וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ל"ג בעומר במירון: חגיגה וביקורת

18.5.2014 / 11:02

רבבות ממשיכים לפקוד את קברו של רשב"י במירון. היום יערך טקס החלאקה המסורתי. אמש האשים הרב דוד יוסף את את החוגגים בהר מירון בסיוע לחילולי שבת: "עוברים על איסור דרבנן"

צילום: גיליס, עריכה: טל רזניק

הילולת רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון נמשכת גם הבוקר (ראשון) ובמרכזה טקס החלאקה המסורתי במסגרתו יגיעו במהלך היום רבים מבני השלוש ששיערם ייגזז לראשונה על ידי הוריהם, כמיטב המסורת. ארגון "לב מלכה" פנה לחוגגים השנה וקרא להם לתרום את השיער שייגזר לטובת הכנת פאות לילדים חולי סרטן.

ל"ג בעומר הוא גם חגם הגדול של הספרים. לצד מאות אלפי החוגגים הנוהרים לקברו של רבי שמעון בר יוחאי מאתמול בלילה, נמצאים אלפי ילדים פרועי שיער שבחודשים אלה מלאו או ימלאו להם שלוש שנים. בתוך כל ההמון והריקודים ינצלו הוריהם את המעמד החגיגי בכדי לערוך להם – לראשונה בחייהם – תספורת, ולשוות להם מראה של בני אנוש קטנים.

המנהג הקרוא בפי כל "חלאקה" החל ככל הנראה לפני כ-400 שנה, ולרוב מייחסים לו טעמים קבליים. במסגרת המנהג נקראים קרובי משפחתו של הילד לספר כל אחד מספר שיערות בראשו תוך כדי אמירת תפילות מיוחדות. חלק מההורים מספרים את כל השיער של הילד במקום, ואחרים מספרים רק חלק מהשערות ומשאירים את העבודה הקשה לספר מקצועי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האדמו"ר מבאיאן בטקס החלאקה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עד כה פקדו את הר מירון עשרות אלפי בני אדם מכל רחבי הארץ ולפי שעה לא נרשמו בעיות תחבורה והגעה משמעותיות. על פי ההערכות לא רשמיות, מספר החוגגים והמתפללים נמוך יותר משנים קודמות. כמו כן, אלפי אנשים ממשיכים להגיע למירון גם בשעה זו. סמוך לשעה 5:00 לפנות בוקר, כיבו המארגנים את המוסיקה סמוך לציון הקבר, ההר נכנס למצב של דממה וההמונים החלו בתפילת שחרית.

"זו אווירה של שמחה וקדושה", אמר יונתן כהן, בחור ישיבה שהגיע הלילה מירושלים, "כל מי שבא לכאן מתמלא ברוחניות למשך שנה שלימה". נתן פריד מבני ברק אמר כי הוא הגיע למירון כדי להתפלל על הזיווג שלו, "אומרים שרבי שמעון מסוגל להרבה. מנסים". דוד דרוק הוא תושב ניו יורק שהגיע לישראל בתחילת השבוע ושהה בשבת האחרונה בצפת. אמש הוא הגיע להתפלל עם האלפים על הקבר במירון, "אומרים שהיום הזה מסוגל להרבה ישועות. הנה אני כאן. מי כמונו עם ישראל מאמין בתפילות".

ההילולה במירון, מאי 2014. ג'יליס
ההילולה במירון, מאי 2014/ג'יליס

חלוקת האוכל והשתייה לציבור החוגגים והמבקרים נמשך גם הבוקר, "במהלך הלילה חילקנו מעל 120,000 מנות אוכל, 3,000 תבניות קוגל ויותר מ-100 ליטרים של שתייה", סיפר הרב חיים זייבלד ממנהלי ארגון "אור הרשבי", "אנחנו נערכים לכמות גדולה של אנשים שיגיעו לכאן הבוקר ובצהריים כדי לארח אותם על הצד הטוב ביותר". במד"א וב'איחוד הצלה' טיפלו עד כה ביותר ב-296 מקרים רפואיים, בהם, 15 שנזקקו לפינוי לבית החולים זיו בצפת. כל הנפגעים במצב קל והם סובלים מהתעלפויות, פציעות, חבלות קלות ומחלות כרוניות.

אמש האשים הרב דוד יוסף, חבר מועצת חכמי התורה של ש"ס ובנו של הרב עובדיה יוסף ז"ל, את החוגגים הלילה בהר מירון בסיוע לחילולי שבת שנגרמו כתוצאה מההכנה של התחבורה הציבורית, המשטרה והביטחון לקראת ההילולה, "האם כל האוטובוסים שאנשים עולים עליהם, לא הכינו אותם מראש", אמר בשיעור שמסר, "הכול היה מוכן מיום שיש ורק בצאת שבת הם יצאו לדרך? אלפי אוטובוסים היו מוכנים עם הדלק והכל? זה לא נכון. מי התיר להם ליסוע באוטובוסים במוצאי שבת? הם עוברים על איסור דרבנן".

יוסף המשיך: "אני מבקש מכל האברכים, לא ללכת למירון. ללכת לאבד בשביל זה הרבה זמן, עדיף לשבת ולעסוק בתורה לעילוי נשמת רבי שמעון בר יוחאי. למה לאבד יום שלם ולעלות למירון?".

ההילולה המסורתית לכבוד ל"ג בעומר החלה אמש (שבת) מיד לאחר הדלקת המדורה סביב קבר רבי שמעון בר יוחאי על ידי האדמו"ר של חסידות בויאן, רבי נחום דב ברייאר. אחריו, עלה להדלקה "הראשון לציון", הרב שלמה עמאר, לשעבר הרב הראשי לישראל ולכל אורך היממה צפויות הדלקות מרכזיות נוספות של אדמו"רים ורבנים.

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully