וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גזענות באלעד: האשכנזיות -אין, הספרדיות - אאוט

29.5.2014 / 10:00

119 בנות נרשמו לסמינר החרדי. רק 30 בנות התקבלו ומתוכן 5 ספרדיות. כל 89 הבנות שלא התקבלו הן ספרדיות. "נתונים קשים ומזעזעים. נפנה לבית המשפט"

חרדיות. Dan Balilty, AP
למצלומות אין קשר לכתבה/AP, Dan Balilty

פרשת "עמנואל 2"? 119 בנות חרדיות נרשמו לשנת הלימודים הבאה בסמינר בית יעקב החדש באלעד. 30 בנות התקבלו, מתוכן רק 5 ממוצא ספרדי. השאר? כולן ממוצא ספרדי קיבלו תשובה שלילית.

בשבועות האחרונים, לקראת פתיחת שנת הלימודים הבאה, יש לא מעט מקרים לפיהם הסמינרים – בתי הספר העל-יסודיים לבנות במגזר החרדי – מפלים את המועמדות בקבלה ללימודים, על רקע עדתי. לפני 4 שנים, הוקמה במשרד החינוך ועדת הערר, במטרה לאפשר להורים שילדיהם חוו אפליה בקבלה למוסד החינוכי להלין על כך.

אך הסיפור הבא שנחשף ב"גלי צה"ל" עלול להצית מחדש ובגדול את נושא האפליה ברחוב החרדי. סמינר בית יעקב החדש המכונה "זלזניק" נהג בכל 9 שנות קיומו בעיר אלעד לקבל לשורותיו בנות ממוצא ספרדי. השנה, בעקבות ויכוח חרדי ליטאי שהתנהל על רקע תחרותיות שנוצרה עם הקמתו של סמינר חדש, נוצר מצב בו הבנות הספרדיות נותרו ללא מענה.

רוב הבנות שהתקבלו לסמינר לשנת הלימודים הבאה הן אשכנזיות. רק 5 מהן ממוצא ספרדי כשהמשותף לשאר הבנות שקיבלו תשובה שלילית הוא שהן כולן ממוצא ספרדי. "זו זוועת עולם", סיפרה אם לאחת הבנות בשיחה עם וואלה! יהדות, "אנחנו במדינת ישראל 2014, מה זו המגזריות הזו? איך אפשר לגבות דבר כזה, אפילו בעקיפין?".

מאז שקיבלה האם את המכתב עם התשובה השלילית, היא כמעט ולא ישנה בלילה, "נעצרו לנו החיים. בעלי לא יכול ללמוד, אני לא רגועה בעבודה ובבית. בתי שהיא תלמידה מצוינת מרגישה שלא קיבלו אותה. למה? כי היא ספרדיה. הסיפור הזה צבוע בשחור ולבן. התחושה שלה קשה מאד. היא חווה כישלון, למה זה מגיע לה?".

עו"ד יואב ללום, יו"ר עמותת נוער כהלכה אמר בתגובה לוואלה! יהדות: "הנתונים קשים ומזעזעים, במידה ושר החינוך לא יתעשת ויטפל בזה מיד, בשבוע הבא תוגש עתירה בעניין".

מעיריית אלעד נמסר בתגובה: "הנושא נבדק על ידי משרד החינוך ואגף החינוך בעירייה. היום אמורה להתקיים פגישת חירום לבדיקת הנושא. העירייה תפעל לעצירת תופעות מסוג זה".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: משרד החינוך רואה בחומרה רבה כל גילויי אפליה על רקע, דתי, גזעי או עדתי. המשרד מגלה אפס סובלנות כלפי מקרים שכאלה. בהתאם לזאת, נוקט המשרד בשורה של פעולות כדי למנוע תופעות פסולות מעין אלה. בהתייחס למקרה הנוכחי, בימים הקרובים תזומן מנהלת המוסד לשימוע לפני נקיטת צעדים כנגד המוסד.

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully