וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החרדי שהשתמט והפך לסמל המאבק בגיוס: "לא נישבר"

25.3.2014 / 14:53

יעקב ישראל פז שוחרר בתום 10 ימי מעצר בכלא 6, שבמהלכם הפגינו למען שחרורו זרמים קיצוניים ברחוב החרדי. "לא יעזור לכם כלום, אנחנו נמשיך בכל הכוח ללמוד תורה", הצהיר

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יעקב ישראל פז עם שחרורו מהכלא הצבאי, הבוקר/מערכת וואלה!, צילום מסך

יעקב ישראל פז, תלמיד הישיבה שנעצר לאחר שלא התייצב לצו ראשון בבקו"ם, שוחרר הבוקר (שלישי) מכלא 6 לאחר עשרה ימים שבמהלכם הפגינו לשחרורו פלגים קיצוניים במגזר החרדי. "לא יעזור לכם כלום", אמר פז בראיון לוואלה! חדשות, "אף אחד לא יצליח לשבור אותנו, אף אחד לא יכול עלינו ואנחנו נמשיך בכל הכוח ללמוד תורה".

פז הוא תלמידו של הרב שמואל אוירבך, ממנהיגי הפלג הליטאי הקיצוני, שמוביל קו לוחמני במאבק החרדי נגד הגיוס. עם פקיעתו של חוק טל, אסר אוירבך על תלמידיו לשתף פעולה עם הצבא ובמסגרת זו אף אסר עליהם להתייצב בלשכות הגיוס. אדמו"רים ורבנים מהזרם המרכזי הורו לתלמידיהם להתייצב בלשכות הגיוס, אך כמובן שלא להתגייס.

"בכלא לא הרגשתי שנאה"

"לא כל אחד זוכה", אמר פז עם שחרורו, "זה מרגש ומרומם לראות את כולם מתאחדים ומשתתפים איתך במאבק. זה נתן לי גיבוי וכוח להמשיך הלאה. אבל יותר מרומם עבורי היה לשבת בבית הסוהר ולדעת שאני מרצה עונש בשביל הקדוש ברוך הוא ובשביל התורה".

לשאלה האם הוא לא מרגיש מנוצל על ידי המחנה שלו, במשחק כיפופי הידיים מול המחנה המתחרה של הרב אהרון שטיינמן, השיב פז: "אנחנו לא מתערבים במחלוקות בין גדולי ישראל". פז סיפר כי בימיו בכלא הוא שהה יחד עם 22 בחורים נוספים בכלא, שלדבריו "היו מאד נחמדים ושיבחו אותי שאני עומד על העקרונות שלי. לא ראיתי אצלם את השנאה ששומעים בתקשורת או שרואים ברחוב".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הפך ל"גיבור חרדי" במחנה שלו. פז עם הרב שלמה זלמן גרוסמן, רב העיר אלעד/מערכת וואלה!, צילום מסך

בניסיון לצייר את פז "גיבור" חרדי, ייערכו לו הערב מאות בני אדם קבלת פנים ותהלוכת ענק ברחובותיה של שכונת גאולה בירושלים. לפני כן, הוא יעלה לביתו של הרב אוירבך בשכונת שערי חסד שם ירים עמו כוסית לחיים. בסיום התהלוכה הוא יעלה לביקור בבית הדין של "העדה החרדית" – הקבוצה הקנאית שאינה משתתפת בבחירות ואינה לוקחת תקציבים מהמדינה – שם ייפגש עם מנהיגיה הרוחניים.

מעצרו של פז אירע במהלך חג פורים האחרון, בשל שתיית אלכוהול מרובה. הוא נפל ונשכב על המדרכה בכניסה לעיר מגוריו, אלעד. שוטרים שהוזעקו למקום לקחו אותו לבדיקה, במהלכה התברר כי הוא התעלם מצווי זימון לצה"ל. לכן, הוא הועבר למשטרה הצבאית שהעמידה אותו למשפט בבית הדין הצבאי ביפו, שם נשפט לעשרה ימי מאסר.

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully