וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדרכה בסאטמר: גברים מימין, נשים משמאל

29.6.2014 / 17:50

מדד הצניעות עולה שלב: חסידי סאטמר בקריית יואל, במונרו שבניו יורק, תלו שלטי הפרדה בין נשים לגברים במדרכות של רחובות העיירה. "למנוע פריצות"

גשם רחוב יפו ירושלים, נובמבר 2012. עומר מירון
גשם רחוב יפו ירושלים, נובמבר 2012/עומר מירון

המדרכה בצד ימין מיועדת לגברים, המדרכה בצד שמאל מיועדת לנשים: עוברים ושבים בעיירת קריית יואל במדינת ניו יורק, שפשפו לאחרונה את עיניהם כשהבחינו בשלטי הפרדה בין שני המינים.


לאורך המדרכות בצד ימין בעיירה נתלו שלטי הפרדה בצבע כחול ועליהם כיתוב ביידיש, "יהודים יקרים, נא לשמור על ההפרדה וללכת רק בצד של הגברים במיוחד בשבתות וחגים בשעות אחר הצהריים". לאורך המדרכות בצד שמאל נתלו שלטים עם כיתוב דומה בצבע אדום עבור הנשים.

גורם בחסידות סאטמר אמר לוואלה! יהדות כי שלטי ההפרדה נתלו לאחרונה לקראת חג שבועות, "אלפי חסידים מגיעים בחג לשהות בעיירה כדי לבקר את האדמו"ר והם נתלו כדי שלא תהיה פריצות". לדבריו, השלטים נתלו מתוך רצון והסכמה של רוב תושבי העיירה וההפרדה מקבלת דגש בשבתות ובחגים היות "ויש משפחות רבות יוצאות לטייל ברחוב והחשש שייפרצו גדרי הצניעות הוא גדול".

ההפרדה הזו בין גברים ונשים עוררה ביקורת קשה מצד תושבי האזור וגורמים נוספים. בסוף השבוע נכנס לעיירה צוות של News12, ערוץ חדשות מקומי, בניסיון לקבל מראשי החסידות הסבר על ההפרדה בין גברים ונשים. הצוות נאלץ לעזוב את המקום לאחר שנתקלו בחוסר מענה ושיתוף פעולה מצד התושבים. דובר מחוז אורנג', שבה נמצאת קריית יואל, מסר כי סימני ההפרדה "שערורייתיים" אך סירב להבטיח שיוסרו.

לפני מספר חודשים התעוררה סערה דומה בעיירה לאחר שגורמים בסאטמר, הקימו גן שעשועים בהפרדה בין ילדים וילדות. בפארק הוקמה גדר הפרדה בין מגרש המשחקים של הבנות לבין מגרש המשחקים של הבנים. כדי להמחיש יותר את ההפרדה, הילדות שחקו במתקנים הצבועים בצבע אדום והבנים שחיקו במתקנים הצבועים בכחול.

לאחר התערבות של ארגוני זכויות האזרח בניו יורק שטענו כי הפארק אינו יכול לפעול במתכונת המנוגדת לחוק, נאלצו החסידים להרוס את הגדר ולבטל את שעות ההפרדה ומאז ההתנהלות בגן המשחקים נמצאת תחת פיקוח של נציג הארגונים, שיאשרר שאכן היא עומדת בדרישות החוק.

קריית יואל (קירייס ג'ואל) במדינת ניו יורק, במחוז אורנג' הנמצאת כ-70 קילומטרים מצפון מערב לעיר ניו יורק היא עיירה, אחת משלוש המרכיבות את העיר מונרו במדינת ניו יורק שבארצות הברית. אנשי חסידות סאטמר מהווים את הרוב מוחלט של התושבים, ובהתאם שפת האם של רוב התושבים היא יידיש.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully