וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל יחרים כנס על השמיטה ביהודה ושומרון

13.5.2014 / 17:36

צה"ל סרב לשלוח נציג לכנס שיעסוק בהכנות לשנת השמיטה באלקנה. מארגני הכנס מעריכים כי בצה"ל חוששים להרגיז את החרדים בנושא שנוי במחלוקת ומהעובדה כי הכנס יתקיים בשטחים

הרמט"ל בני גנץ בתרגיל של גולני, מרץ 2011. דובר צה"ל
הרמט"ל בני גנץ בתרגיל של גולני, מרץ 2011/דובר צה"ל

דובר צה"ל סירב לאשר את השתתפותו של נציג הרבנות הצבאית בכנס העוסק בענייני שמיטה. המארגנים חוששים שההתעקשות נבעה מכך שהכנס יתקיים ביישוב אלקנה ביהודה ושומרון "אזור שהוא לצנינים בעיניי הצבא" או בשל העובדה שנושא הדיון בכנס, עלול להרגיז חלקים מהציבור החרדי, ועל רקע סערת גיוס החרדים - מעדיפים בצה"ל להימנע מהשתתפות הנציג בו.


כנס עמדו"ת (עם תורה ומדינה) של מכללת 'אורות ישראל' יתקיים מחר (רביעי) ויעסוק כמידי שנה בנושא אקטואלי- הלכתי. לקראת שנת השמיטה, בחרו המארגנים לעסוק בהיבטים הכלכליים, החברתיים וההלכתיים של השמיטה. מי שצפוי להשתתף בכנס הם הרב חיים דרוקמן, סגן השר אלי בן דהן, הרב יעקב אריאל, פרופסורים ומרצים בכירים.

מארגני הכנס, כך נודע לוואלה! יהדות, הזמינו גם את אל"מ הרב אייל קרים, ראש מחלקת הרבנות ברבנות הצבאית, במטרה לשמוע ממנו על ההיערכות וההתארגנות של הצבא לקראת השמיטה. הרב קרים אישר את השתתפותו, אך הצהיר כי בכפוף לנהלים המחייבים אותו הוא ייאלץ לקבל את אישור דובר צה"ל. בדובר צה"ל השיבו בשלילה, "הרצאת אל"מ אייל קרים, רמ"ח רבנות, לא אושרה".

המארגנים חוששים כי הסירוב נבע מהעובדה כי הכנס יתקיים ביישוב אלקנה ביהודה ושומרון, אזור בו נרשמו שיאים חדשים במתיחות בין התושבים וצה"ל, "זה חמור מאד", אמר נשיא המכללה הרב פרופסור נריה גוטל, בשיחה לוואלה! יהדות, "אנחנו מוסד ממלכתי ויש לנו עמדה ברורה נגד אירועי 'תג מחיר' או התנהגות פרועה של אזרחים. אנחנו שוללים את זה בצורה מובהקת ואין לנו קשר לכך".

פרופסור גוטל מציין כי הבקשה לארח את הרב קרים נבעה מכך ש"משתתפי הכנס היו שמחים להיחשף בפני ההתארגנות של הצבא לקראת השמיטה שאני מאד מעריך אותה. רצינו לפרגן למערכת".

אך לדבריו, החשש להיכנס לזעם מצד גורמים חרדים בהיבט ההלכתי קשור בשמיטה יכול להוות גם הוא סיבה לסירוב של דובר צה"ל לאשר את ההשתתפות של הרב קרים, "ייתכן ודובר צה"ל חושש מהתעסקות בכל נושא שקשור בציבור החרדי בגלל סערת הגיוס. ואולי בצבא מעדיפים לשמור בסודיות את ההתעסקות עם שמיטה".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "ההחלטה התקבלה משיקולים מקצועיים ופנימיים אשר איננו נוהגים לפרטם באמצעות כלי התקשורת, אלא בקשר הישיר והמקובל עם הגורמים הפונים אל צה"ל. מדיניות צה"ל לרכש פירות וירקות בשנת שמיטה גובשה על ידי הגורמים המוסמכים ברבנות הצבאית".

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully