וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מתפללים לשלום החטופים למרות גזרות בנט"

בני רבינוביץ'

16.6.2014 / 11:00

כשמישהו מהעם היהודי נמצא בצרה כולנו אחים. אנו לא מערבים את הדעה שלנו על השקפותיהם הפוליטיות של סביבת הנערים. מתעלמים מהכאב אותו חווינו מה"אחים" הפוליטיים - בנט ולפיד

צילום: אבי כהן, עריכה: טל רזניק

החל מיום שישי בצהריים, עת החלו לזרום השמועות על משהו נורא שהתרחש עם שלושה נערים צעירים, ניכר היה ברחובות החרדיים התעניינות ודאגה מרובה. כל אחד ניסה לברר בדרכו שלו, מה בדיוק אירע ומה מצבם של הנערים. הלב של כל אחד מאיתנו החסיר פעימה.

ההודעה הרשמית עם הפרטים המלאים על הידוע למערכת הביטחון על מצבם, תפסה את הציבור החרדי בהכנות האחרונות לקראת השבת הממשמשת ובאה. עוד לפני ששוחררו לפרסום פרטיהם של שלושת הנערים ומקום מגוריהם, כבר נפוצו בכל הריכוזים החרדיים שמותיהם הפרטיים של שלושת הנערים ושל אמותיהם, כפי המקובל במסורת ישראל להזכיר את שמות הזקוקים לתפילה בשמם הפרטי ובשם אמם.

וכך בעיצומה של קבלת השבת, בהוראת גדולי הרבנים, ובראשם מנהיג הדור מרן ראש הישיבה הרב שטינמן שליט"א, נאמרו בכל בתי הכנסיות והיכלי הישיבות, פרקי תהלים מעומק הלב, להצלחת וישועת הנערים: יעקב נפתלי בן רחל דבורה, גילעד מיכאל בן בת גלים, אייל בן איריס תשורה. בתפילה הנאמרת בדרך כלל רק בימות חול עמדו כולם והתפללו: "אחינו כל בית ישראל הנתונים בצרה ובשביה העומדים בין בים ובין ביבשה, המקום ירחם עליהם ויוציאם מצרה לרווחה, ומאפילה לאורה ומשעבוד לגאולה, השתא בעגלא ובזמן קריב".

אוסיף כאן נימה אישית שחשבתי עליה באותם רגעים שהידיעה הראשונה הגיעה לידיעתי. כותב השורות, שותף עם מאות אלפים בכל רחבי תבל, בסדר הלימוד האחיד והרציף בגמרא מידי יום, במסגרת ה"דף היומי", במסגרתו אני אף מוסר מידי יום שיעור שבו משתתפים עשרות יהודים יקרים בלא הבדלי חוגים ועדות. בדיוק ביום שישי, החלו בכל בתי המדרשות בתפוצות ישראל, בלימוד "הדף היומי", את מסכת "תענית".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"המקום ירחם עליהם ויוציאם מצרה לרווחה, ומאפילה לאורה"/מערכת וואלה!, צילום מסך

כששמעתי על האירוע הקשה והכואב, צפו ועלו לנגד עיניי, דבריו של הרמב"ם בתחילת הלכות תעניות, הקובע כי: "מצות עשה מן התורה לזעוק ולהריע על כל צרה שתבוא על הציבור... ודבר זה מדרכי התשובה הוא, שבזמן שתבוא צרה ויזעקו עליה ויריעו ידעו הכל שבגלל מעשיהם הורע להן... אבל אם לא יזעקו ולא יריעו אלא יאמרו דבר זה ממנהג העולם אירע לנו וצרה זו נקרה נקרית, הרי זו דרך אכזריות וגורמת להם להדבק במעשיהם הרעים, ותוסיף הצרה צרות אחרות". מילים אלו מהוות את ההקדמה לכל מצוות התענית.

הצרה שהתרגשה ובאה עלינו, אינה צרתם הפרטית של משפחות הנערים, אלא צרה של כלל הציבור היהודי בכל רחבי תבל. זהו פשר ההתלכדות של כל עם ישראל בתפילות וזעקות לשלומם של הנערים היקרים, שישובו בשלום ובמהירות לביתם ללא כל פגע.

כאשר מישהו מהעם היהודי נמצא בצרה ובשביה חלילה, כולנו "אחינו כל בית ישראל". אין הבדלי מחיצות ודעות! אין שום משמעות לכאב הצורב שחשים במשך תקופה ארוכה, אל מול התנכלות שיטתית של "אחים" מסוג אחר. בשעה קשה כזו, לא משייכים אף אחד לפי תיוג פוליטי כזה או אחר, כולנו יחד בתפילה ובזעקה מעומק הלב, להשבת הבנים היקרים לחיק משפחתם וסביבתם הטובה, ובמהרה.

אחים אנו לצרה, ובנוגע לכך אין אנו מערבים כלל את כל הדעה שיש לנו על השקפותיהם הפוליטיות של סביבתם הקרובה של אותם נערים ובני משפחותיהם וחבריהם.

אנו מתעלמים ברגעים אלו מעומק הכאב וההתעללות אותה חווינו בשנה האחרונה, כתוצאה ישירה מהשותפות והברית הפוליטית של אותם "אחים" פוליטיים - בנט ולפיד.

בני הציבור החרדי המאוחד בתפילות וזעקות לאבינו שבשמים, לא העלה בשום שלב שהוא בהקשר לצרה הנוראה והטרגדיה הקשה, את האפליה הקשה והבוטה שנוצרה בשנה האחרונה בין שלל ה"ישיבות התיכוניות" ו"ישיבות ההסדר" על כל כפל התקציבים שנוספו להם בתקופה האחרונה, אל מול הקיצוץ הדרסטי והכואב לכל מאות ואלפי הישיבות התורניות בכל רחבי הארץ, במדיניות מכוונת של משרדי ממשלה עליהם שולטים גורמים פוליטיים השייכים לחוגי סביבתם הקרובה של בני משפחותיהם של אותם נערים וחבריהם.

תפילה בכותל לחזרתם של החטופים. יוני 2014. טלי מאייר
עצרת התפילה בכותל למען החטופים/טלי מאייר

אנו לא זוכרים את זה. כעת כולנו בלב אחד, מאוחדים בתפילה וזעקה, ומדברים רק על דבר אחד: הדאגה הכנה מכל הלב, לשלומם של הנערים היקרים ולכאבם הצורב של בני משפחותיהם.

אנו לא מזכירים את השתיקה הרועמת של כל ראשי הישיבות התיכוניות וישיבות ההסדר, אל מול הפגיעה המתמשכת בעולם הישיבות, תקציבית ורעיונית.

היום כולנו שותפים לגמרי, לזעקה הנרגשת לאבינו שבשמים: והשיב לב אבות על בנים, ולב בנים על אבותיהם. ופדויי ד' ישובון ובאו לציון. במהרה!

הכותב הינו דובר בית מנהיג היהדות החרדית הרב שטיינמן והינו כתב ועורך ביומון החרדי "יתד נאמן"

  • עוד באותו נושא:
  • בנט
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully