וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם תרופות צריכות להיות כשרות?

14.4.2014 / 8:11

אקמול זה כשר לפסח? ומה לגבי מטרנה? מתברר כי חמץ מסתתר לא רק במטבח שלנו, אלא גם בארון התרופות. אז איך תדעו אם התרופה שלכם כשרה, ומה עושים במקרה של תרופה לא כשרה? כל התשובות

אילוסטרציה. ShutterStock
חמץ?/ShutterStock

בפסח אנחנו מבערים את החמץ מהמטבח, אבל יש אנשים שמקפידים להעלים את החמץ גם מארון התרופות. קופת חולים כללית מפרסמת מדי שנה אינדקס מפורט של תרופות, ויטמינים ותחליפי חלב אם כשרים לפסח, כך שמי שמעוניין יוכל לבחור בחלופה הכשרה.

לאינדקס התרופות הכשרות של כללית

על פי פסיקת הרבנים הראשיים, מותר להשתמש בפסח בכל סוגי המשחות הרפואיות לשימוש חיצוני וכן בכל סוגי הטיפות המיועדות לעיניים ולאוזניים, משאפים (תרסיסים לסוגיהם), זריקות, פתילות וכל חומרי החיטוי. לכן, באינדקס של כללית תמצאו רק תכשירים שנלקחים בבליעה, ותרופות לחלל הפה.

רשימת התרופות אושרה על ידי ועדה מיוחדת שבראשה ישבו הרבנים הראשיים לישראל, הראשון לציון הרב יצחק יוסף והרב דוד לאו, וכן ראש אגף הכשרות ברבנות הראשית, הרב יעקב סבאג.

לא כולם מקפידים על תרופות כשרות לפסח

לא הכנתם את בית המרקחת הפרטי לפסח? לא נורא. לא כולם חושבים שצריך להכשיר תרופות. הרב רונן נויבירט, מנכ"ל ארגון רבני "בית הלל" ורב קהילת אהל ארי ברעננה, מסביר כי תרופות שלא ראויות לאכילה ואין להם כל טעם (כדורים, גלולות וכדומה) לא צריכות כשרות לפסח.

"דבר בלתי אכיל אינו נחשב כחמץ. בלשון ההלכה 'שאינו ראוי למאכל כלב'. רק תרופות עם טעם כגון סירופים או כדורי מציצה, צריכות כשרות לפסח מאחר ואנו נהנים מהטעם שלהם, ויש איסור לאכול או ליהנות מחמץ במהלך ימי הפסח", אומר הרב נויבירט, "עם זאת, קופות החולים מפרסמות רשימה של תרופות כשרות לפסח בה כלולות גם תרופות ללא טעם מאחר ויש כאלו המחמירים בזה".

לדברי הרב נויבירט, כאשר מדובר בתרופות עם טעם, יש להחליף אותן בפסח לתרופות עם הכשר. עם זאת, "חולה שנצרך לתרופה מסוימת ואם לא ייטול אותה זה עשוי לסכן את חייו, מותר לו ליטול תרופה עם טעם ללא הכשר לפסח, אם אין אחרת כשרה בנמצא".

האם חייבים להחליף את המזון לתינוק?

"לגבי תחליפי חלב אם, יש להשתמש במוצר עם כשרות לפסח, מאחר ויש איסור להשתמש בחמץ לכל צורך שהוא" מסביר הרב נויבירט, "אם מדובר על תחליף המכיל קטניות, מותר גם למשפחה המקפידה שלא לאכול קטניות להשתמש בזה מאחר וקטניות לא נאסרו בהנאה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully