וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ אישר: לא למול תינוק ללא הסכמת אמו

העליון הפך פסיקה של בית הדין הרבני בעניינה של אישה הנמצאת בהליך גירושים, וקבע כי אין לו סמכות להכריח אותה למול את בנה - אף שהבעל דורש לעשות כן. "הדיינים חרגו"

ברית מילה. ShutterStock
למצולמים אין קשר לכתבה/ShutterStock

בג"ץ קיבל אתמול (ראשון) את עתירתה של תושבת נתניה הנמצאת בהליך גירושים מבעלה, שביקשה לא למול את בנה בן השנה – חרף דרישת האב. בית המשפט הופך למעשה את ההחלטה שהתקבלה בעניין בבית הדין הרבני בנתניה, ושאושרה גם על ידי בית הדין הרבני הגדול. ברוב של שישה מול אחד, התקבלה עתירתה של האם. השופטים קבעו כי בית הדין הרבני היה נטול סמכות לדון בעניין ברית המילה והוסיפו כי יש מקום לביטול כל ההחלטות שניתנו בעניין.

שופטי בג"ץ הורו על החזרת התיק לבית הדין הרבני, כדי שזה יבחן מחדש את הסוגיה מול טובת הקטין. השופטת מרים נאור קבעה בפסק הדין כי לא ניתן לכרוך עריכת ברית מילה בתביעת גירושים של בני הזוג, אך הוסיפה שהאב זכאי לפנות לבית המשפט לענייני משפחה.

עוד ידיעות בוואלה! יהדות
מדרכה בסאטמר: גברים מימין, נשים משמאל
המניפולציה של פירון: מכתב ממורה בישראל
כך השפיע הרבי מלובביץ' גם עליכם

"החלטה בעניין ברית מילה היא החלטה מורכבת ורגישה", כתבה נאור, "מערבת, פרט לאקט פיזי בלתי הפיך בגופו של ילד, שאינו צד להליכי הגירושין, שאלות הקשורות בזכויות יסוד כחופש דת או חופש מדת וכן שיקולים חברתיים ותרבותיים. לדעתי, במחלוקת בין ההורים בסוגיה כזו, שעליה חולש כאמור עיקרון טובת הילד, לא רצוי להכריע אגב הליכי הגירושים בין הוריו של הילד שבנידון".

הסיפור החל להתגלגל לפני כחצי שנה, אז דחה בית הדין הרבני הגדול את ערעורה של האם על החלטת בית הדין האזורי. הדיינים טענו בהחלטתם כי האישה סרבה למול את בנה מסיבות לא ענייניות. בדצמבר 2013 עתר האגף לסיוע משפטי במשרד המשפטים בשמה של האישה הנמצאת בסכסוך גירושים, בדרישה לבטל את פסק הדין של בית הדין הרבני הגדול. בעתירה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין מרסלה וולף ואביגדור פלדמן, נטען כי לבית הדין הרבני אין סמכות לדון בשאלת עריכת ברית המילה, בלי קשר לסוגיית ברית המילה כמצווה דתית.

דרעי: "החלטה תמוהה"

מאוחר יותר התגלגל התיק לפתחו של היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, שהתבקש למסור עמדתו. "בית הדין חרג מסמכותו כאשר הורה על עריכת ברית מילה לפעוט בן למעלה משנה", כתב וינשטיין. מנגד, היועץ המשפטי של בתי הדין הרבניים, עו"ד הרב שמעון יעקבי, אמר כי דרישת האב מוצדקת, וכי היא משרתת את טובת הילד. בתשובה שהגיש לבג"ץ במסגרת העתירה נטען עוד כי לדיינים סמכות להכריע במחלוקת בין בני זוג בעניין זה, שכן מדובר בחלק בלתי נפרד מתיק הגירושים.

הפסיקה המקורית ניתנה כאמור בבית הדין הרבני בנתניה שם נקבע כי האישה, תיקנס ב-3,500 שקלים אם לא תמלא אחר פסיקת בית הדין הרבני תוך שבוע ימים. בנוסף נקבע כי תיאלץ לשלם קנס בסך 500 שקלים עבור כל יום שבו לא תמול את בנה. אלא שכאמור היום התהפכה הקערה, כשעתירתה אושרה.

ההחלטה האחרונה של בג"ץ התקבלה בזעם בחוגים החרדיים. "באווירה הפוליטית שהשלטון הנוכחי משרה, כאשר כל שבוע עולות הצעות חוק אנטי-דתיות, אך טבעי שבג"ץ ימשיך בפסיקותיו הנוגדות את המורשת היהודית ואת זכות הקיום שלנו כאן בארץ כיהודים, ותורמות לפילוג העם", אמר היום ח"כ מאיר פרוש (יהדות התורה). "פסיקה זו", הוסיף פרוש, "היא עליית מדרגה חמורה, כאשר שופטים יהודים אוסרים קיום מצווה עליה עם ישראל מסר את נפשו בכל הדורות". הרב הראשי הספרדי יצחק יוסף קרא לנשיא בית המשפט העליון השופט אשר גרוניס לקיים דיון חוזר בסוגיה ולבטל את "ההחלטה התמוהה". יו"ר ש"ס אריה דרעי כינה את ההחלטה "שערורייתית".

מנגד, האגף לסיוע משפטי במשרד המשפטים, אשר ייצג את האם במסגרת העתירה, ברך על הפסיקה שקבעה כי אין לכרוך את עניין המילה בעניין הסכסוך הזוגי. "מדובר בסוגיה כבדת משקל, ומן הראוי כי היא תידון לעומק על כל היבטיה והשלכותיה, במנותק משאלת הגירושים של בני הזוג, על ידי הערכאה המוסמכת לכך".

לפניות לכתבת גלי גינת: gali.gnt@walla.com

(עדכון ראשון: 22:27)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully