וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צחוק הגיוס? ירידה בגיוס החרדים לצה"ל

24.6.2014 / 17:10

בוועדת המעקב ליישום חוק השוויון בנטל מתברר כי מאז אושר החוק ישנה ירידה במספר החרדים המתגייסים לצבא. צה"ל: "הסיבה טכנית". מאיר פרוש: "מדובר בבעיה אידיאולוגית"

טקס השבעה של הנח"ל החרדי בגבעת התחמושת, מאי 2013. נועם מושקוביץ
טקס השבעה של הנח"ל החרדי בגבעת התחמושת, מאי 2013/נועם מושקוביץ

מאז אושר חוק השוויון בנטל בחודש מרץ 2014, הוזמנו 2,996 תלמידי ישיבות בקבוצת הגילאים 22-28 לבקו"ם. קבוצה זו אמורה לקבל פטור משירות צבאי אך מוצע להם להתגייס לצה"ל או לשירות האזרחי. מתוך המוזמנים, התייצבו רק 1,126 (38%), רק אחד התגייס לצה"ל, 15 לשירות האזרחי ו-20 תלמידים מתלבטים. 1,190 קיבלו פטור.

מבני הגילאים 18-22 שאמורים לקבל דיחוי משירות צבאי, זומנו 3,357 תלמידים. רק 40% מהם התייצבו. הנתונים הוצגו היום (שלישי) בוועדת המעקב ליישום חוק השוויון בנטל בראשותה של ח"כ איילת שקד. לדברי נציג אגף כוח אדם בצה"ל בוועדה, הסיבה העיקרית להתייצבות הנמוכה של החרדים בבקו"ם היא טכנית. לעומת זאת, ח"כ מאיר פרוש טען כי מדובר בבעיה אידיאולוגית.

בדיון בוועדה השתתפו נציגי הוועדה, חברי כנסת, גורמים מקצועיים בצה"ל ובשירות האזרחי וגורמים נוספים. מי שנעדר היה ח"כ עופר שלח (יש עתיד) שעומד מאחורי החוק. גורם בוועדה מתח ביקורת על היעדרותו של שלח: "הוא וסיעתו העדיפו כנראה לגרוף הון פוליטי בתקשורת ולהמשיך הלאה. כנראה שיישום החוק פחות משמעותי עבורם".

נתונים נוספים שהוצגו באשר למספר המתגייסים לשירות האזרחי הביכו את המשתתפים בדיון. מאז חודש יולי ועד כה, התגייסו רק 800 חרדים לשירות האזרחי, ירידה דרמטית לעומת ינואר 2013, אז עמד מספר המתגייסים על 1594. הנתון מצביע על אי עמידה ביעד לשנת 2013 של 1,300 מתגייסים, כפי שמופיע בחוק. מנכ"ל השירות הלאומי אזרחי, שר שלום ג'רבי, אמר כי הירידה היא בעקבות כך שלאחרונה אין גיוס מתנדבים מאחר ואין תקנות. הועדה קראה לממשלה להתאים את יעדי השירות האזרחי לביצוע בפועל.

שחר אילן מעמותת חדו"ש אמר בתגובה ש"מביך שעוד לא התחיל יישום החוק וכבר צריך להתחיל לעדכן את היעד לשירות אזרחי, ביחוד שיעד שנת הגיוס 2013 היה קל כל כך. קשה להאמין שזה קורה בגלל מחדלים ביורוקרטיים. הגיע הזמן שלא רק הציבור יגלה עניין בשילוב חרדים בצבא ובשירות אזרחי אלא גם משרדי הממשלה. מתברר שמתנגדי הגיוס החרדיים לא צריכים להיאבק. המדינה עושה את העבודה בשבילם".

בשנה האחרונה התנהל מאבק פנים חרדי בין הרב אהרון שטיינמן, המנהיג המרכזי של הזרם החרדי-ליטאי לרב שמואל אוירבך, שמתמודד מולו על ההנהגה. האחרון הוביל קו לוחמני נגד הגיוס ואסר על תלמידיו להתייצב בבקו"ם. מנגד, הרב שטיינמן הורה להמשיך ולהתייצב. "יכול להיות שמדובר באמת בבעיות טכניות", אמר אילן על נתוני ההתייצבות הנמוכים שנחשפו בוועדה, "אבל קיימת שאלה קשה האם לא מדובר בחלק מהמקרים במרי אזרחי".

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully