן המוצלח. מי שנכנס לפרק השידוכין צריך להכיר עצמו היטב בכנות ובלי זיוף. במפגשי השידוכין יש לפקוח עיניים היטב ולא לשגות בחלומות.

וכמובן, תמיד יהיו טעויות. תמיד יהיו שינויים שיהפכו חלום לסיוט. אולם עמידה במשימות אלו של בירור אמת על ידי אחרים, בירור עצמי, ועיניים פקוחות ישיג את התוצאה המיטיבית ששום מגורים משותפים לא יועילו. ומה שנותר לברך הוא שיזכה אותך ריבון העולמים במציאת זיווגך במהרה לבניין ביתך בשלימות באושר גדול ובאהבה.

הרב עמית קולא

למדור שאלה לרב/נית

יש לכם שאלה לרבנית או לרב?

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully