וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ ביטל הבטחת ההכנסה לאברכים: "הכרזת מלחמה"

השופטים קבעו שהחוק הקיים יוצר אפליה, ואינו מעודד שילוב האברכים בשוק העבודה. ב-2010 נפסל חוק זהה והממשלה עקפה את ההחלטה. במפלגות החרדיות הגיבו בזעם: "מדיניות מתנכלת"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
החלטת הממשלה מ-2010 העבירה 100 מיליון שקל לטובת הבטחת הכנסה לחרדים. חרדי לומד בכולל/מערכת וואלה!, צילום מסך

הרכב של שבעה שופטי בג"ץ בראשות השופט אליקים רובינשטיין פסל היום (ראשון) את החלטת הממשלה מ-2010 להעניק גמלת הבטחת הכנסה בסך יותר מ-100 מיליון שקלים לאברכי כוללים בשנה. השופטים ציינו כי המסלול שבו מוענקת התמיכה לאברכים לא ממלא את תכליתו, שהיא לשלבם בשוק העבודה, וכי החוק הקיים גם מפלה אחרים, בהם סטודנטים. בשל כך, נקבע, הוא אינו יכול להיוותר על כנו. חברי כנסת מש"ס ומיהדות התורה הגיבו בזעם על ההחלטה.

בשנת 2011 הגישו התאחדות הסטודנטים, עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, התנועה הרפורמית וארגונים נוספים עתירה נגד החלטת הממשלה להמשיך ולשלם לאברכים. זאת, חודשים ספורים לאחר שבג"ץ פסל הסדר דומה. בעתירה דרשו הארגונים ממשרד החינוך להפסיק לשלם את הקצבה לאברכים שאינם עובדים, והצביעו על החלטת בג"ץ שניתנה שנה קודם לכן, ואשר פסלה את החוק מטעמי אפליה. העותרים טענו כי מדובר ב"אותה גברת בשינוי אדרת" וב"מחטף" של הממשלה.

עוד בנושא:
בדלת האחורית: תקציב 2010 כולל מימון אברכים
בג"ץ בביקורת על המדינה: מדוע נמשך תקצוב אברכים?
”אלפי אברכים קיבלו מיליוני שקלים בניגוד לחוק”

אליקים רובינשטיין בדיון ועדת הבחירות בנושא פסילת מפלגות ומועמדים, דצמבר 2012. עומר מירון
קבע כי החוק הקיים מפלה אחרים ואינו ממלא את תכליתו. השופט אליקים רובינשטיין/עומר מירון

השופט רובינשטיין ציין כי הממשלה נימקה את אישור התקצוב ב-2010 בכך שהוא זמני ושמטרתו לשלב את החרדים בשוק העבודה, אך קבע כי לא כך הדבר בפועל. "קיים קושי רב בטענה כי תקצובם של אברכי הכוללים במשך תקופה ארוכה - חמש שנים, מבלי שבתקופה זו מחויבים הם לרכוש כל השכלה או מיומנות תעסוקתית שהיא - מעודד את השתלבותם בשוק העבודה בסיומה של אותה תקופה", כתב היום בפסק הדין.

רובינשטיין הוסיף כי קיימות למעשה שתי אפשרויות: "האחת עגומה, קרי, כי התכלית עליה הצהירה הממשלה אינה אלא מס שפתיים, אשר נועד לאפשר לה לעקוף את שנפסק... בבחינת 'הבה נתחכמה לו'. האפשרות השנייה, לדברי רובינשטיין, היא שמדובר בתכלית אמיתית, אולם האמצעי, הכלי שנקבע למימושה אינו משרת אותה".

השופט גם דחה את טענות המדינה כי בהכפלת תקציב הקרן לסטודנטים שעליו החליטה הממשלה יש מענה לפגיעה בשוויון. לדבריו, הגדלת התקציב אינה יוצרת שוויון מוחלט אלא רק מצמצמת את הפגיעה הקיימת. "קבוצת אברכי הכוללים העומדים בתנאים שבהחלטת הממשלה זכאית לתשלום, בעוד שאוכלוסיות לומדים אחרות, בהם אוכלוסיית הסטודנטים - אינן זכאיות לקבלו", אמר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

קצבת הבטחת ההכנסה לאברכים מוענקת מראשית שנות ה-80 לתלמידי ישיבות, אבות לשלושה ילדים או יותר, שהם ונשותיהם אינם עובדים. ביוני 2010 קבע בית המשפט, לאחר עשור של דיונים, כי קצבת הבטחת ההכנסה לא תיכלל בתקציב המדינה החל משנת 2011. אולם לאחר לחץ כבד מצד החרדים, העבירה הממשלה את הנוסח הנוכחי שנפסל כעת גם הוא.

השופט רובינשטיין אף שיתף בעת הקראת פסק הדין את הנוכחים באנקדוטה אישית: הוא סיפר כי בחור צעיר הגיע לבית הכנסת בו הוא, רובינשטיין, מתפלל. הבחור סיפר לו שהוא עומד להתחתן, אולם שאפילו כסף לחליפה אין בידו. מתפלל אחר התריס כנגדו, כך סיפר השופט: "אולי תלך לעבוד?". רובינשטיין סיכם: "התמונה העגומה של צעיר ובריא המקים בית ללא מקצוע וללא פרוטה לפרטה, נותרה בזיכרוני עד היום".

"בית המשפט הצטרף למקהלת השנאה נגד לומדי התורה"

חברי הכנסת החרדים הגיבו להחלטת בית המשפט בחריפות. יו"ר תנועת ש"ס, חבר הכנסת אריה דרעי, אמר: "צר לי שבית המשפט הצטרף למקהלת השנאה. לא ניתן להפוך את לומדי התורה לשק החבטות הלאומי. הפסיקה היום היא קריאה לנדיבי עם מהארץ ומהתפוצות: זו העת להירתם למען עולם התורה".

במפלגת יהדות התורה הגיבו בחריפות רבה יותר. חבר הכנסת יעקב ליצמן אמר היום: "החלטת בג"ץ למנוע תקצוב הבטחת הכנסה לאברכים היא הכרזת מלחמה על זכויות לומדי התורה בישראל. בכך הפך בג"ץ למוציא לפועל של מדיניות ההתנכלות נגד החרדים של ממשלת נתניהו ולפיד".

חברו למפלגה, ח"כ מאיר פרוש, הוסיף: "בג"ץ ממשיך בפסיקותיו המפלות כלפי הציבור החרדי, ומצטרף ללהקה של השלטון בישראל שמתעמר בציבור זה ככל שאפשר והיכן שניתן. הנלחמים נגד הציבור החרדי בישראל קיבלו חיזוק משופטי בג"ץ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully