וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברוכים הבאים לנשף המסכות בשושן הבירה

אריאל לוינסון

16.3.2014 / 13:26

מגילת אסתר מלאה במסכות שנועדו להטעות את האחר, כמו המסכות שחבשו אחשוורוש, המן ואסתר ויש מסכות שנועדו להצביע על האמת שחושפות את השקר שבפנים כמו המסכות שחבשו מרדכי וושתי

תערוכת מסכות עתיקות במוזיאון ישראל, ירושלים. אלי פוזנר באדיבות מוזיאון ישראל, ירושלים,
תערוכת מסכות עתיקות במוזיאון ישראל, ירושלים/אלי פוזנר באדיבות מוזיאון ישראל, ירושלים

המגילה מתחילה במשתה הגדול של אחשוורוש, השליט המולך מהודו ועד כוש על מאה עשרים ושבע מדינות, ושושן הבירה היא מרכז השליטה והבקרה. לחגיגות שלטונו אחשוורוש מציג את עושרו הגדול ופותח שולחן למשתה של 180 יום.

הפירוט של כלי הזהב, הבדים היקרים וכמויות היין האדירות אמור להראות לנו מי כאן המלך. המלך מעניק לעם לחם ושעשועים, אך בסופו של דבר ושתי המלכה מתגלה כזאת שמושכת בחוטים ומשתעשעת בבובה של המלך, שאינו שולט אפילו בביתו.

במשתה נשי אלטרנטיבי ושתי מייסדת עוצמה חלופית, החושפת את ערוותו של המלך ומסירה ממנו את המסכה המפוארת לטובת דיוקן עלוב של מלך חסר כח. ושתי עצמה דווקא מסרבת להופיע בפני כולם ולהציג עצמה כחלק מהתיאטרון השקרי של אחשוורוש.

סירובה להופיע ולהראות את יופייה, שאמור להקרין על יופיו ועוצמתו של המלך, דומה גם הוא למסכה, אך זו מסכה שמטרתה להסתיר ולהצניע. דווקא תכונה זו מעניקה לה עוד כח חתרני מסוכן שעלול לחזק את כל נשות הממלכה ולהמרידן. הכח שבכיסוי מתגלה כגדול יותר מכוחו של הגילוי.

מסכות. ShutterStock
מסכות/ShutterStock

אסתר, הכוכבת הנוספת של המגילה היא אלופת המסכות. היא מסתירה את זהותה האמיתית וכדי להיכנס לקודש הקודשים של מיטת המלך היא עוברת תהליך ארוך, שנה שלמה של התקשטות בתמרוקי נשים. ולבסוף, כשהיא מוצאת חן בעיני המלך ונבחרת לעמוד לצידו כמלכה החדשה לא נותר לנו אלא לשאול מי זו אותה אסתר? האם נותר משהו מדמותה, אישיותה, זהותה המקורית? כל כולה שקר ורמאות, מסיכה.

אך ברגע הגורלי, כשהמן הרשע מסיר את המסכה שלו וחושף את תוכניתו הזדונית להשמדת היהודים רק כדי לתבוע את עלבונו האישי, אותה השפלה שספג מידי מרדכי היהודי, אסתר מסירה את המסכה ומגלה את זהותה. אך היא לא עושה זאת מרצונה, שכן לא ברור אם כבר נשאר לה רצון אמיתי משל עצמה, אלא רק לאחר אולטימטום של מרדכי.

קרנבל המסכות בוונציה. רויטרס
קרנבל המסכות בוונציה/רויטרס

ובאמת, היחיד שלא שם מסכה ואינו מתבייש להיות הוא עצמו מן הרגע הראשון ועד לאחרון הוא מרדכי, שמשקיף על מחול השדים ונשף המסכות הזה מבחוץ, מן השער. אמנם הוא היחידי שהמגילה מתארת אותו כמי שמתחפש – כשהוא שם על עצמו שק ואפר כאות למחאה ואבל על גזירת המן – אך המסכה הזו שונה מיתר המסכות של המגילה כי היא דווקא מעידה על מצבו הנפשי האמיתי, הפחד והאימה מפני המוות.

קרנבל המסכות בוונציה. רויטרס
קרנבל המסכות בוונציה/רויטרס

אז יש מסכה שמטרתה להסתיר וכל כולה שקר ורמאות והטעיה של ה'אחר', חזות חיצונית שמסתירה ומטשטשת את הזהות הפנימית. את המסכה הזו חובשים הכוכבים המרכזיים של המגילה – אחשוורוש, המן ואסתר.

ויש מסכה שמטרתה לגלות והיא אינה אלא הצבעה על האמת שכולם מבקשים להסתיר ולהצניע כי היא קשה או בלתי נעימה. את המסכה הזו חובשות דווקא דמויות המשנה השוליות – ושתי ומרדכי – שחושפות את השקר והצביעות בנשף המסכות שמתקיים בתוך ארמון המלך. הדמויות מבחוץ חושפות את השקר שבפנים.

ואיזו מסכה תשימו אתם בפורים הזה?

אריאל לוינסון הוא ממייסדי הישיבה החילונית של בינה בירושלים. תודה!

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully