וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ט' באב: הלכות היום. מתי מתחיל ומסתיים?

בית הלל

4.8.2014 / 11:37

מה צריכות לעשות נשים מניקות? האם נשים בהריון צריכות לצום? האם גם ילדים שותפים ליום הזה? ומה עושים עם החום הכבד? "בית הלל" מגיש את הלכות וזמני תשעה באב תשע"ד

מתפללים בכותל בט' באב. עומר מירון
תשעה באב בכותל המערבי/עומר מירון

זמני הצום:

תל אביב
כניסת צום 19:35
יציאת צום 20:01

ירושלים
כניסת צום 19:37
יציאת צום 20:01

חיפה
כניסת צום 19:36
יציאת צום 20:01

באר שבע
כניסת צום 19:34
יציאת צום 19:59

מתפללים בכותל בט' באב. עומר מירון
תשעה באב בכותל המערבי/עומר מירון

חכמים תקנו הלכות שונות ומגוונות על מנת לעצב את יום תשעה באב כיום צום ותפילה. רבים נוהגים להרבות בקינות ולהתאונן ולבכות על ירושלים ועל שאר הצרות שאירעו לעם ישראל עד צהרי היום. אמנם, בתשעה באב משתדלים אנו לקיים את ההלכות הנוגעות לצום אבל אנו נתבעים לשמור על אוירה המתאימה לזיכרון חורבן בית מקדשנו. להימנע ממצבים של שחוק וקלות ראש, ואם נמעט גם משיחות סתמיות הרי זה משובח. נשתדל להימנע להתאסף בחצר בית הכנסת ולפגום באווירה המיוחדת של היום. במהלך היום יש לעסוק בענייני דיומא. ביום זה אפילו אסורים אנו בלימוד תורה מלבד לימוד הקשור לענייני היום ולנושאי אבלות. גם בבית יש להיזהר מלהשתעבד למחשב או לדברים אחרים, שיסיחו את הדעת מהיום. רצוי לקרוא ספרות אודות השואה , ירושלים , ספר האגדה (אגדות החורבן). משפחות עם ילדים ראוי ורצוי שישבו עם הילדים וילמדו בחלק מהיום בנושאים הנוגעים לירושלים.

איסורים הנוהגים בתשעה באב

איסורי היום: אכילה, שתיה, רחיצה, סיכה, נעילת הסנדל, תשמיש המטה, לימוד תורה.

איסור רחיצה: רחיצת מצווה מותרת כגון: אחר בית הכסא, נטילת ידיים של שחרית ונטילת ידיים לפני תפילה. נטילת ידיים עד קשרי אצבעותיו. רחיצה לניקוי הגוף - מותר להסיר לכלוך ברחיצת המקום המלוכלך כגון: לאחר בישול, החלפת טיטולים וכו'. מותר לשטוף כלים במקום הצורך. נמנעים משטיפת הפה במהלך תשעה באב ואף בקומו מהמטה בבקר. נטילת ידיים לברכת כהנים – מותר ליטול את כל היד כדרך שנוהג בכל ימות השנה.

איסור סיכה: אין להשתמש במוצרי קוסמטיקה לייפוי העור או לריח טוב. מותר למרוח משחה לרפואה כגון: נגד גירוד. דאודורנט מותר.

ניגוב במגבונים לחים: מי שמצטער יכול לקחת מגבון לח (לא רטוב מדי) ולנגב את הפנים.

נעילת הסנדל: אסור לנעול סנדל מעור ואפילו רק מחופה בעור. מעיקר הדין מותר לנעול כל נעל שאינה עשויה מעור אולם, ראוי ללכת עם נעל שאינה נוחה ומרגיש בהליכתו את הקרקע.

שאילת שלום: ממנהגי אבלות שאין אומרים שלום. מי שאמרו לו שלום יש לו להשיב בשפה רפה. כאשר יתכנו מצבים של אי נעימות עדיף לומר בוקר טוב או צהרים טובים מאשר שלום.

נוחות והנאה: לצמצם את הנוחות בשינה. דהיינו, מי שרגיל לישון עם כרית יישן בלילה זה ללא כרית וכו'. וכן נוהגים לשבת על כלי נמוך עד צהרי תשעה באב.

עשיית מלאכה: יש להימנע ממלאכה ובמיוחד עד חצות היום. במקרה הצורך כדאי להתייעץ. נמנעים גם ממלאכות ביתיות כמו תפירה או תיקון מכשירים וכיוצא בזה.

תפילת מנחה: עיטוף ציצית והנחת תפילין ומברכים, ואומרים שיר של יום. בבקר לובשים ציצית ללא ברכה.

מתפללים בכותל בט' באב. עומר מירון
תשעה באב בכותל המערבי/עומר מירון

יולדות, מעוברות, מניקות

יולדת: ישנן דעות שונות. למעשה, יש לפטור מהצום יולדת בתוך שלושים יום מיום לידתה.

הריון בסיכון: אסור לצום

מניקות: חייבות בצום. אולם במקרים מסוימים פטורות ורצוי לפני הצום להתייעץ מה לעשות.

יש לדעת שמעמדו של תשעה באב אינו כשל צום יום הכיפורים ולכן מרחב הפטור עבור נשים בהריון גדול יותר. כל הרוצה להתייעץ או מתלבטת כיצד לנהוג מוזמנת להתקשר.

ילדים קטנים

ילדים מתחת לגיל 9 פטורים לגמרי ולא צריך למנוע מהם אוכל אפילו בלילה. מגיל 9 מחנכים לצום לשעות. ילדים עד גיל מצוות יכולים לאכול כבר בבקר ולא צריך למנוע מהם אוכל. כמובן, שביום זה יש לתת לילדים מאכלים פשוטים ולא מאכלים לפינוק. חשוב שהילדים ירגישו את אווירת היום.

חשיפה לשמש

בשנים האחרונות הקיץ הולך ומתחמם. חשיפה לשמש ללא שתייה מסוכנת. יש להימנע עד כמה שאפשר מלהיחשף לשמש. יש להימנע מנסיעות בשעות חמות אנו עלולים לקבל סחרחורת ולבוא לידי סכנה.

סוף הצום

לאחר תפילת ערבית נוהגים לומר ברכת הלבנה. רצוי להכין כבוד קל לפני אמירת ברכת הלבנה כדי לאומרה מתוך נפש רחבה. יש לזכור שמנהגי האבלות הנוהגים בתשעת הימים (בשר ויין תספורת וגילוח כביסה) חלים עד יום רביעי 12:45 (חצות היום).

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully