וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת פסח: האם החילונים תורמים פחות?

9.4.2014 / 8:00

מתנדבים מהעמותה החרדית "קו החסד" מדווחים על ירידה של 70% בתרומות "אומרים לנו אתם חרדים פרזיטים ולא נתרום לכם. למרות שאת הרוב אנו מעבירים למשפחות עניות חילוניות"

קשיש מחטט בפח אשפה. רותם דרוב
קשיש מחטט בפח אשפה/רותם דרוב

שנה חלפה מאז קמה הממשלה הנוכחית, ולמרות הגזירות הכלכליות על השכבות החלשות נראה שהעם הפך לחברתי פחות ומנוכר יותר. המסרים האנטי חרדיים הנושבים מכורסאות הממשלה מחלחלות, ולמרבה האבסורד פוגעות דווקא בשכבות החלשות של המגזר החילוני.

עמותות הרווחה והחסד, העומדות בימים אלו בשיאן של מגביות המזון לקראת החג, מדווחות על ירידה דרסטית של 70% בהיקף התרומות לעומת מגבית חג הפסח דאשתקד. המניעים לאי הנכונות לתרום נעוצות אף הן בהסתה האנטי חרדית המתמשכת.

"אומרים לי: אתה חרדי, לך לעבוד" מספר משה, עיתונאי ואיש "קול ישראל" המתנדב בעמותת "קו החסד". "אני מסביר להם שהמזון שהם תורמים מגיע לשכנים שלהם, למשפחות מצוקה מהקריות ומבאר שבע, אבל כבר אין עם מי לדבר. באחת הפעמים נפגשתי עם מנהל מפעל מזון שנהג לתרום את עודפי המזון שנותרו ימים ספורים לפני שפג תוקפם. הפעם הוא העדיף להשליך את הכל לאשפה ולא לתרום ל'חרדים הפרזיטים' כלשונו. כואב לי, כי מי שבסופו של דבר סובל זו המשפחה החלשה מראשל"צ או מחיפה."

אילוסטרציה. שרון בוקוב
אילוסטרציה/שרון בוקוב

עמותת "קו החסד" מפעילה פרויקטים רבים בכל ימות השנה ובכל רחבי הארץ, בכללם את הפרויקט "כריך לתלמיד" המיועד לילדים שאין להם מה לאכול בהפסקת האוכל.

במצב הנוכחי, בו טיפול הממשלה בשכבות החלשות כשל, המשענת היחידה של העשירונים התחתונים נותרה המגזר השלישי ועמותות החסד הפרטיות, רבות מהן בהנהלה חרדית. עמותות אלו מסייעות לכלל השכבות החלשות, מקרית שמונה ועד אילת, ללא כל קריטריונים. למרות שהמתנדבים הם חרדים, סלי המזון הנאספים בימים אלו ממוענים ברובם המוחלט עבור אוכלוסיות חלשות מהמגזר הכללי.

בשבועות הסמוכים לחג הם יוצאים במגבית מיוחדת הבנויה בעיקרה על מצרכי מזון על מנת לבנות סלי מזון שימוענו לנזקקים. אולם משהו לא טוב קורה כאשר אדם חילוני פותח את הדלת ורואה מולו חרדי המבקש תרומה. כ70% מהאנשים שעוד תרמו בשנה שעברה, ממאנים לפתוח את היד לשכן הנזקק "במקום להבין שהתרומה מגיעה לשכנים שלו מאותו הרחוב, הם פשוט מגרשים אותנו. לראות חרדי מקבץ נדבות מתאים להם כמו כפפה לנאומים של לפיד על 'החרדים הנצלנים', והם אפילו לא מוכנים להקשיב שבסך הכל אנחנו מסייעים לאנשים 'שלו'. אנחנו שבוע לפני החג, והמצב קטסטרופאלי. אין לנו מענה לרוב הפניות שמגיעות אלינו."

יצוין כי עמותות חרדיות רבות מעניקות סיוע בסך מאות טונות של מזון מידי שבוע בכל רחבי הארץ, ועל פי דו"ח מבקר המדינה הממשלה פשטה את הרגל בסיוע לשכבות החלשות, הנשענות כעת אך ורק על הסולידריות של אזרחים אכפתיים. מן הנזקקים גם משפחות ששני בני הזוג עובדים ואינם נחלצים ממעגל העוני.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully