וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקיץ הכי לוהט: כשחילונים פוגשים דתיים

יערה פלד

9.7.2014 / 13:32

בצו פיוס חשבו שלא צריך לחכות עד הצבא והאוניברסיטה כדי להפגיש בני נוער ממגזרים שונים. אז הם החליטו לשלוח אותם לחוות יחד קיץ לוהט במיוחד

קייטנת צו פיוס. צו פיוס,
קייטנת צו פיוס/צו פיוס

ביער אלונים סבוך, על שפת הבריכה, יושבים בני נוער, בני 13-15, על חלק מהראשים כיפות, על חלק לא, חלק מהבנות במכנסי ברמודה וחלק בחצאיות, ומנגנים בגיטרה. אלה לא נערי פוסטר של משרד ההסברה, כאן מדובר בדבר האמיתי. מחנה קיץ יחיד מסוגו בארץ, לבני נוער דתיים וחילוניים, שמתקיים זו השנה השנייה בכפר הנוער אלוני יצחק.

הרעיון עלה בקיץ שעבר בעמותת צו פיוס, שם חשבו שלא צריך לחכות עד הצבא והאוניברסיטה כדי להפגיש בני נוער ממגזרים שונים. במקום, אפשר לשלוח אותם לחוות יחד קיץ לוהט במיוחד.

במחנה משתתפים בנים ובנות מכל הארץ, הם חיים יחד במשך 11 יום בפנימייה באלוני יצחק, חולקים חדרים וארוחות בחדר האוכל, משתתפים בחוגים כייפיים, יוצאים לטיולים, שטים ברפסודות, ובעיקר מכירים אלה את עולמם של אלה, בלי תיווך. "תכנית המחנה מורכבת משעות רבות של בילוי וגיבוש, בנוסף לדיונים בנושאים של זהות יהודית - ישראלית. אנחנו מציעים גם חוגים, כמו תקשורת, דרמה ואמנויות לחימה ומקיימים פעילות כיפית בכל ערב" אומרת מיטל עוזרי מנהלת המחנה.

גולת הכותרת של המחנה היא השבת. מה שיכול היה להיות מוקש גדול,נפתר תוך לימוד ודיון משותף שהולך ומתנקז אל סוף השבוע בקבלת שבת משותפת. הפעילות בשבת היא בעלת אופי מיוחד והיא איננה כרוכה בחילול שבת. יחד עם זאת, בני הנוער החילוניים לא חייבים בשמירת השבת ובשעות הפנאי יכולים לשבת על הדשא ולנגן בגיטרה או ליהנות מהבריכה.

אין סכנה שהילדים הדתיים יתקנאו בחילונים שבבריכה, או להיפך, החילונים ירצו לטעום מתפילות השבת?

עוזרי: "אנחנו ממש לא רואים בכך סכנה. בבריכה יש בכל יום שעות שחייה נפרדות ושעת שחיה מעורבת וכל אחד בוחר מה שמתאים לו. מבחינתנו יש כמה דרכים להיות ישראלי ויהודי ואנחנו רק מאפשרים מפגש מבלי לאבד את הזהות העצמית של בני הנוער, תוך כדי שהם לומדים את הצד השני".

וההורים יכולים להיות רגועים? איך הם מבטיחים שהבן שלהם או הבת שלהם יישארו נאמנים לחינוך בבית?

עוזרי: "מטבע הדברים מי ששולח את הילדים למחנה כזה, מקדיש הרבה לחינוך הערכי שלהם. הילדים שמגיעים אלינו יודעים מי הם ואין להם כוונה לשנות משהו בזהות העצמית אלא רק ללמוד ולהרחיב את האופקים, להכיר אנשים חדשים שונים מהם. אגב, הם לא כאלה שונים, בקיץ שעבר, גילינו למשל שג'סטין ביבר הוא אליל הבנות, לא משנה מה אורך החצאית שלהן."

קייטנת צו פיוס. צו פיוס,
קייטנת צו פיוס/צו פיוס
קייטנת צו פיוס. צו פיוס,
קייטנת צו פיוס/צו פיוס
קייטנת צו פיוס. צו פיוס,
קייטנת צו פיוס/צו פיוס

וזה מה שכתבה הללי, חניכה שהשתתפה במחנה בשנה שעברה:

" המחנה הזה לימד אותי על ערכה של חברות אמתית, על שוני, על אנשים שבאמת איכפת להם ממך, דברים שללא ספק ילוו אותי בכל חיי. המחנה הזה נתן לי מקום להתבטא בו. הוא גרם לי לעשות דברים שמעולם לא חשבתי שאעשה, הוא גרם לי להתמודד מול הפחדים הכי גדולים שלי, והוא גרם לי סוף סוף אחרי זמן רב לאהוב את עצמי. מהמחנה הזה יצאתי עם המון חברים. חברים מצחיקים, חברים מעודדים, חברים רגישים, חברים אמתיים, בקיצור, חברים לחיים"

עליזה גרשון, מנכ"לית צו פיוס, למה ראיתם צורך בהפקת מחנה קיץ כזה? אין מספיק תעסוקה לילדי ישראל בחופש הגדול שצריך להטעין בהם ערכים גם אז?

" 'המחנה המשותף' מיועד לבני נוער בגילאים שהם עסוקים בשאלות של זהות אישית - מה שמתחיל סביב בר מצוה/ בת מצוה וממשיך בתהליך גיבוש זהות עצמאית ונפרדת מזו של ההורים. רוב רובם של בני הנוער לומדים במשך השנה במסגרות נפרדות - בבית ספר ממלכתי או בממלכתי-דתי - ואנחנו רוצים לתת להם הזדמנות להיפגש, להכיר, לחוות חוויות של קיץ ביחד וגם לדבר על הדומה והשונה, המשותף והמפריד".

קייטנת צו פיוס. צו פיוס,
קייטנת צו פיוס/צו פיוס

בשנה שעברה, ההצלחה הייתה כה גדולה, שאפילו נרקם זוג אחד מעורב, ולאורך השנה שמרו הילדים על קשר ביניהם, ואף יצאו לטיול לעין גדי בחופשת סוכות ולנגב בחופשת חנוכה. הקשרים המתהווים מלווים אותם לאורך כל השנה, הם מתארחים בשבתות זה בביתו של זה, ומתרגלים את עצמם להכיל שונות.

בקיץ הזה יתקיים המחנה בשני מחזורים, בגלל הביקוש, ויהיו בו גם טיולי אקסטרים, טיול אמנות וטיול טבע אתגרי. החוג לתקשורת ייפגש עם העיתונאית לינוי בר גפן, ויתקיים ביקור של אח"מים במחנה., החניכים מגיעים מכל קצות הארץ - מערים, יישובים קהילתיים, קיבוצים ומושבים - והם מלאי התרגשות לקראת ההרפתקה הגדולה שמזמן להם המחנה המשותף של צו פיוס.

  • עוד באותו נושא:
  • צו פיוס
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully