וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רשתות התקשורת המרכזיות בארה"ב מעלימות מידע חשוב"

14.7.2014 / 13:00

מבצע צוק איתן ממשיך, ואיתו שעון החול העיתונאי: ככל שהמבצע נמשך, כלי התקשורת האמריקאים הופכים ליותר ויותר ביקורתיים והתפיסה על ישראל עלולה להשתנות באופן דרמטי

צילום: דובר צה"ל, שי מכלוף, רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ'

מבצע "צוק איתן" שלט בשבוע האחרון בכל כותרות החדשות ברחבי העולם. לדיווחים בכלי התקשורת יש השפעה משמעותית על היהודים המתגוררים מעבר לים. גם לרשתות החברתיות יש חלק מרכזי בשינוי שחל בחמש השנים האחרונות בדעת הקהל היהודי שצרך בעיקר רק תקשורת מוטה, אם לא אנטי ישראלית. אך בכל זאת יש מי שסבור שככל שהמבצע בעזה יימשך, כך יהיה קשה יותר לארגונים היהודים בעולם להחזיר את האהדה לישראל.

ג'יי רודרמן הוא נשיא קרן משפחת רודרמן, הפועלת לחיזוק הקשר בין ישראל ליהדות ארה"ב. הקרן בראשה הוא עומד הינה קרן פילנתרופית משפחתית, שמשקיעה בישראל ובארה"ב. בשיחה מבוסטון הוא מסביר כי "רוב היהודים בארצות הברית שאינם קשורים או שייכים לקהילות או ארגונים יהודיים ניזונים מרשתות כמו CNN וה"ניו יורק פוסט" ועוד נוספות. הרשתות האלו הן ביקורתיות נגד ישראל ונוטות בעיקר להשוואות בין מספר ההרוגים בישראל לעזה, הנזק וההרס. ככל שהמבצע נמשך, כלי התקשורת הופכים ליותר ויותר ביקורתיים וכך נוצר מצב שבו יהודים חוששים מהצורה שבה מסתכלים עליהם כתוצאה ממה שמתרחש בישראל ובעזה. זה מאד קשה להם והתפיסה שלהם על ישראל עלולה להשתנות באופן דרמטי".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ג'יי רודרמן/מערכת וואלה!, צילום מסך

במקביל לחשש כזה, יש מי שתומך בישראל, ללא פשרות. רודרמן אומר כי אלו הארגונים היהודיים שאינם מושפעים מהתקשורת. "הם לגמרי מבינים שהחמאס הוא ארגון טרור שמנסה לחסל את ישראל אבל הבעיה הגדולה נעוצה ביהודים שאינם מחוברים לארגונים הללו ולאט לאט מאבדים עניין במבצע הצבאי בעזה או שתפיסת עולמם משתנה פלאים בגלל התקשורת המוטה ממנה הם ניזונים".

העניין הנוסף שעלול להשפיע על דעתו של היהודי האמריקאי הוא ההפגנות האנטי? ישראליות שמתקיימות לעתים עם ברחבי העולם. "הן מקבלות כותרות", מסביר רודרמן, "אבל יהודי ארצות-הברית לא מייחסים להן הרבה חשיבות. כולם יודעים שאלו קבוצות שמעוניינות בתשומת לב ולא הרבה מעבר. אמריקה זה לא אירופה. רוב האמריקאים תומכים בישראל". על דבר אחד מסכים רודרמן ועל כך הוא חוזר שוב ושוב, "ככל שהסכסוך והמצב הנוכחי יימשך, מבלי להאשים את ישראל, יהיה קשה לישראל להפעיל לחץ על העולם ועל אמריקה בניסיון להזיז משהו בהסברה. לא רק לישראל יהיה קשה, גם הארגונים היהודיים שפועלים בארצות-הברית יצטרכו להפעיל את קשריהם כדי להחזיר את האהדה היהודית שהייתה לישראל עוד קודם המבצע וללא ספק יש לישראל זמן מוגבל לכך".

דוד אפיון. Douglas Gorenstein,
דוד אפיון/Douglas Gorenstein

דוד אפיון, העורך הראשי של עיתון "האלגמיינר" בניו-יורק, שמכסה חדשות מארה"ב, מישראל ובעיקר מזווית היהודית סבור כי הרשתות החברתיות הובילו מהפך ושינוי דרמטי בדעת הקהל האמריקאי. "רשתות התקשורת המרכזיות מעלימות מידע חשוב, הסיקור שלהן מוטה ולפעמים הוא אנטי" אומר אפיון, "הפייסבוק, הטוויטר ושאר הרשתות החברתיות הובילו לכך שהסיפורים הטובים מתגלגלים בכל העולם, הופכים וויראליים יותר ויותר. ומיליוני בני אדם נחשפים למידע שלעולם לא היו נחשפים ברשתות טלוויזיה ועיתונים במבצעים קודמים".

לעומת זאת, את השינוי הקטן שאפיון יכול לחולל הוא עושה דרך העיתון שבו הוא עובד. "המצב הביטחוני בישראל תופס אצלנו את הכותרת הראשית בדגש על הזווית היהודית. אנחנו לא מתעלמים מדיווחי הרוגים בעזה או הפצצות של צה"ל, אבל תמיד נדווח תמונה אובייקטיבית עם דגש על הזווית הישראלית -יהודית. בכך, הוא מקווה, האהדה לישראל והתמונה המלאה תצא לאור.

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully