וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוב הציבור בישראל: מעמד שווה לכל הזרמים

25.6.2014 / 13:24

להעניק מעמד שווה לכל הזרמים ביהדות, העם בארץ אחר מהיהודים בחו"ל והגורם המקשר בין היהודים הוא התרבות והמסורת. אלו רק חלק מהנתונים שעולים מסקר חדש של משרד התפוצות

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

יותר ממחצית מן הציבור בישראל סבור כי יש להעניק לכל הזרמים ביהדות - האורתודוכסי, הקונסרבטיבי והרפורמי - מעמד שווה בענייני נישואין וגיור. כך עולה מסקר שערך משרד התפוצות שיוצג היום בכינוס בירושלים של עיתונאים יהודים מרחבי העולם. 40% מן הנשאלים אמרו כי הם תומכים בהענקת תקציבים ממשלתיים לקהילות ולרבנים הרפורמים והקונסרבטיבים.

עוד על פי נתוני הסקר, 90% אמרו כי חשוב שישראל תפעל להעלות את יהודי העולם ארצה ויותר מ-60% סבורים כי העם היהודי החי בישראל הוא עם אחר מן היהודים החיים בחוץ לארץ. עם זה, כ-40% מן הישראלים חשים שותפות גורל עם יהודי התפוצות ו-18.1% מן הנשאלים אמרו כי אינם מעוניינים לדעת מה קורה עם מצבם של יהודי התפוצות.

נתונים מפתיעים נרשמו גם בהקשר לגורם המרכזי המקשר בין היהודים באשר הם. 40% מהנשאלים בסקר סבורים כי הגורם הוא התרבות והמסורת היהודית, בעוד שרק 12.6% אומרים כי הגורם המחבר הוא האנטישמיות. רק 5.6% חשים כי הגורם המקשר בין יהודים הוא קשר דם או גנטיקה משותפת.

בנוסף, יותר מרבע מהיהודים בישראל אומרים כי הממשלה אינה צריכה לקחת בחשבון את השפעתה על מצב היהודים בתפוצות ועליה להתנהל בצורה עצמאית ללא התחשבות ממשית ביהודי הגולה. לעומת זאת, מאלה הסבורים שישראל חייבת לתמוך בקהילות היהודיות בתפוצות, יש 38.9% שאמרו כי נתיב ההשקעה יתבטא בתמיכה כספית קבועה בפעילויות היהודיות בחו"ל. בעוד 42.2% אמרו כי יש להקצות משאבים להגנה פיזית על אנשים ומתקנים בקהילות היהודיות בחו"ל. רק 10% מהנשאלים התנגדו לכל תמיכה של ממשלת ישראל ביהודי התפוצות.

מנכ"ל משרד ירושלים והתפוצות, דביר כהנא אמר כי "כוחו של העם היהודי היה תמיד באחדותו. רצונם של רבים מאזרחי מדינת ישראל לפעול למען העלאתם של יהודי התפוצות מצביעה על שינוי מגמה. יחד עם זאת, הנתון המעיד על כך ש-20% מהציבור אינו מעוניין להיות בקשר עם יהדות התפוצות, מעורר דאגה אמיתית".

עו"ד יזהר הס, מנכ"ל התנועה המסורתית הסביר כי לסקר יש משמעות מיוחדת דווקא משום שהוא יוצא ממשרד התפוצות "משרד בשליטת הבית היהודי". לדבריו, חלק מהנתונים הם "תוצאה ישירה של המונופול האורתודוקסי בישראל שעשה כל שביכולתו להמאיס את החוויה היהודית בדורסנות ששמורה רק למונופולים שחצניים. לשמחתי, ידענו אנו לעמוד בפרץ. כלומר במובנים מסוימים, אנו מוקירים תודה למונופול ושלוחיו".

גלעד קריב, מנכ"ל התנועה הרפורמית בישראל, אמר כי "הציבור הישראלי הבין את חשיבות הקשר עם יהדות התפוצות ואת העובדה שהסירוב להכיר בזרמים הרפורמים והקונסרבטיבים מסכנים קשר זה. אם ממשלת ישראל מעוניינת באמת בטיפוח הקשר עם יהדות התפוצות עליה להתחיל בשינוי יסודי של היחס לרבנים ולקהילות הלא אורתודוקסיות בישראל".

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully