וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החרדים נפתחים: כך ננהל את המדינה ביום שאחרי

אהרון קרביץ

23.3.2014 / 8:00

באירוע שיזם ארגון "פלוגתא" ביקרו ראשי ארגונים, אנשי צבא והיי טק את ראשי הישיבות והתלמידים בבני ברק כדי להבין מה החרדים מתכננים ליום שבו יקבלו את המפתחות לניהול המדינה

סיור בבני ברק. עזרא לנדאו,
סיור בבני ברק/עזרא לנדאו

כנראה שגם החרדים התחילו להבין שהם אינם מוצג מוזאוני וגם החברה החילונית התחילה להבין שיש פנים מאחורי הזקן. כך אכן נפתח הסיור של ארגון "פלוגתא" בביתו הצנוע של הרב דב פוברסקי, מראשי ישיבת פוניבז' הבני ברקית. כשמאחוריו ארון ספרים עצום מימדים קיבל הרב את האורחים בחמימות יוצאת דופן. תא"ל רם שמואלי, בעברו מפקד טייסות וכיום יו"ר ארגון "מתחברים" ביקש לדעת אם יש לחברה הישראלית עתיד משותף ביחד.

"אנחנו נעשה בדיוק ההפך ממה שהתקשורת מכתיבה לנו", הצהיר רם. "הם מלבים קיטוב על ידי קיצונים, אנחנו מחפשים את המשותף והמחבר". את הרב זה לא סיפק. "אני אוהב את כל אחד מכם", אמר, "אבל האם יש לנו עתיד משותף? גם בעל ואשה הם מתחברים - בונים עתיד ביחד, אבל אם האחד שומר מצוות והשנייה לא, הם לא 'יחד', הם לכל היותר לא רבים. זה טוב, אבל זה עדיין לא ביחד. אנחנו עם אחד, גוף אחד, ממש כמו בעל ואשה. מגיע לנו יותר".

הנוכחים נדהמו לשמוע כי החרדים לא באמת רוצים לנהל את המדינה. "אנחנו בגלות, אין לנו שאיפות לקיים כאן מדינה. את המדינה שהייתה לנו לא איבדנו בגלל כישלון בקרב אלא 'בגלל חטאינו גלינו מארצנו' ולכן נקבל אותה חזרה רק כשנחזור להיות טובים יותר, כשיבוא המשיח".

סיור בבני ברק. עזרא לנדאו,
הרב דב פוברסקי, מראשי ישיבת פוניבז' ורם שמואלי/עזרא לנדאו

על מדרגות ישיבת פוניבז' המתין למבקרים הרב שמחה כהן. "בישיבה הזאת הלימוד הוא עצמאי כמעט לחלוטין. אין בחינות, כמעט ואין פיקוח, ובכל זאת תבחינו שבית המדרש מלא גם בחצות הלילה, שעה ושעתיים לאחר השעה הרשמית שבה מסתיים הלימוד". שאון הלימוד המאפיין את היכל הישיבה קיבל את המשתתפים שמהר מאוד מצאו את מקומם לצד הלומדים הצעירים.

ניתן היה לראות את אנשי היי טק הבקיאים בחוק הגנת הצרכן הישראלי מתעמתים לרגע עם הטקסטים העתיקים שאותם הם הכירו באמצעות צעירים בני 17. מסתבר שלגמרא יש מה לומר בחוקי המסחר גם כשיורדים לרזולוציה הגבוהה ביותר. לאחר הצצה על ארון הקודש המרשים, הניחו המבקרים את הלומדים להמשיך לפצח את הקוד הלוגי של הסוגיה התלמודית, ופנו לישיבת נתיבות עולם.

"זו ישיבה שבאה לתת מענה על צורך שהתעורר לאחר מלחמת יום הכיפורים, בה רבים בציבוריות הישראלית ביקשו לחזור למקורות אולם גילו שאין מקומות שיעניקו להם מענה", הסביר ראש הישיבה, אך מיד אותגר בשאלה הבאה: "ונניח שתהיו כאן הרוב, כיצד תוכלו לנהל מדינה? כיצד יהיה לכם חשמל, תשתיות, רפואה, אי אפשר לנהל מדינה רק על ידי לומדים".

סיור בבני ברק. עזרא לנדאו,
רם שמואלי והרב רענן נאמן שהיה מפקד טייסת/עזרא לנדאו

"אני מתפלא על השאלה", השיב הרב, "משום שהמציאות מוכיחה לא ככה. אם תצעדו כאן לאורך רחוב רבי עקיבא תגלו חנויות ובתי עסק בכל התחומים. בית החולים הסמוך, 'מעייני הישועה' פועל ככל בית חולים מהמתקדמים בעולם, ועם זאת הוא כפוף לעמדת ההלכה במקומות בהם נוצרת שאלה. אין התנגשות בין הדברים. התורה שלנו היא תורת חיים, והיא מנחה אותנו בכל תחומי החיים. נכון שיש מחיר כלכלי לכך שאנו מחזיקים חבורת לומדים. אבל – האם אין מחיר כלכלי לכך שרבים מאיתנו נשארים בארץ ולא יורדים?

"גם פרופסורים בכירים נאלצים להתמודד עם הדילמה בין משרה נוצצת בחו"ל לבין מעט המשרות שיש כאן. מסתבר שהכסף הוא לא השיקול היחיד, בוודאי לא כשמדובר על האישיו היהודי שמנחה אותנו".

הלימוד המשותף והשיח החופשי בהיכל ישיבת נתיבות עולם חתם את הביקור, שהוכיח כי הוא בעצם רק ההתחלה. כי בשביל להבין ולהכיר זה את זה, יש לנו עוד המון על מה לדבר.

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully