וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עלייה מדאיגה בתקיפות ואיומים נגד חיילים חרדים

12.3.2014 / 12:31

חוק הגיוס עלול להגביר את האווירה נגד המתגייסים החרדים. ע"פ נתוני ועדת המשנה של החוץ והביטחון יש עלייה בתלונות חיילים חרדים על תקיפות ואיומים מצד גורמים בחברה החרדית

חיילים חרדים שהושבעו בבסיס פלס נח"ל בבקעת הירדן, פברואר 2014. גבריאל דבוש,
חיילים חרדים שהושבעו בבסיס פלס נח"ל בבקעת הירדן, פברואר 2014/גבריאל דבוש

חוק הגיוס גרם לעלייה בתקיפות ואיומים כלפי חיילים חרדים: מאז מאי 2013, התקבלו 136 תלונות מחיילים חרדים על תקיפות, התנכלויות ואיומים מצד גורמים קיצוניים בחברה החרדית. העלייה המדאיגה הזו נובעת ככל הנראה מתהליך החקיקה בכנסת שהשפיע על הרחוב החרדי ובין היתר גם כתוצאה מקמפיין החרד"קים שהתנהל נגד המתגייסים החרדים ועודד את התקיפות נגדם.

על פי הנתונים שנחשפו בועדת המשנה של וועדת החוץ והביטחון, מתוך האירועים שדווחו, 38 מקרים של איומים ואלימות התקיימו בשכונות החרדיות בירושלים ו-44 מקרים בבני ברק. מלבד התקיפות והאיומים עולה כי 45 חיילים חרדים פנו לקבלת פטור ממדים בטענה כי הם חוששים מאי קבלה שלהם או של בני משפחותיהם למוסדות חינוך. במהלך 2013, הוגשו רק 12 תלונות במשטרה מתוכן הועברו 2 לפרקליטות לבחינה ועוד שתיים נמצאות בתהליכים של הגשת כתב אישום. שאר המקרים נמצאים בחקירה או נסגרו מחוסר ראיות או יכולת לאתר את החשודים".

באחד מהמקרים שאירעו בירושלים, בחור ישיבה ירק על חייל חרדי המתגורר בשכונת גבעת שאול וילדיו ספגו השמצות פוגעניות מאחר ואביהם משרת בצה"ל. חייל נוסף שמתגורר בשכונה בה קיים ריכוז גבוה של חסידי גור אוים כי אם ימשיך ללבוש מדים, ילדיו לא יתקבלו במוסדות הלימוד. במקרה אחר חייל חרדי נזרק בבושת פנים מישיבה בבני ברק לאחר שנכנס לשירותים הממוקמים בתוכה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"נוצר מצב שכבר לא נעים להיות חייל חרדי", טוען נועם עזרא, מנהל פרויקט חיילים בודדים במכון לצדק בירושלים, "חיילים בוחרים לעזוב את הבית ולא לחזור אליו מחשש שמא יותקף וההורים מוצאים עצמם חסרי אונים כשמצד אחד הם נאלצים להתמודד עם הקהילה אליה שייכים ומצד שני עם הבן שלהם שבחר לשרת בצה"ל".

בעקבות זאת הוחלט על הקמת מרכז צה"לי לדיווח על תקיפות ובנוסף עד כה, אושרו 135 בקשות להיתרי הליכה על אזרחי, זאת בנוסף לאישור גורף לכלל חיילי הנח"ל החרדי לצאת מהבסיס ללא מדים לעומת 169 בקשות להיתרי הליכה על אזרחי שלא אושרו ו-19 שנשלחו לבדיקה מעמיקה וייתכן ויאושרו.

ח"כ עמר בר-לב (עבודה) אמר כי העובדה שהפרקליטות איננה נוהגת להיפגש באופן קבוע עם המשטרה וצה"ל בנושא ההתנכלויות לחרדים זו בעיה, "לא יכול להיות שמפגשים כאלו מתקיימים פעם בשנה בלבד. המדיניות הזו מזכירה התנהלות של בת יענה. חייבים לנקוט כאן במדיניות של יוזמה ולא רק בתגובה, גם אם חלק גדול מהתיקים יסתיימו ללא הרשעה".

למרות הנתונים, בשנה האחרונה חלה עלייה במספר המתגייסים החרדים וברחוב החרדי פסקו לאחרונה התקיפות נגד חיילים חרדים מאחר ורבני הזרם המתון יצאו נגדן. החשש שאחרי שהחוק עבר היום בכנסת תתגבר האווירה נגד המתגייסים החרדים ותירשם ירידה במספר החרדים שיתגייסו לצה"ל.

  • עוד באותו נושא:
  • יקי אדמקר
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully