וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתי כספי: "כבר לפני 40 שנה עשיתי יצירות יהודיות"

8.7.2014 / 10:00

הוא ילחין טקסט שיאהב על אדם ואלוהים. לדעתו התהליך שעובר על המוזיקה היהודית שנכנסת למיינסטרים הישראלי הוא טבעי והוא שותף לו. מתי כספי בהופעה לרגל 100 שנים לסשה ארגוב

מתי כספי. נמרוד סונדרס
מתי כספי/נמרוד סונדרס

מאה שנים בדיוק חלפו מהולדתו של אחד מגדולי המלחינים בזמר העברי בישראל – סשה ארגוב שחתום על מספר כמעט דמיוני של כאלף ומאתיים יצירות שנכנסו לפנתיאון הישראלי וזיכו אותו בפרס ישראל היוקרתי. בין הלחנים הרבים עליהם חתום ארגוב: "הוא לא ידע את שמה", "ילד שלי מוצלח", "אדוני השופט", "דינה ברזילי", ועוד רבים אחרים. ארגוב אף הלחין שירים ללהקת הנח"ל, למופעי תיאטרון ומחזות זמר רבים בהם ל"שלמה המלך ושלמי הסנדלר" - מהמחזות המצליחים ביותר בישראל. כך בפועלו ושיתופי הפעולה שיצר עם בכירי האמנים, הניח ארגוב את היסודות לפס הקול הישראלי של כולנו.

הערב (שלישי) מציינים את האירוע המיוחד בפסטיבל "לא בשמיים" ה-16 בגליל העליון העוסק בזהות ישראלית – יהודית. בין האמנים שיופיעו הערב יהיה גם היוצר והמוזיקאי, מתי כספי, שבשנות השמונים אף זכה לשתף עימו פעולה בשני אלבומים. "עשיתי תקליט אחד ובו אוסף שירים של סשה שהיו מוכרים ונתתי להם את האינטרפרטציה שלי. לאחר הוצאתו, הופענו יחד פעמים רבות עם שירים חדשים שהלחין ויצאו אף הם בתקליט "מתתיהו ואלכסנדר'", מספר כספי בראיון מיוחד לוואלה! יהדות. "כשהיינו נפגשים לחזרות", הוא נזכר, "היינו יושבים לקפה, עוגיות ובדיחות ורק כמה דקות לפני שהייתי צריך ללכת, היינו מתחילים לנגן קצת. הוא היה אדם מאוד שמח ומבודח והדברים באו לידי ביטוי במפגשים בינינו. גם במופעים עצמם הרגשתי שישבתי במקום הכי טוב שיש כאשר ישבתי לידו ושרתי את שיריו, זה היה נהדר וזכור לי כחוויה יוצאת דופן".

כבר עשור שסוגת המוזיקה העברית הישנה והמוכרת החלה מתחלפת במוזיקה יהודית מקורית כאשר מלחינים וכותבים מהמיינסטרים הישראלי כאביתר ואהוד בנאי, שולי רנד, קובי אוז, עמיר בניון ועוד רבים הכניסו תכנים רוחניים ויהודיים לשיריהם. אולם עבור מתי כספי, זהו תהליך טבעי ומתקבל על הדעת למרות שהוא איננו נוטל חלק משמעותי בז'אנר.

"יש איזו שהיא דינמיקה שבמשך הדורות המוזיקה מקבלת השפעות מכיוונים שונים ולא ניתן לדעת לאן הדברים יובילו בעתיד. אך ניתן לומר שכבר עשיתי לפני 40 שנה יצירות יהודיות ובהם השיר, "הבלדה על סוס וכתם על המצח", עם המילים של יורם טהרלב וחווה אלברשטיין, כך שזהו חלק מהתהליך". לדבריו, השיר הפך למאוד שורשי בתרבות המוזיקה היהודית הישראלית וגם היום, במידה והוא יתחבר לטקסט עם תוכן יהודי הוא יעבור טיפול מסור. "אני לא מתעסק עם הסגנון הזה במודע אלא עם מילים שמוצאים חן בעיני ואם נופל לידי טקסט שמדבר על בין אדם לאלוהים ואני מתחבר, אלחין אותו".

לאן עוד ניתן לשאוף?

"יש לי הרבה חלומות כי לולא כך, לא הייתי ממצה את עצמי כאמן. כבר מספר שנים אני מופיע עם הפילהרמונית הישראלית ויש לי חלום להופיע ככה עם תזמורות נוספות בעולם. בנוסף יש לי חלום לכתוב יצירות קלאסיות שיהיו שוות בטיבם למוזיקה שנכתבה בידי מוצרט, בטהובן באך וכל אותם ענקי מוזיקה - זה מאוד יומרני מצידי אבל זה החלום שלי. להמשיך?"

יש שיר של סשה שקרוב לליבך יותר מהאחרים?

"כל שיר שלו שבצעתי תמיד ריגש אותי ואין לי העדפה מיוחדת לאחד מהם. אין לי גם שיר שלי שאני מעדיף יותר מהאחרים משום שאם הייתי מתחבר לשיר מסוים יותר, זה היה אומר שהייתי פחות מחובר לשירים אחרים והביקורת העצמית שלי לא עובדת. אם יש לך שני ילדים אתה לא יכול להגיד שאתה מעדיף את האחד על השני. ככה אני מרגיש למרות שיש לשמחתי קרוב ל-1000."

מה מרגש אותך?

"חכמה והיגיון".

מתי כספי יופיע הערב בפסטיבל "לא בשמיים" במכללה האקדמית תל-חי בשעה 21:00, יחד עם יונה עטרי, דניאל סולומון, דרור קרן ואמנים נוספים.

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully