וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איפה הנשים במועצות הדתיות?

8.6.2014 / 12:00

רק 11 נשים מכהנות בהרכבי מועצות דתיות. וועדת השרים תדון היום בהצעת חוק שנועדה להבטיח ייצוג הולם לנשים. עליזה לביא: כשתהיינה יותר נשים מעורבות השירות יהיה טוב יותר"

הרבנים הראשיים הושבעו: "נפעל לטובת כלל ישראל". עומר מירון
הנשיא פרס והרבנים הראשיים/עומר מירון

וועדת השרים לענייני חקיקה תדון היום (ראשון) בהצעת החוק שיזמה ח"כ ד"ר עליזה לביא לייצוג הולם לנשים במועצות הדתיות בישראל. המועצות הדתיות בישראל אמונות על אספקת שירותי דת וגביית אגרות בעבור שירותי הדת שהיא מספקת ברשות המקומית שבמסגרתה היא פועלת. ואולם, ייצוגן של נשים במועצות מועט ואינו הולם.

ההצעה שנוסחה יחד עם מרכז "רקמן" מבקשת להבטיח כי מחצית מחברי המועצה תהיינה נשים. מנתוני משרדי הדתות והאוצר שהגיעו לוואלה! יהדות עולה כי נכון לאפריל 2013 מועסקים במועצות הדתיות כ-3,000 עובדים מהם כ-1,100 נשים (כ-36% מסך העובדים). בשנים 2012 ו-2011 הועסקו כ-3,300 אנשים במועצות הדתיות, מהם 47% נשים, שהן בין 1,500 ל-1,600 נשים.

מנתוני משרד האוצר, עולה כי מרבית הנשים מועסקות במועצות הדתיות במשרות חלקיות. לעומת זאת, רק 22% מהנשים מועסקות במשרות מלאות, בעוד ש-73% מהגברים מועסקים במשרות מלאות.

חוסר שוויון נוסף קיים דווקא בהיקף השכר של נשים לעומת גברים. השכר ברוטו הממוצע למשרה מלאה של גברים בשנת 2012 עמד על כ-11,070 ¤ בעוד שהשכר הממוצע ברוטו למשרה מלאה לנשים עמד על כ-7,350 ¤. נתונים אלו מעידים כי ישנו פער של כ-4,000 שקלים בממוצע בין שכר המשולם למשרה מלאה לגבר ובין שכר המשולם למשרה מלאה לאישה.

יש לציין כי לא מדובר בהשוואה של שכר משרה מלאה לאותו סוג תפקיד, אלא ביחס לכל המשרות המלאות, וכי סביר להניח שחלק מהפער נובע מסוגי תפקידים שונים שנשים וגברים ממלאים, ושהשכר בעבור מילויים הוא שונה.

בישראל יש 132 מועצות דתיות. הן אמונות על אספקת שירותי דת וגביית אגרות בעבור שירותי הדת שהיא מספקת ברשות המקומית שבמסגרתה היא פועלת. כך, היא אמונה בדרך כלל על התנהלותם התקינה של בתי קברות, מקוואות ובתי כנסת. בהקשר זה יש לציין כי טרם חלפה שנה מהבחירות ברשויות המקומיות שנערכו באוקטובר 2013, כך שמלאכת הרכבתן טרם נסתיימה ועל כן יש קושי להציג את שיעור הנשים מקרב כלל הרכבי המועצות הדתיות.

על פי נתוני המשרד לשירותי דת, בסוף אפריל 2014, כיהנו 11 נשים בהרכבי מועצות דתיות, בכלל הארץ, וזאת מתוך ההרכבים שמונו עד לאתה העת. ארבע נשים נשאו בתפקיד של מורשה חתימה ואישה אחת כמורשית חתימה זמנית. נכון לסוף אפריל האחרון, לא כיהנה אף אישה כראש מועצה דתית, ולא כיהנה אף אישה כממונה.


בנתונים שהתפרסמו עוד קודם הבחירות האחרונות לרשויות המקומיות, עלה כי מקרב 499 החברים בהרכבי המועצות הדתיות, כיהנו 29 נשים, שהן 6% בקירוב. המשרד לשירותי דת ציין לאחרונה כי הוא פועל למינוי נשים בהרכבי מועצות דתיות ועומד על כך שבכל הרכב חדש שימונה תהיה אישה אחת לפחות. יש לציין, כי המשרד נדרש לנושא פעם נוספת בעבר, כבר ב-2009.

ח"כ לביא סבורה כי "ייצוגן ההולם של נשים במועצות הדתיות יביא להתייחסות כוללת ולשיפור תחומים שעד כה סבלו מהזנחה רבת שנים, מחוסר תשומת לב. ברגע שתהיינה יותר נשים מעורבות בהחלטות ובהנגשה, השירות יהיה טוב יותר".

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully