וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מים לא קדושים: רבנים נגד ח"י רוטל

12.5.2014 / 12:21

ל"ג בעומר בפתח ואיתו מאות האלפים העולים לקבר רשב"י. מנהג "ח"י רוטל" בעת העלייה, המבטיח ישועות, צבר תאוצה בשנים האחרונות אך רבנים רבים מתנגדים ורואים בו "דברים בטלים"

הילולת ל"ג בעומר בהר מירון. ג'יליס
קברו של רבי שמעון בר יוחאי/ג'יליס

מידי שנה, אלפים מגיעים להשתטח על קברו של רבי שמעון בר יוחאי, ועבור הציבור החרדי והדתי, זו ההזדמנות לשים ליום אחד את כובד הראש התלמודי בצד ולשחרר אנרגיות של רגש והתעלות נפש. עבור מבקרים אחרים, זו הזדמנות להדליק נרות על חומת האבן המקיפה את אתר הקבר או לחילופין לזרוק את הנרות לאש המדורה תוך מלמול מתמשך של פרק תהילים או קטעי תפילה אחרים. אלפים מהמבקרים מגיעים גם מכוח האמונה כי העלייה לקברו של רבי שמעון תזכה אותם בנס נסתר או גלוי, איש איש לפי משאלת לבו. זו אולי הסיבה הפופולרית מכולן.

בשנים האחרונות צבר תאוצה מנהג ה"ח"י רוטל" בעת העלייה לקבר במירון. המנהג החל להיות נפוץ לפני מספר שנים לאחר שנמצא מכתב מאת האדמו"ר מבאבוב, הרב בן ציון הלברשטם, שזכה לכינוי בעל ה"קדושת ציון", שבו הזכיר את המנהג. אלפי סיפורי ישועות נקשרו עם סגולה זו, ומידי שנה נחשפים למאות סיפורים חדשים: עקרות שנפקדו, חולים שנתרפאו, יהודים שהתעשרו ועוד ועוד סיפורים.

בטח אתם שואלים מהי משמעות המנהג? השקיית העולים למירון ביין, מיץ ענבים או כל סוג משקה וזאת מתוך האמונה כי מנהג הצדקה מביא לסגולות וישועות לאלו המספקים את השירות הזה לעולים לקברו של רבי שמעון בר יוחאי. ארגוני הצדקה הרבים ברחוב החרדי כבר אימצו מזמן את המנהג והם מסייעים לכל דורש לקיים את הסגולה ללא כל מאמץ הכרוך בכך.

שבועות לפני חגיגות ההילולא, בעיתונים החרדים מתפרסמות מודעות הממחישות עד כמה תפס תאוצה מנהג הח"י רוטל. בתחתית כל מודעה מופיע כמובן טלפון להרשמה ותרומות בכרטיס אשראי למוסד או לארגון אשר מתעתד לספק את השירות ובמקום לסחוב ארגזי שתייה במעלה הר מירון, הארגונים הללו ערוכים ביישוב ליישם את משאלתכם. וכל זאת – תמורת סכום כסף שלעתים מטפס עד למאות שקלים.


ב"מוקד רשב"י" מציעים לכם תמורת 218 שקלים, תפילה למשך 40 ימים רצופים או תמורת 52 שקלים תפילה מיוחדת ביום ל"ג בעומר על ידי "חשובי זקני מירון" ו"זכות החזקת אברך העמל בלילה בכולל חצות". במוסדות "אור הרשב"י" מבטיחים לכם כי השירות יינתן "בהידור גדול". באתר המוסדות נכתב כי "למען רווחת העולים הח"י רוטל ניתן בכמה צורות, שתיה קרה ושתיה חמה, שתיה מוגזת ועוד ועוד."

אך כמו לכל מנהג או סגולה. יש גם רבים שמתנגדים. הרב יוסף שלום אלישיב, שהלך לעולמו ונחשב לאחד מגדולי הפוסקים בציבור החרדי נשאל בעבר על המנהג והתבטא שהוא כמו "דברים בטלים". הרב עו"ד דב הלברטל, שהיה מקורב לרב אלישיב הוסיף בשיחה לוואלה! יהדות כי המנהג הזה הוא כמו השחיתות המתנהלת לדבריו בחצרות המקובלים והבאבות, "זה ניצול כלכלי של אנשים תמימים, עיוות השכל והיהדות", אמר, "זה נגד האתוס הכי חשוב בעולם היהודי".

הלברטל טוען כי במנהג יש גם ממד של חילול השם, "תחשוב איך אנחנו מצטיירים בחוץ. אנשים שואלים את עצמם, זו יהדות רצינית? זו ההונאה הדתית הגדולה ביותר במאה ה-20 וצריכים להיאבק בזה בנחישות. לא כל מכתב של כל אדמו"ר הופך להיות משהו שכל עם ישראל חייב להיות כפוף לו".

הדיין הרב אריאל בר-אלי, ראש מכון משפט לעם הוא מראשי המתנגדים למנהג, "המקור לכך לא מופיע בספרי הראשונים, בגמרא או במקום אחר. לערבב כסף עם רגש דתי זו טעות. אנשים באים לקבר הרשב"י כדי להשתנות ולהזדהות עם תורת הפנים ובמקום זה? עושים הפוך. הכל הופך לפסטיבל זול שמוכרים בו אמירות שאין בהן כלום".

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully