וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך השפיע הרבי מלובביץ' גם עליכם

26.6.2014 / 16:00

ההשפעה על נתניהו, העצות לראש השב"כ, העיטור הגבוה מהקונגרס האמריקאי, הברכה שנתן ללב לבייב והניצחון של הפועל ירושלים. השבוע ימלאו 20 שנה למותו של האיש שהשפיע על כולנו

זה האיש שהשפיע על החיים של כולנו. קרדיט: לוי יצחק פריידין,
זה האיש שהשפיע על החיים של כולנו/קרדיט: לוי יצחק פריידין

האסוציאציה העולה בראשם של מרבית הישראלים כאשר הם נתקלים בשם חב"ד היא חסידים הניצבים ברחובה של עיר ומזמינים את העוברים ושבים להניח תפילין. בעיני אלפי המטיילים הישראלים קשור השם חב"ד בבתי חב"ד שבהם נתקלו במשך טיוליהם אי שם במרחקים. אך מאחורי השם הזה עומד גם: מנחם מנדל שניאורסון, הרבי מלובביץ', שצבר כוח עצום והשפיע לכם על החיים, על כולנו. השבוע, ביום שלישי (ג' תמוז) יציינו חסידיו 20 שנה לפטירתו.

מחדר צנוע בברוקלין, ניו יורק, האדמו"ר השביעי בשושלת אדמו"רי חב"ד, ניהל מערכות חובקות עולם שנגעו לחייהם של מיליונים. אדמו"רים, רבנים, נשיאים ומנהיגי מדינות שיחרו לפתח חדרו הפשוט ב-770 שבשדרות איסטרן פרקווי, בברוקלין. גדולי תורה נדהמו מגאונותו ובקיאותו, אנשי צבא יצאו נפעמים מהניתוחים האסטרטגיים שהשמיע, מדענים השתאו מניין הוא מעודכן במחקרים חדשים בתחומם והכל נדהמו מהצלחתו להפיק מכל אדם את הפוטנציאל הגלום בו.

כולם סיכמו את הפגישה הראשונה עם הרבי בצורה דומה: אישיות מרתקת, עוצמה, יכולת מדהימה לצפות מראש מהלכים וראייה עתידית מופלאה ומנהיג שאיחד גוונים שונים כל כך זה מזה. מעל הכל תכונה אחת מרחפת מעל אישיותו: אהבת ישראל. כך למשל, בהיותו רבי הוא שלל את הכינוי 'חילוני' כלפיי יהודים שאינם מקיימים אורח חיים דתי.


הרבי נולד ב-1902 בעיר יקטרינוסלב באוקראינה, ולרמות שאביו שימש כראש הקהילה המקומית והוא נקרא על שמו של מנחם מנדל בעל "הצמח צדק", הלא הוא האדמו"ר השלישי בשושלת חב"ד, מנחם מנדל הצעיר לא התנהל כמי שעתיד לשמש מנהיג חסידי. הוא מעולם לא למד בישיבה חב"דית, נחשף בנערותו לספרות העברית החדשה ובכלל זה לשירי ביאליק.

מאוחר יותר, נפגש עם בת האדמו"ר, יוסף יצחק שניאורסון, לימים אשתו. זמן ההיכרות בין השניים נמשך חמש שנים עד שהתחתנו. ולאחר נישואיו התמיד בדרכו הנבדלת: עבר להתגורר בברלין ובפריז שם השקיע את מלוא מרצו בלימודי מתמטיקה והנדסה. מחד, הלימודים היו בניגוד גמור להשקפת עולמו של חותנו השוללת השכלה חילונית, מאידך, הוא זכה לקשר הדוק עמו. לרבי ולאשתו מעולם לא נולדו ילדים והוא היה נוהג לומר כי החסידם הם הילדים שלו.

רק הנסיבות הטרגיות של מלחמת העולם השנייה קטעו את קריירת המהנדס האירופי של מנחם מנדל, והביאו אותו לארה"ב. כמעט עשור מאז, נפטר האדמו"ר יוסף יצחק ואחריו הותיר מלחמת ירושה. במבט ראשון היה נראה שהחתן השני שמריהו גורארי היה בעל נתונים עדיפים להמשיך את המנהיגות של חב"ד. ועם כל זאת, מנחם מנדל גבר עליו והפך למנהיג הרשמי של חב"ד.

10 ימים לאחר פטירת חותנו, שיגר הרבי את 'השליח' הראשון. היעד: מרוקו. 8 שנים מאוחר יותר, הוא מינף את עולם השליחות ואת כל פעילות חב"ד בארץ ובעולם. שלא כמו בזרמים חרדים בכלל ובחסידים בפרט, שבהם הנשים נשארות מאחור, הנהיג מנחם מנדל תפיסה שלנשים יש חלק מרכזי בעשייה היהודית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האדמו"ר השיש של חב"ד והחותן של הרבי. הריי"צ - רבי יצחק יוסף שניאורסון/מערכת וואלה!, צילום מסך

ביטחון

בשנת 1988, מונה השר יעקב פרי (יש עתיד) לראש השב"כ. שנה לאחר מכן, נסע לניו יורק כדי להיפגש עם הרבי מלובביץ', "הרבי המתין לי בביתו הפרטי מטעמי חשאיות מתבקשים", מספר פרי, "הפגישה, שהתקיימה בארבע עיניים, הייתה נינוחה מאד. סיפרתי לרבי את קורות חיי, ולאחר מכן ביקש לשמוע את דעתי על המצב – אז החלה האינתיפאדה הראשונה".

השיחה בין פרי לרבי הסתעפה מעבר לנושאי טרור, והקיפה מגוון נושאים ביטחוניים ומדיניים, "הדבר שהכה אותי בתדהמה היה שהרבי, שמטבע הדברים עסוק בתורה ובמצוות, היה בקיא בפרטים הקטנים. הוא הותיר עליי רושם רב בכך שלא ניסה לייעץ לי, אלא להוביל שיחה עם הרבה מאד האזנה. הרגשתי פתיחות מוחלטת, שאני מדבר עם אדם שהוא לא רק בעל סמכות רוחנית, אלא מי שאני יכול לתת בו אמון מוחלט, ובתפקידי אז זה לא היה קל".

בסיומה של הפגישה נתן הרבי סקירה שליוותה את פרי בכל שנותיו בשירות הביטחון הכללי, "אחד מניתוחי המודיעין המפתיעים, המדהימים והמדויקים ביותר שזכיתי לשמוע. הרבי התייחס יותר לשורשי הסכסוך ביננו לבין הפלסטינים ולמה האינטרס האסלאמי יעסוק וימשיך בטרור. נפלה בחלקי להיפגש עם אדם שהציג אינטליגנציה כה עמוקה, יכולת ניתוחיות ותרבותיות עמוקות עם העומק והידע בספרי הקודש, ומלבד זאת – יכולת ניתוח והבנה שבקריירה שלי לא פגשתי כמותן".

המפגשים עם הרבי בחדרו בברוקלין היו קצרים, נמשכו לעתים מספר שניות ולכל היותר דקות בודדות. על אף זאת, יכולת הניתוח שלו הדהימה את הנוכחים בכל פעם מחדש. איש העסקים לב לבייב מעיד כי פריצת הדרך בעסקיו נרשמה לאחר פגישה אצל הרבי, "אחרי נפילת מסך הברזל והתפרקותה של ברית המועצות, נסעתי אל הרבי, עמדתי בתור והמתנתי לשיחה אישית אתו".

עסקים

איש עסקים אחר, ידידו של לבייב, שאל קודם את הרבי האם בעקבות השינוי במצב ברוסיה, הוא יוכל לעשות שם עסקים ונענה בשלילה. "הופתעתי", משחזר לבייב, "זו בדיוק הייתה השאלה שלי. כששמעתי את התשובה כבר חששתי לעלות אותה שוב". לבייב העלה את השאלה שוב וקיבל תשובה מפתיעה, "הרבי הפתיע אותי ואמר שאסע לרוסיה לעשות עסקים ואף בירך אותי בברכה והצלחה".

בהזדמנות הזו פנה הרבי ללבייב וביקש ממנו שלא ישכח את התפקיד שלו כיהודי ושידאג ליהודים ברוסיה, אוקראינה, גרוזיה וכל שאר מדינות ברית המועצות לשעבר. הבקשה של הרבי מלווה אותו עד היום, "אני עושה כל שביכולתי על מנת שיהודי חבר העמים יידעו לפני הכל על יהדותם ולאחר-מכן יבינו מה עליהם לעשות עם המידע הזה". ברכת הרבי, כך הוא אומר, "היא זו שזיכתה אותי בהצלחת הפעילות העסקית שלי בחבר העמים. לימים הבנתי שהברכה לעסקים נתפסה כמשהו שולי. במעמד זה נגלה לעיני מנהיג אמיתי מהו. הוא דאג לברך אותי ולענות לי על שאלתי כאדם פרטי, אבל באותה נשימה ביקש לדעת איזו תועלת תצא מכך לעם היהודי".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ברכת הרבי, זיכתה אותי בהצלחת הפעילות העסקית שלי בחבר העמים. לב לבייב והרבי/מערכת וואלה!, צילום מסך

פוליטיקה, ממשל ויחסי חוץ

הדברים הבאים היו חלק מנאום שנשא ראש הממשלה בנימין נתניהו בעצרת האו"ם ב-2011. הם ללא ספק יכולים ללמד על דמותו של הרבי והשפעתו על מנהיגים גדולים. "בשנת 1984, כאשר מוניתי לתפקיד שגריר ישראל באו"ם, ביקרתי את הרבי. הוא אמר לי – ואני מקווה גבירותיי ורבותיי, שאיש מכם לא ייפגע מכיוון שמנסיוני האישי כאן אני יודע שיש אנשים ונשים מכובדים מאד, הגונים ובעלי יכולת המשרתים את מדינותיהם - 'אתה תשרת בבית של שקרים רבים, אך זכור, כאשר אתה מדליק נר אחד של אמת, גם השקר הגדול ביותר מגורש".

נתניהו אף הודה בפומבי על ההשפעה הזו שקיבל מהרבי, "אני חשבתי שהוא באמת גילה קודם כל אהבת ישראל", אמר בראיון שהעניק לפני שנתיים לאתר COL החב"די, "לא רק אהבת ארץ-ישראל ואהבת עם ישראל, אלא גם את הנכונות לקלוט אנשים ולחבר אותם, ולדאוג לביטחון ישראל. אני חשבתי שזה שילוב ייחודי שהשפיע עליי כמו על רבים אחרים".

זלמן שובל, לשעבר שגריר ישראל בארה"ב, התרשם גם הוא מבקיאותו של מנהיג חב"ד. הוא ביקר אצלו ב-1990, אז היה במאבק עם שר החוץ האמריקני סביב סוגיית ערבויות העולם מברית המועצות, "הגעתי אל הרבי עם רעייתי, הוא ישב כמנהגו סמוך לשולחן הגבוה בחדרו, הוא קיבל אותנו ומה שהדהים והרשים אותי היה שהוא מעודכן בכל הפרטים המדיניים. הוא אמר לי 'אתה תנצח בעימות ותגיע למטרה שהצבת' והוא אכן צדק".

הקונגרס האמריקאי העניק ב-1994 לרבי את "מדליית הזהב של הקונגרס". זה העיטור הגבוה ביותר הניתן בארה"ב. העיטור הציב את הרבי ברשימה מכובדת של קודמים לו שקיבלו את העיטור, בניהם, ג'ורג' וושינגטון, וינסטון צ'רצ'יל, תומאס אדיסון, צ'רלס לינדברג וטוני בלייר. "לתקן העולם", נכתב על המדליה, המילים המתאימות ביותר למשנתו של הרבי.

ספורט

ואולם, ההשפעה של הרבי נמשכה גם אחר מותו. "עמדתי לפני משחק גמר מול ריאל מדריד", מספר דני קליין, לשעבר יו"ר 'הפועל ירושלים', "וכל מה שצץ לי בראש זו חכמת החיים של הרבי. אמרתי לעצמי שאפשר לנצח את המשחק הזה. ולא רק אז, תמיד לקחתי איתי, בכל פרק בחיים, את חכמת החיים של הרבי, את האהבה הגדולה שלו לכל אדם, את החיוך והאנרגיות החיוביות".

קליין עצמו לא פגש את הרבי באופן אישי, אולם, אביו ביקר אצל הרבי בניו יורק, קיבל ממנו את הדולר שנהג לחלק. "האמונה והשלווה שלי נכנסו בי בזכות הרבי. למדתי ממנו את החשיבות בחינוך ובהשקעה בדור הצעיר. בתקופה שלי בהפועל, התמקדתי לא רק בניצחונות, אלא גם על פעילות חינוכית והתנדבותית למען הקהילה עם אלפי האוהדים שלנו והכל בזכותו". בשנים האחרונות פקד קליין את קברו של הרבי בניו יורק, "הגשמתי חלום ישן, קשה להבין כמה אנרגיות חווים שם, הרגשתי כאילו אני ממש מדבר אתו. זה רגע שמחסיר ממך פעימה ונותן בך שקט ושלווה להמשך".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תמיד לקחתי איתי, בכל פרק בחיים, את חכמת החיים של הרבי. דני קליין/מערכת וואלה!, צילום מסך

חינוך ותרבות

ב-1978 החליט קונגרס ארה"ב להכריז על י"א בניסן, התאריך העברי של יום הולדתו, כ"יום החינוך והשיתוף" שבו יוגברו המאמצים והמשאבים לשיפור פני החינוך בכל מוסדות החינוך, לכל הגילאים, בכל רחבי ארצות הברית. החלטה דומה התקבלה גם בעיריית תל אביב, "יום החינוך מוקדש לכבודו של הרבי מנחם מנדל שניאורסון, מתוך הערצה וכבוד לאיש הגדול והמנהיג הדגול", על מילים אלו חתום ראש עיירית תל אביב דאז שלמה להט .

ב-1981 שלח הרבי לתל-אביב–יפו את הרב גרליצקי כשליחו האישי לעיר הגדולה, במטרה ברורה – להאיר את רחובות העיר כולה באור החסידות. "בשנות שליחותי הראשונות", נזכר הרב גרליצקי, "אמר לי מזכירו של הרבי שהוא מצפה מאיתנו שלא יהיה ילד אחד בעיר שלא יידע 'מודה אני' ו'שמע ישראל'." בתוך שנים ספורות הוקמו בתל-אביב בהכוונתו של הרבי עשרות בתי-חב"ד בכל שכונותיה, ובמרכז העיר הפך בית חב"ד למרכז שוקק של פעילות יהודית.


מי שיכול להעיד מקרוב על היחסים עם הרבי בעשרים השנים האחרונות, הוא הרב יוסף אהרונוב. הוא נשלח על ידי הרבי לישראל בשנות השמונים של המאה הקודמת כדי לפתח את פעילות חב"ד כאן, וצבר איתו קילומטראז' ארוך במיוחד הכולל פגישות, הוראות והדרכות אישיות. אהרונוב הוא יו"ר צעירי אגודת חב"ד בישראל, הזרוע הביצועית שמאגדת את 312 בתי חב"ד בישראל, ואחד האנשים החזקים בחב"ד. "לא היה ולא יהיה עוד מנהיג כמו הרבי" אומר אהרונוב, "אין לנו כמעט את הכלים כדי להבין עד כמה הרבי הוא יחיד בדורו ויוצא מן הכלל. כל מה שחב"ד פועלת ועושה היום, ממש היום, בישראל ובכל העולם, מקורו בספק כוח אחד: הרבי.


"אתה גם יכול לראות שהציבור מצביע ברגליים: פעם השתרכו תורים ארוכים כדי לראות ולקבל עצה וברכה מפיו ליד בית מדרשו שבברוקלין, והיום, אלפי אנשים, יהודים ושאינם, יעשו כל מאמץ להיכנס לשעה קלה למקום-ציונו בקווינס ולשאוב משם עידוד ואמונה".

אם יש דבר אחד שאהרונוב מבליט בשיחה זה היכולת של הרבי "לחבר בצורה מופלאה בין היהדות בת שלושת-אלפים השנים לבין האתגרים והבעיות של דור האינסטנט והפייסבוק. אני חושב שזו תוצאה מכך שהרבי באמת אהב כל יהודי ולכן עשה הכול כדי שיהיה לו נעים וטוב, ולא ירגיש שהוא צריך להתעמת בין האני הפרטי שלו לבין ערכי היהדות".

: מה היה סודו של הרבי?. קרדיט: לוי יצחק פריידין,
: מה היה סודו של הרבי?/קרדיט: לוי יצחק פריידין

מנחם פרידמן, סוציולוג והיסטוריון, מי שידוע כחוקר החברה החרדית בישראל, כתב יחד עם האנתרופולוג שמואל היילמן, ספר במרכזו ניצבת הביוגרפיה של מנחם מנדל שניאורסון. "היו לו יתרונות וחולשות", אומר פרידמן, "אבל הוא העצים את היתרונות בעזרת מנגנון תעמולה מצוין ובכך הפך לאחד המנהיגים החשובים ביותר במאה ה-20. הוא שינה לגמרי את פניה של חסידות חב"ד, בעיקר באמצעות הנוער".

מצד אחד, אומר פרידמן, מנחם מנדל אמנם גדל בבית חב"די, אפילו נצר לשושלת האדמו"רים, ובכל זאת סלל לעצמו במשך שנים ארוכות דרך נבדלת: הוא מעולם לא למד בישיבה של חב"ד, נפגש עם בת האדמו"ר, לימים אשתו, לאורך יותר מחמש שנים עד שהתחתנו וגם כשהתחתן, התמיד בדרכו הנבדלת כסטודנט. רק הנסיבות הטרגיות של מלחמת העולם השנייה קטעו את קריירת המהנדס האירופי של מנחם מנדל, והביאו אותו לארה"ב".

"שם הוא הפך תלוי בחותנו, ואת התלות הזו הוא הפך לאתגר וייעוד. האתגר היה שדווקא הוא יאפשר לחסידות להתמודד טוב יותר עם אתגרים חדשים, מודרניים בעיקרם, ואף להצעיד אותה לשיאי מעמד והשפעה שראשיה לא דמיינו כלל בעבר". ואכן הוא כך עשה. "ההצלחה הייתה שאנשים שנזקקים לחסידות, אינם הופכים אוטומטית לחסידים וזו הייתה הצלחתו".

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully