וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תורני או פוליטי; היורש של הרב עובדיה יוסף

13.4.2014 / 16:00

הסרוגים הם "עמלקים" ומי שהצביע לבית היהודי "יילך לגיהנום" . הכירו את הרב שלום כהן, החל מהשבוע היורש הרשמי של הרב עובדיה. מה עומד מאחורי מינויו של המרן הכי שנוי במחלוקת?

הרב שלום כהן. יעקב כהן, בחדרי חרדים
הרב שלום כהן/בחדרי חרדים, יעקב כהן

לפני מספר ימים, כשביטאון "יום ליום" של מפלגת ש"ס כתב את המילה "מרן" לפני שמו של ראש ישיבת "פורת יוסף", היה ברור לכולם, כעת הרב שלום כהן הוא היורש הרשמי של הרב עובדיה יוסף. למרות זאת, רבים אינם מרוצים מהמינוי וזה בשל סיבות רבות ומגוונות. חלקם חושבים כי לא ניתן לרשת את הרב יוסף, אחרים יאמרו כי מדובר במינוי לשם אינטרסים פוליטיים צרים, ויהיו גם שיטענו, כי הרב שלמה עמאר- הוא האדם הראוי להיות היורש.

הרב שלום כהן, בן 83, ראש ישיבת ''פורת יוסף'', יליד ירושלים, נשוי ליעל ומתגורר ברובע היהודי שם גדל רוב חייו. את חינוכו התורני ינק מגיל צעיר, תחילה בתלמוד תורה "בני ציון" בשכונת הבוכרים בירושלים. בגיל 13, לאחר שסיים את לימודיו בתלמוד תורה, התיישב בישיבת "פורת יוסף" יחד עם הרב שמעון בעדני, מי שכיום מכהן כחבר במועצת החכמים של ש"ס ובזמנים מסוימים גם למד עם הרב עובדיה יוסף. "כבר בצעירתו הוא נחשב לעילוי", העיד עליו אחד ממקורביו, "חבריו בישיבה ידעו תמיד שהוא עוד יגיע רחוק".

עם הקמתה של תנועת ש"ס בשנת 1982 מונה הרב כהן, שבהמשך עוד יכונה "חכם שלום", לחבר במועצת חכמי התורה. עם פטירתו של מנהיג התנועה- הרב עובדיה יוסף באוקטובר האחרון, קיבל אריה דרעי, יו"ר ש"ס את השליטה המוחלטת במפלגה, אך ללא סמכות רוחנית היה קשה להניע מהלכים בתנועה. הוא הבין כי ש"ס תצטרך מנהיג רוחני, בעל בית שיגבה את החלטותיו, ובשל כך הוא פעל להכתיר את הרב כהן לראש מועצת חכמי התורה.

הרב שלום כהן. יעקב כהן, בחדרי חרדים
הרב שלום כהן ואריה דרעי/בחדרי חרדים, יעקב כהן

אף שכך, נכון לעכשיו, מה שהכי מאפיין את ''המרן'' החדש אלו הקללות. יהיו שיאמרו כי החשיפה של כהן אל הציבור הכללי, היא גם בשל אותן אמירות אומללות– למשל כשאמר כי מי שהצביע לבית היהודי "יילך לגיהנום", כשכינה את חובשי הכיפות הסרוגות "עמלקים", ותקף את מפלגת הבית היהודי, ואמר כי השלטון שבידם דומה ל"סיר שהתינוקות מלכלכים בו, ואתם שמים אותו על הראש, מסכנים".

הדברים הללו מביכים גם את אוהדיו, חלקם מהבכירים בצמרת ש"ס. אחד מהם נדרש לנושא לפני כחודש בפורום סגור, היושבים בחדר הטיחו בו ביקורת על הקללות האחרונות של חכם שלום כהן. "לפני שנה נפל דבר במדינת ישראל", הוא ניסה להסביר, "המדינה אמרה לחרדים: 'אנחנו לא רוצים אתכם. אתם בחוץ'. הרבנים רואים את מפעל החיים שלהם הולך ונרמס. הם בחרדה אמיתית, רואים איך הכול הולך וטובע בים. באמירות ובהתבטאויות האלו הם הביעו את הפחד שלהם. זו שפה רבנית ותורנית. לא שפה שלי או שלכם. לפיד אומנם אינו מקלל אבל הוא עשה להם את הדבר הכי גרוע בעולם".

בנט: "לפתוח מחדש את נושא דת ומדינה". דניאל בוק
"מי שהצביע לבית היהודי יילך לגיהנום." חברי הבית היהודי/דניאל בוק

אולי בשל כך, אולי בגלל סיבות אחרות, בש"ס, בינתיים, לא מתכוונים לקיים אירוע הכתרה רשמי ומעדיפים לראות מהצד כיצד מינויו של הרב כהן יתקבל בציבור. השיא יירשם בימי חול המועד, כשהרב כהן ישתתף במעמד "קבלת פני רבו ברגל" בירושלים ובבני ברק, מעמד בו יעלו תלמידיו להתברך ממנו. המשכו של טקס שהיה נהוג אצל הרב עובדיה יוסף ומנהיגים בכירים אחרים ברחוב החרדי.

בניגוד לרב יוסף, כהן קיבל את התואר "מרן ראש הישיבה" ולא רק "מרן". כמו כן, הוא ישמש כ"ראש" מועצת החכמים ולא "נשיא" כמו הרב עובדיה לפניו. אך האם לבחירה הזו יש יותר ממשמעות סמלית? האם הרב כהן אכן מתאים לתפקיד יותר מכל דמות אחרת? או שדרעי בחר לבצר עצמו בתוך המפלגה על ידי רבנים המזוהים עמו?

אלו לא הדברים היחידים שמבדילים בין הרב כהן לרב עובדיה יוסף, שכן האחרון התאפיין בבקיאות הלכתית יוצאת דופן, בחיבור ספרי הלכה מרתקים, בתפקידים ממלכתיים שנשא ובידע רב שרכש בנבכי הפוליטיקה הישראלית. כישוריו ומנהיגותו היו שווים לש"ס, לפי ההערכות, כ- 3 עד 4 מנדטים בקלפיות. אלו היו פתקיהם של המסורתיים והמזרחיים, והקולות הללו מהווים כוח פוליטי משמעותי שכעת עשוי ללכת לאיבוד. המינוי של הרב כהן כממשיך דרכו של יוסף אינה בהכרח ההחלטה הנכונה מכמה סיבות: כהן נתפס כחרדי שונה לחלוטין מהצורה בה מבינים הספרדים המתונים את החרדיות. הוא מחזיק בדעות קיצוניות, לא פעם התבטא בקיצוניות שגררה ביקורת ולעג, ובשל כך יש חשש שהציבור המזרחי והמסורתי יעדיף לשמור מרחק מהפתק של ש"ס בבחירות הבאות.

חבצלת מעודכנת עובדיה יוסף. גדעון צנטנר
הרב עובדיה יוסף/גדעון צנטנר

ההפסד של ש"ס כתוצאה ממינויו של הרב כהן גדול יותר מהרווח הפנים-מפלגתי של אריה דרעי. "לרב כהן או למי מרבני ש"ס אין כל השפעה בקלפיות. לכן זה לא משנה מי יירש את הרב עובדיה", מסביר פרופסור אשר כהן, חבר במחלקה למדעי המדינה באוניברסיטת בר-אילן, "תאר לך שהרב כהן יופיע בתשדירי הבחירות זו תהיה ההופעה ההזויה ביותר. לעומת זאת, אומר כהן, תמונתו של הרב עובדיה תשפיע גם בעוד שלוש שנים, לאחר מותו. ההמונים בארץ לא מכירים את הרב כהן. הוא רחוק מלייצג את מה שהספרדיות המתונה מייצגת. להגיד עליו 'להחזיר עטרה ליושנה' – זו הגזמה".

לדברי פרופ' כהן, הרב הראשי לשעבר, שלמה משה עמאר היה יכול להתאים להיכנס לנעליו של הרב עובדיה אם הציבור היה עד בעיניו "לתהליך חילופי הדורות". אך מערכת היחסים בין משפחת יוסף ודרעי לעמאר הסתיימה בצורה שלעולם לא תאפשר לו מקום של כבוד בהנהגה הרוחנית של ש"ס.

חכם כהן נחשב למקורבו של יו"ר ש"ס והיה מאלו שלחצו על הרב עובדיה יוסף להחזיר אותו למפלגה. הפגנת חיבה נוספת בין דרעי לכהן התרחשה באירוע שבו השתתפו אלפים מבני העדה הספרדית, אז מונה הרב דוד יוסף, בנו של הרב עובדיה, לחבר מן המניין במועצת החכמים. המינוי יצא לפועל למורת רוחם של חלק מבני משפחת יוסף. כך גם המהלך הנוכחי שעורר את תמיהתם של גורמים בש"ס.

דוד יוסף, בנו של הרב עובדיה יוסף בעצרת לזכרו. סנהדריה, ירושלים.. מור שאולי
מונה לחבר מן המניין במועצת החכמים. הרב דוד יוסף בעצרת לזכרו של הרב עובדיה/מור שאולי

חלקם מאשימים את דרעי שלטענתם הוביל מהלך שנכפה על הרבנים מבלי להותיר להם אפשרות להתנגד, להשפיע או לשנות אותו ובכך גם חושפים הצצה להתנהלותה של המפלגה בחודשים האחרונים, "מאז פטירת הרב עובדיה", סיפר אחד מהם, "דרעי לא ממש סופר את הרבנים. הוא מחליט ואחר כך משתמש בהם כחותמת גומי שנועדה לברך על מה שהוא חושב שהדבר הנכון לעשות".

דמות נוספת בש"ס סיפרה כי חברי מועצת חכמי התורה, הרבנים שמעון בעדני ומשה מאיה טענו כי "דרעי לא ממש שומע לעצותיהם" וכי הוא "מתייעץ איתם אבל אח"כ פועל כאוות נפשו". באופן רשמי נמנעו חברי הכנסת ויו"ר המפלגה דרעי להתראיין בנושא. אפילו אלו שאינם מזוהים עם דרעי בחרו הפעם לשתוק. "מי אנחנו שנדבר על רבנים והנהגות?", אמרו. דובר ש"ס אמר בתגובה: "הדרג הפוליטי בתנועה לא מתעסק בעניינים אלו".

היה רק אחד שהסכים לדבר בשמו נגד היו"ר, מילים שגרמו לו למצוא את עצמו מחוץ לשורות המפלגה. "ההנהגה הנוכחית בש"ס בחרה ברבנים שמתאימים לה כדי שתוכל להכתיב להם מה ואיך לעשות", אומר הרב חיים אמסלם. "המינוי של הרב כהן נעשה בצורה מצחיקה ומגוחכת מאחר ו"כשבוחרים אדם ומדביקים לו תואר מרן' ועושים למענו תעמולה להאדיר שמו ולהללו, ראוי שיהיה הוא ראש וראשון לחכמי ישראל, משכמו ומעלה מעל כל העם, בחוכמתו כ ירבה, בידענותו המופלגת, בפסקיו המפורסמים המתמיהים בתעוזתם ובתבונתם, בספריו הנודעים העוסקים בכל מכמני התורה, במידותיו התרומיות, בנועם הליכותיו, באצילותו, ברקורד הרבני שלו, בפרסומו הגדול לשבח בכל העולם היהודי". לדבריו, מינויים של אנשים "אנונימיים כיורשים של הרב עובדיה – זו בדיחה".

הרב אמסלם: "אני לא טרנד, אני הצבעת מחאה". דניאל בוק
הרב חיים אמסלם/דניאל בוק

המינוי של הרב שלום כהן נועד גם להרחיק את הרב עמאר מאפשרות של הצטרפות בעתיד להנהגה הרוחנית בש"ס. מאז הבחירות לרבנות הראשית, בהן הריץ את דיין בית הדין הגדול הרב ציון בוארון מול הרב יצחק יוסף, דרעי וסביבתו עושים כל שביכולתם למנוע מהרב עמאר את אהדתו הציבורית. לפחות במקרה אחד איימו אנשי דרעי לבטל את השתתפותם בכנס שהוזמן אליו הרב עמאר, במקרים אחרים תזמנו הגעה רק לאחר שהאחרון הסתלק מהאירוע.

הרב עמאר אמר השבוע כי לא קיים בדור הזה "חכם שיכול להמשיך את דרכו או להיכנס לנעליו של הרב עובדיה". הוא הדגיש כי גם הרב עובדיה לא עשה מעצמו מנהיג, "מנהיג" כך אמר, "הוא אדם שנבנה מהעם". בהמשך גם הכחיש את הדברים שייחסו למקורביו בתקופת פטירתו של הרב עובדיה לפיו הוא רוצה לרשת את מקומו, "כל מי שחושב מחשבות כאלו חושב דברי ילדות והבל ואין בהם ממש".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הרב שלמה עמאר/מערכת וואלה!, צילום מסך

למרות ההערכה הגדולה שרוכש לו הציבור ואף שרבים חושבים כי הוא המתאים ביותר לתפקיד, בחודשים האחרונים הרב עמאר מתרחק מהמיקרופונים ומהמצלמות ומשתדל לשמור על שתיקה ולהיות מ"הנעלבים ואינם עולבים". כשהוא מתבקש בשיחה עמנו להתייחס ולהסביר את "הרדיפה" של דרעי ואנשיו בטרפוד של "חוק עמאר", חוק שאמור היה לאפשר לו כהונה שניה כרב ראשי, הוא משיב בנחרצות: "אני לא מבין ולא רוצה להבין. לפעמים יש ייסורים שבאים על אדם כדי לכפר לו. שתקתי. זה לא קל אך אני מעדיף להמשיך ולשתוק".

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully