וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"גם דוד המלך היה איש צבא ואיש תורה יחדיו"

עדי לוריא

10.3.2014 / 10:09

ניסן סלומיאנסקי מ"הבית היהודי", מכהן כיו"ר ועדת הכספים בכנסת, אחת הועדות המשפיעות ביותר. עדי לוריא דיברה איתו על שירות לאומי, ריכוזיות במשק וגיוס בני הישיבות

ניסן סלומיאנסקי בישיבת סיעת הבית היהודי, פברואר 2013. נועם מושקוביץ
ניסן סלומיאנסקי בישיבת סיעת הבית היהודי, פברואר 2013/נועם מושקוביץ

ועדת הכספים בכנסת היא אחת הועדות החשובות והמשפיעות ביותר. היא דנה בנושאים כלכליים שמשפיעים על כל אזרח ואזרח במדינה: מיסים, מטבע חוץ, בנקאות וכן אחד הנושאים המשמעותיים ביותר- תקציב המדינה. הועדה יכולה להשפיע על הרכב התקציב וכחלק מכך על תמיכות כלכליות כאלו ואחרות בסקטורים וגופים שונים בחברה ועל כן הועדה ידועה כבעלת משקל פוליטי רב.

חה"כ ניסן סלומינסקי ממפלגת "הבית היהודי", יו"ר ועדת הכספים הנוכחי, ישב איתנו לשיחה בנסיון להבין אם ועדת הכספים ושינוי חברתי יכולים להיאמר בנשימה אחת.

מהן הסוגיות העיקריות שעומדות לנגד עיניך בתור יו"ר ועדת הכספים?

הראשון במעלה מבחינתי הוא להוריד את יוקר המחייה בישראל, אזרחי ישראל משלמים בכל תחום הרבה מעבר למה שצריך . הדרך שניתן לטפל בזה הוא על ידי חוק עוצמתי להגברת התחרות וצמצום הריכוזיות ואנחנו עובדים על זה במרץ. לסוגיה השנייה אני קורא "ניקיון", צריך לעשות כאן ניקיון יסודי. לצערי רבים מהמקומות שאני מגיע להם מתוקף תפקידי, נגועים בשחיתות או דברים שגובלים בשחיתות.

רק החודש דיברנו בוועדה על רשות שידור וחברת צים, יש שם הרבה מהלכים שלא נקיים לחלוטין וזה כואב לי לראות את זה. יש לנו ארץ יפה והדברים הללו מקלקלים ומכערים. הסוגיה השלישית שעומדת לנגד עיני ונגענו בה רבות בדיוני הוועדה היא הריכוזיות במשק. יש קבוצת יחסנים במדינה שהכל מרוכז אצלם. קבוצה שמקבלת מכרזים ואוצרות מדינה תמורת נזיד עדשים.

אני רוצה שתהיה התייחסות שווה לכל המשקיעים במשק, לכל אנשי העסקים ולא לקבוצה נבחרת שבסופו של דבר תחזיק את הכל, לצערנו ראינו מצד הקבוצה הזו תספורות למיניהן ונפילות שאיבדו יחד איתן מאות מיליוני שקלים. אסור שזה יקרה בשנית ועל מנת למנוע זאת חייבים לצמצם את הריכוזיות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ועדת הכספים/מערכת וואלה!, צילום מסך

הרבה ממה שאמרת משפיע על האזרח הקטן בעקיפין, אבל איפה נמצאת הראייה החברתית, הסתכלות על מגוון הסקטורים בחברה בצורה ישירה?

כל חוק או תקציב שמגיע לדיון בוועדה, אני בוחן בשני מובנים: חברתיות וציונות. אלו הכלים שמנחים אותי לבחינת הכדאיות של הנושא והתמיכה או אי התמיכה שלי בו. לדוגמא, רצו לקצץ 27 מיליון ¤ ממשרד הביטחון וחיפשו רזרבות של משרדים אחרים כמו משרד הבריאות, רווחה וחינוך, לא נתתי לזה לקרות, זו הייתה פגיעה חברתית שאינה נכונה מבחינתי. אני תופש את עצמי כקפיטליסט-חברתי, אנחנו צריכים לעזור לחלשים שמתקשים, זה הכובע החברתי, אך לעזור להם כך שהם יוכלו להתקדם ולהתפתח ויעזרו למשק להתפתח וזה הכובע הקפיטליסטי.


ואיפה הבחינה הציונית נכנסת לעניין?

זה לא סוד שכשמגיעים תקציבים ויש איזשהו שר שמנסה לחסום העברת תקציבים לישיבות, אני לא נותן לו להעביר את זה. או במקשרים אחרים לא מעביר תקציב עד שלא מעבירים גם ליש"ע תקציב. לא יהיו אצלי דברים כמו חרם או הטלת סנקציות- זה לא ציוני.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אם כבר ישיבות, אז איך אתה מתייחס לכל נושא ה"שוויון בנטל"?

שוויון בנטל מבחינתי זה סיפור נפרד. ערך התורה הוא כמובן ערך מרכזי בחיינו, קיומה של מדינת ישראל הוא גם ערך מרכזי מאוד בחיינו- העניין בשוויון בנטל הוא לדעת לשלב בין השניים. לדעתי ניתן בהחלט לעשות זאת, אפילו דוד המלך היה איש צבא ואיש תורה יחדיו.

אני חושב שכל חרדי שלומד- שילמד. מי שלא לומד שיצא לשירות לאומי, לשירות צבאי, שלא יחיה בעוני. אף אחד לא יתעקש על אלו שלומדים, אך יש הרבה שלא לומדים ואלו צריכים לשרת אם בצבא או אם בשירות הלאומי, כשאר העם ולפרנס את משפחותיהם בכבוד. אני חושב שראש ישיבה שרואה שחלק מתלמידיו לא לומדים צריך לשלוח אותם לשירות.

אתה מדבר על כך שחרדים יופנו לשירות הלאומי, עם זאת התבטאת בעבר על "הצלת השירות הלאומי", זה נושא שהיה קרוב אלייך מאוד, במה מדובר?

אני מאמין מאוד בנושא השירות הלאומי, בזמנו, בקדנציה הקודמת, העברנו לו הרבה מאוד כספים, הצלחנו להעביר את זה בתקציב. עם זאת, אני חושב שעוד יש הרבה מאוד בעיות שצריך לפתור- אפשר להוסיף עוד כסף, זה יעזור, אבל זה לא בהכרח יעזור לפתור הכל. שר האוצר ושר החינוך לא בהכרח רואים באותה עין את הדברים, אך גם לנושא זה הקמנו ועדה שמנסה לעזור למפעל הזה, זה לא קל ולא פשוט אך אני מאוד מקווה שזה יצלח.

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully