וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ללא חשש אינטרנט: חלום הבלהות בבית שמש

18.6.2014 / 12:56

יוזמה בבית שמש: ליצור חברה חדשה של חרדים שאינם משתמשים באינטרנט ולהתבדל מחרדים שמחזיקים במכשירים אלו. "פתרון חלקי שיגמד במעט את הסיוט הנורא"

חרדים עם טלפון נייד. AP
חרדים עם טלפון נייד/AP

"הסיוט הנורא, חלום הבלהות - עומד להסתיים". הסיסמא הזו מלווה קמפיין חדש בבית שמש נגד האינטרנט ושאר "פגעי הטכנולוגיה" שנועד להפריד בין החרדים שמשתמשים באינטרנט ובסמארטפונים לשאר החרדים בעיר. תושב חרדי שיעמוד בקריטריונים מחמירים, יונפק לו כרטיס "חבר" מיוחד ובכך יוכל להיכנס לרשימת "החרדים" שתפורסם במקומות ציבוריים, בהם בתי כנסת ומוסדות חינוך.

מאחורי היוזמה עומדים עסקנים חרדים שקיבלו גיבוי מרבני העיר ולפיהם יש להפריד פומבית בין החרדים שמשתמשים ב"פגעי הטכנולוגיה" לאלו שאינם. "העולם כולו זועק לפתרון", הם אומרים, "אם לא פתרון מוחלט כזה שיקשור את כל הקצוות כולן, אז לפחות פתרון חלקי שיגמד את הבעיה, שיקטין במעט את הסיוט הנורא".

בעיית האינטרנט, כך לדבריהם, היא הבעיה החמורה ביותר שהציבור החרדי מתמודד עמה. "אנחנו לא מגלים את אמריקה ולא מחדשים שום דבר. הדברים ברורים וידועים, בלחיצת כפתור אחת נכנסים מיד לתוך הקלחת, והמסך מרתק ומושך עד בלי די".

מטרת היוזמה היא ליצור "חברה" חדשה ולהגדיר בעצם מחדש את המהות של חרדי. באופן כזה, שמי שמסתובב בגלוי עם אייפון ברחוב או מחזיק באינטרנט בביתו יוגדר בצורה שונה. "מכיוון שכיום ההגדרה "חרדי" תלויה בלבוש ובמסגרת אבל ההגדרה הזו אינו עוצרת לדאבוננו את החרדי מלהשתמש באינטרנט".

בכוונת העסקנים להקים חברה חדשה של "חברים" בעלי תעודת "חבר", שתורכב מאנשים שאינם משתמשים באינטרנט, מכשירים חכמים או כל דבר אחר דומה. "מי שאין לו מחשב בכלל או מי שזקוק למחשב לצרכי פרנסתו יוגדר כ"חבר" לכל דבר ועניין. רשימת החברים תפורסם בכל המקומות הציבוריים בעיר במטרה לגרום לחץ חברתי ומבוכה לחרדים שאינם מופיעים בה.

"כל חבר ידביק מדבקת חבר על תיבת הדואר כדי שידעו זאת השכנים והתושבים", הם מסבירים, "גם הוצאת ספר טלפונים ופעולות נוספות עבור הקהילה החדשה זה דבר שנבדק. אין כאן שום כפייה. אבל עתיד זה יהיה כלי מאד יעיל עבור מוסדות החינוך של הילדים שידרשו להציג כרטיס חבר".

הם גם מוסיפים כי "מהר מאד ייווצר מצב שאדם שרוצה לשלוח את ילדיו לשחק בבית של שכנים יעיין לפני כן ברשימת "החברים"". בכוונת העסקנים לעקוב אחר אלו המחזיקים בכרטיסי חבר, "במידה ויימצא מישהו שמחזיק בכרטיס ונגלה במקביל שהוא מחזיק באחד מהמכשירים הפוגעים ברוחניות של אדם חרדי, יישלל לו הכרטיס".

מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון הרב עו"ד אורי רגב קרא לשר חינוך שי פירון להודיע ש"מנהל בית ספר שיתנה קבלה למוסד חינוך בכרטיס 'חבר' עובר על החוק, יועמד לדין ובית הספר יפסיק לקבל כל תקציב של המדינה". לדברי רגב, "האמצעים הנלעגים שמפעילים רבני בית שמש רק מוכיחים כמה חסרי סיכוי ניסיונות רבני בית שמש לסגור את השערים לעולם, שפותח האינטרנט בפני הציבור החרדי. הציבור החרדי הרחב אמנם לא מעז עדיין לצאת בגלוי נגד הרודנות והאלימות של הקיצוניים, אבל מצביע נגדם באמצעות המחשב והסמארטפון".

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully