וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החרדי לשעבר שמשלב חרדים בצבא

9.5.2014 / 8:00

הוא חרדי לשעבר שהתגייס למדור שילוב חרדים ומאז מסייע להם להשתלב בצבא. הכירו את יוסי קלאר שקיבל השבוע את אות מצטיין הנשיא ואומר: "לא מגייסים בכפיה ולא יגייסו בכפייה"

חיילים חרדים שהושבעו בבסיס פלס נח"ל בבקעת הירדן, פברואר 2014. גבריאל דבוש,
חייל בנח"ל החרדי/גבריאל דבוש

יוסף קלאר, בן 21 מירושלים שהתגייס לפני שנתיים וחצי לצה"ל למדור שילוב חרדים לחטיבת תומכ"א וקיבל השנה את אות מצטיין הנשיא במעמד נשיא המדינה, ראש הממשלה ושר הביטחון. הוא משמש בתפקיד עוזר ראש מדור "שילוב חרדים" ואם תשאלו אותו, זהו בדיוק המקום בו היה רוצה להיות. מתוך היכרות אישית עם העולם החרדי, חש קלאר כי יש לו את האפשרות לסייע ולתמוך בחרדים הרוצים להתגייס לצה"ל ולא יודעים מה בדיוק מצפה להם. באופן בלתי מפתיע, הם מוצאים את האוזן הקשבת, ההבנה והתמיכה אצל יוסף, אף שהוא עצמו כבר אינו חרדי בהווה.

אז אתה פשוט מגייס חרדים לצבא? איך זה עובד?

אנחנו לא מנסים לגייס מי שלומד בישיבה כי כך החליט המחוקק. מתפקידנו להפוך את צה"ל למתאים יותר לחרדים. יש 12,000 חרדים באקדמיה ואנחנו מאמינים שצה"ל זה מקום מצויין לחרדי שרוצה להתחיל את החיים וללמוד מקצוע. למבוגרים יותר שרוצים להיכנס לשוק הישראלי יש את מסלול שח"ר (שילוב חרדים, מיזם של צה"ל לשילוב חיילים חרדים בשירות חובה במקצועות עורפיים ; ש.ח) ולצעירים יש את מסלול נצח המעניק שנת לימודים שלישית. כיום יש לנו מעל 3000 חרדים בפרויקט לאומי ממשלתי עם הצלחה.

למה דווקא שילוב חרדים?

גדלתי במשפחה חרדית, ראיתי את הצורך במסלול נגיש לכניסה לעולם האזרחי, אז הצטרפתי למסלול גיוס החרדים. לרוב, חרדי שרוצה להתגייס, מרגיש כאילו הוא ניצב מול כל העולם. כשאין לך שום דבר שיכול לעזור לך באזרחות, אנחנו פה כדי להנגיש את אפשרויות. דווקא משום שהגעתי מאותו מקום, אני יודע שיש לי אפשרות לתרום ולסייע ולכן דווקא שילוב חרדים.

אז אתה חרדי לשעבר והלכת לשרת במדור שילוב חרדים, לא חששת מהתגובות?

אני באמת מאמין שהדרך הכי טובה לאפשר לאברך חרדי בן 23-24 שעכשיו מחפש את עצמו לעבור דרכנו, לרכוש מקצוע ולהשתחרר אחרי שלוש שנים וכל זה כשצה"ל מסייע לו עם כלכלה ותשלומי משפחה. זה הוכיח את עצמו כבר ולכן זה לא משהו ניסיוני. מ- 2007 המסלול פה היה בזינוק. בלי קשר להצלחה מבחינתי כחייל, חשוב לי אישית לעזור לחרדים להצליח בחיים ולהתקדם. ומכיוון שאני בטוח בכוונותיי הטובות, לא חששתי מתגובות. אדם שפועל למען מטרה טובה, אין לו ממה לחשוש.

באמת אין שום מניע של שנאה או נקמה, שמוביל אותך?

איך אני יכול לשנוא אותם? יש לי אחים כאלה. אין לי שום שנאה בלב, להיפך. אהבתי את תקופתי כחרדי, התפיסה שלי מעט שונה ואני באמת מאמין שיש הרבה חרדים שרוצים להתגייס ולראייה, הם מתגייסים.

יוסף קלאר. דובר צה"ל
יוסף קלאר/דובר צה"ל

כאות הוקרה על עבודתו המסורה, הציע ראש המדור כי קלאר יהיה המועמד שיאייש את ההקצאה היחידה שקיבל האגף בו הוא משרת. ראש החטיבה אישר את העניין, אך אם תשאלו את קלאר, הוא כלל לא עשה משהו יוצא דופן שמצדיק אות הצטיינות.

איך ההרגשה להיות מצטיין אות נשיא?

אני שמח, כי אני עושה כאן משהו שאני באמת מאמין בו. מאמין שחשוב לתת את הכוח למגזר החרדי ואני מקבל גושפנקא שעשינו את זה טוב. האמת היא שלא ידעתי מה זה מצטיין נשיא עד שנה שעברה, כי לא הכרתי את ההווי הישראלי. כל חרדי שלא למד ליב"ה לא באמת יודע מה זה. לא ברור לי מהו סף הריגוש שאני נדרש אליו, אך להיות חלק מחגיגות העצמאות של מדינת ישראל, מרגש אותי. כולנו היינו נהדרים השנה. שומרים על קו של שפיות בתוך כל הדיסאינפורמציה שרצה בכל מקום. חשוב לי להדגיש שהמפקדים שלי הובילו את הקו הזה עד לדרגות הכי בכירות ועשינו את מה שאנחנו עושים הכי טוב וזה לשלב חרדים בצבא. אם בתקופה כל כך קשה הצלחנו, כנראה שאנחנו יודעים מה שאנחנו עושים.

קשה להתעלם ממלחמות החרדים, החילונים והגיוס שמתחוללות בימים אלו

אני רוצה לומר שבסופו של דבר, לא מגייסים בכפיה ולא יגייסו בכפייה. זה מעוגן בחוק. אני הבנתי שאני רוצה להתגייס ומי שאמר לי שזה לגיטימי, היה החוק ואני אומר את זה ממקום של כאב, כי אני רואה את אחים שלי, אלו שזוכים לקריאות בוז וגנאי על שאינם מתגייסים וזה פשוט לא הוגן כלפיהם, כי כל מה שהם עושים מעוגן בחוק. יש אנשים שבאמת מאמינים בדרך החיים הזו, זכותם. חבל שמי שעומד באמצע אלו החיילים החרדים שסופגים את האש גם מבית וגם מהציבור. אנחנו מאפשרים לחרדים שמעוניינים להתגייס לצבא ששומר על כולנו, להתגייס בלי לוותר על שום ערך מהדברים שחשובים להם.

אם ההורים שלך קוראים את זה, מה היית רוצה לומר להם?

אני רוצה להודות למי שבחר אותי ובמיוחד להורים שלי. לא מובן מאליו להורים חרדים, לראות את הבן שלהם בוחר בדרך שונה, ולתת לו את מלוא התמיכה. אז תודה.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully