וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

את בנט לא מעניין דמוקרטית או לא יהודית, העיקר מדינה

מאיר סופר

9.6.2014 / 8:00

את בנט

ישיבת סיעה של הבית היהודי. נועם מושקוביץ
ישיבת סיעה של הבית היהודי/נועם מושקוביץ

יש רק דבר אחד שטורד את מנוחתו של שר הכלכלה נפתלי בנט. וזו לא כלכלת מדינת ישראל. לו חשוב לספח יישובים באופן חד צדדי. אולי הוא חושב שבכך תהיה לנו מדינה, אבל ספק אם זו תהיה מדינת ישראל. ואני לא מתכוון לקלישאות של יריבו לקואליציה שזו תהיה מדינה זועב'יסטית. גם אם נהיה רוב מוחץ במדינה, זה יהיה יומרני מאוד לכנות אותה בשם " ישראל" ואני מיד אסביר.

השר נפתלי קיבל לאחרונה החלטה ולפיה אברכי כוללים שעוסקים 9 שעות ביום בלימוד תורה ונשותיהם עובדות בהיקף דומה, כבר לא זכאים לסבסוד במעונות יום. במילים אחרות: המדינה תיקח את הכספים שלך ותשקיע בפועל, בסטודנט, באמן, אבל לא במי שעסוק בלימודי יהדות (לא כולל את ד"ר רות קלדרון שהייתה מוכרת כסטודנטית לכל דבר ועניין). גמרא תלמד באוניברסיטה, לא בישיבת פוניבז'. כי שם אתה בטלן, נצלן ופרזיט ו"איך אתה מעז בכלל לחיות על חשבון משלם המיסים, לך לעבוד", נאם נפתלי בנט. מעתה ואילך, אם אתה רוצה ללמוד, תעשה את זה על חשבונך.

תשאלו אותי מה הבעיה, הרי בסך הכל הוא לא רוצה לפרנס פרזיטים ושילכו סופסוף לעבוד ושיקחו אחריות על החיים שלהם? אז ככה, אם היה מדובר בעופר שלח שאינו יודע מאיזה צד לפתוח את הגמרא, ניחא. אם מדובר במיקי ("פרזיטים") לוי שמאותגר מקריאת משפט שלם ברש"י שילד חרדי לומד כבר בכיתה ו', אני רגוע. אבל כשהדובר הוא סרוג כיפה, היודע, או האמור לדעת, או האמור לייצג את אלו שיודעים מהי צורת אות, ומה משמעותה של לימוד התורה בעם היהודי, זהו דבר בלתי נסלח.

כשר כלכלה, מוטל על נפתלי לסייע לאותן נשים חרדיות עובדות שיוכלו לצאת ולכלכל את משפחותיהן גם כאשר הבעל בחר בלימודים גבוהים בנושאי יהדות. את זה אמור להבין כל שר הממונה על הכלכלה, על אחת כמה וכמה כשמדובר על שר שהגיע למעמדו בזכות קולותיהם של התומכים בלומדי התורה כלכלית ומנטלית. אבל לנפתלי זה לא מזיז, הוא לא רואה ממטר, והוא רוצה סיפוח עכשיו. והוא יספח לכאן את כל הזועביז, והוא יגיד שאנחנו נחושים מאי פעם ושזכותנו ההיסטורית על ארץ ישראל אינה ניתנת לערעור ו...


אני רוצה להזכיר לך משהו, נפתלי. משהו שרבי שמעון בר יוחאי אמר לאחר החורבן הבית, בפתיחה למגילת איכה: "אם ראית עיירות בארץ ישראל שנעקרו ממקומן, לפי שלא החזיקו בהן שכר סופרים. נשאמר: על מה אבדה הארץ? על עוזבם את תורתי" בר יוחאי רואה קשר ישיר בין עם שמחזיק את מורשתו, לבין החוסן הלאומי שלו. עם שאינו מוקיר את ערכיו, שבועט בהן, שבועט בתלמידי החכמים, הוא מרקיב מבפנים. עם כזה מאבד את יכולת השרידות שלו ואת המורל שלו לשמר את ארצו. אתה, נפתלי, באותה בעיטה בלומדי התורה, בהרמת היד נגד לומדי התורה, בהצהרה הדקלרטיבית שאתה מכנה אותם עבריינים, אתה משחית מבפנים את נפשו של העם. לא תוכל לספח אליך ישוב כזה או אחר, זה לא יחזיק מים. עם שאינו מכיר את מורשתו יתעייף מלהחזיק בפיסות קרקע אלו, הן חסרות ערך בשבילו. אתה מרקיב את ערכי העם הזה מבפנים. אחיך אהובך כבר מצהיר שהוא יפיל על זה ממשלה והוא יודע טוב טוב למה, הרי הוא נע כנוצה אחרי הלך רוחו של העם.

פואד מפוקסל. AP
פואד מפוקסל/AP
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully