וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רבנים: "יש דין ויש דיין. לא נסבול התנהגות בלתי מוסרית"

31.3.2014 / 15:30

רבנים בציונות הדתית הגיבו היום על הכרעת הדין של אולמרט: "השחיתות בנתה הולילנד אחד; הטיפשות בנתה אלף הולילנדים". רבנים מהימין הקיצוני אמרו כי זה העונש על ההתנתקות

מערכת וואלה!

השחיתות היא נגע שצריך לבער. הלוואי שבית המשפט יתמקד בזה ולא בניסיון לנהל את המדינה. יש דין ויש דיין. לא נסבול התנהגות בלתי מוסרית. כך הגיבו היום (שני) רבנים בציונות הדתית להחלטת שופט בית המשפט המחוזי דוד רוזן להציג את הכרעת הדין המלאה במשפט הולילנד לכל 13 הנאשמים, בהם ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, שהורשע בקבלת שוחד.

בין המורשעים בקבלת ומתן שוחד: ראש עיריית ירושלים לשעבר אורי לופוליאנסקי, חבר מועצת עיריית ירושלים מטעם ש"ס אלי שמחיוף, אורי שטרית, הלל צ'רני, אביגדור קלנר, שולה זקן ומאיר רבין.

הרב חיים נבון כתב מיד לאחר הכרעת הדין כי "השחיתות היא נגע שצריך לבער". עם זאת, סייג נבון את דבריו בכך שהתופעה "אינה הבעיה הגדולה של השלטון בישראל" וכי בעוד "השחיתות בנתה הולילנד אחד; הטיפשות בנתה אלף הולילנדים".

לדבריו, "תוכניות הנדל"ן החדשות של הממשלה עלולות לגרום נזק חמור הרבה יותר מאשר פרויקט בנייה אחד בירושלים. ומה שמזיק עוד יותר מאשר השחיתות והטיפשות גם יחד הוא המשפטיזציה והביורוקרטיה. שתי אלו מוצגות כתרופה לשחיתות, אך במקרה זה התרופה גרועה בהרבה מהמחלה. נבון הבהיר לסיום כי "מצוין שבית המשפט מרשיע מנהיגים לשעבר שלקחו שוחד. זה תפקידו. הלוואי שיתמקד בזה ולא בניסיון לנהל את המדינה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הרב חיים נבון/מערכת וואלה!, צילום מסך

רבני המטה להצלת העם והארץ, הנחשבים לימנים קיצוניים בחרו להגיב בדרך שונה, "היום הוכח שרודף שוחד הוביל את הגירוש מגוש קטיף - יש דין ויש דיין". בהודעה שפרסמו הרבנים כתבו כי אולמרט שהורשע בשוחד "היה זה שהוביל כצאן לטבח עשרת אלפים יהודים שגורשו מבתיהם בגוש קטיף על לא עוול בכפם". הרבנים אמרו כי בהרשעתו יש תיקון "עוול היסטורי, שעם ישראל יחזה מי היו אלה שהובילו את תוכנית הגירוש מגוש קטיף" והוסיפו כי "שרון ניצל מההרשעה רק בגלל מחלתו".

בעקבות הדברים תקף הרב שלמה אבינר, מבכירי הרבנים בציונות הדתית את רבני המטה, "במקום להאשים את מי שעושה טעויות עדיף שישתמשו באנרגיות כדי לחזק את הציבור". הרב אבינר אמר כי אכן יש דין ויש דיין אך אנחנו וודאי "לא יודעים מתי אדם ייענש על מה שעשה ומה הוא נענש. בשביל זה צריך נבואה ורוח הקודש. האנשים שהובילו את תוכנית ההתנתקות עשו טעות חמורה, אך הם לא אנשים רעים".

הרב אבינר התייחס גם להרשעה היום בבית המשפט, "אנשים שלקחו שוחד חייבים להיענש קשות. במקום שנהיה אחרונים ברשימת המדינות המושחתות, אנחנו באחד המקומות הראשונים. אדם בתפקיד בכיר שעובר עבירה כזו – עוונו חמור יותר מכל אחד אחר. התופעה בה אנשים בתפקידים בכירים בשלטון מנצלים את מעמדם לטובת הנאה בשבילם או עבור בני משפחתם וחברים – מסוכנת".

הרב שלמה אבינר, רבה של שכונה א' בהתנחלות בית אל, וראש ישיבת עטרת ירושלים בירושלים. עומר מירון
הרב שלמה אבינר/עומר מירון

הרב יובל שרלו, ראש ישיבת ההסדר בפתח תקווה ראה בהכרעת הדין הזדמנות לשגר לתלמידיו הודעה מיוחדת בה אמר כי כדי למנוע פרשות דומות בעתיד יש "להציב את המאבק בחלק הרע שבתוכנו במקום הראשון בהתמודדות שלנו עם עצמנו". את יום הכרעת הדין הגדיר שרלו "נורא" וביקש מתלמידי ובוגרי הישיבה "שלא לסבול התנהגות לא מוסרית – בין בתקיפות מיניות ובין בהעלמת מס, בין בשחיתות שנעשית במערכות כשרות ובין בעיוות דין כלפי עגונות וגרים, בין במינויי מקורבים ובין בלשון הרע והכפשות – ולראות בכך את השורש הראשוני של הטיפוס בסולם העליון המוצב ארצה וראשו מגיע השמיימה".

ועדת החינוך בכנסת ,מאי 2012. עומר מירון
הרב יובל שרלו/עומר מירון

הרב חיים קנייבסקי, אחד מבכירי הרבנים החרדים, נשאל לאחרונה על ידי מספר אנשי עסקים שהגיעו לביתו האם מותר להעיד על שוחד שהועבר לראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט. הרב ענה להם: "מי שמעיד הוא 'מויסר'". על פי הדיווח באתר "בחדרי חרדים", אנשיו של הרב הסבירו כי אין הכוונה שהוא תומך או מסכים למעשי השחיתות השלטונית, אלא שלמסור את העושה כן לשלטון כיום - זהו בכלל מוסר, ואסור לעשות כן.

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully