וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"השנה אבכה בקלות": פוליטיקאים על ט' באב

5.8.2014 / 11:00

לפיד חושב שמי ששונא ישראלי שחושב אחרת אינו ציוני. לבני טוענת שהכאב מחבר. נשיא המדינה ציטט את הרב קוק ובנט אומר" אהבת חינם, וכל השאר יסתדר". ט' באב, גרסת הפוליטיקאים

מתפללים בכותל בט' באב. עומר מירון
תשעה באב בכותל המערבי/עומר מירון

לא בכל שנה, האירוע ההיסטורי שאירע לפני כמעט אלפיים שנה חובר למציאות האקטואלית בישראל 2014. אמש (שני) נקראה בעיר ירושלים וברחבי הארץ מגילת איכה ונאמרו הקינות המיוחדות לצום תשעה באב. כניסת הצום הגיעה שעות לאחר יום קשה במיוחד שעבר על תושבי ירושלים. אדם אחד נהרג לא רחוק משכונת מאה שערים וחמישה נוספים נפצעו בפיגוע דריסה. כשעה לאחר מכן נפצע חייל באירוע ירי במנהרת הר הצופים.

בניגוד לשנים עברו, כמות המתפללים אמש בכותל המערבי הייתה קטנה יחסית. גם בשעת לילה מאוחרת, רק מאות מתפללים פקדו את שריד בית המקדש. רב הכותל המערבי והמקומות הקדושים, הרב שמואל רבינוביץ', אמר כי "מצב זה משקף את האבל והחורבן והיותנו נרדפים על ידי אויבנו. אסור לתת להם לשבש את חיינו הרוחניים".

רב הכותל והמקומות הקדושים שמואל רבינוביץ', יוני 2011. עומר מירון
"אסור לתת להם לשבש את חיינו הרוחניים". הרב שמואל רבינוביץ'/עומר מירון

לכל אחד מהפוליטיקאים שלנו, יש משמעות שונה ומיוחדת ליום תשעה באב. לחלקם, זה זמן לחשבון נפש וניסיון להתנקות מהשנאה וההתלהמות, עבור אחרים, זה זמן למבט על החורבן העכשווי ויש כאלו שעבורם זה זמן בכלל לבחון את עצמנו כחברה. וואלה! יהדות ליקטה עבורכם כמה מהם.

נשיא המדינה, רובי ריבלין, ציטט דברים של הרב קוק וכתב: "ירושלים מתכנסת לליל תשעה באב עצוב ונוגה. הערב תישמע קינה לא רק כזכר לחורבנה של ירושלים אלא בעיקר על אהובינו ששילמו בחייהם על מנת שלא נדע עוד חורבן. בערב הזיכרון הזה אני מתפלל ש?אם נחרבנו ונחרב העולם עימנו בשנאת חינם, נשוב להיבנות, ויבנה העולם עימנו באהבת חינם?.

שרת המשפטים ציפי לבני קישרה אף היא בין האירועים האחרונים לבין יום הצום והאבל. "תשעה באב נחקק בזיכרון הקולקטיבי של העם היהודי כיום מועד לפורענות. היום, ערב תשעה באב, הרוג ברחובות ירושלים, המצטרף לעשרות החללים הישראלים בסיבוב הדמים האחרון. הכאב הזה מחבר ביננו. חשוב לזכור כי בית המקדש נחרב, כך נאמר, בשל שנאת חינם. אני קוראת לכולנו, כל אחד ואחת בדרכו, לנצל את יום התענית הזה לחשבון נפש וניסיון להתנקות מהשנאה וההתלהמות שצפים ועולים בשבועות האחרונים. אנו עושים הכל כדי להגן על ביתנו הלאומי בימים אלו מפני האיומים מבחוץ - אסור שבאותו הזמן ניתן לו להיהרס מבפנים".

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין נואם בבית הכנסת הגדול בעצרת למלאת שלושים לשלושת הנערים החטופים. יולי 2014. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
"ויבנה העולם עימנו באהבת חינם? נשיא המדינה רובי ריבלין/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח
כנס חירום בנושא פשעי שנאה על רקע ריבוי אירועי "תג מחיר", מאי 2014. נועם מושקוביץ
"הכאב הזה מחבר ביננו" שרת המשפטים ציפי לבני/נועם מושקוביץ

שר האוצר, יאיר לפיד, פרסם את גרסתו לימים אלו לשנאת החינם "מי ששונא כל ישראלי שחושב אחרת ממנו אינו ציוני; מי שאוהב גם את הישראלים שחושבים אחרת ממנו הוא ציוני". השר נפתלי בנט כתב: "אהבת חינם, וכל השאר יסתדר".

יו"ר האופוזיציה, ח"כ בוז'י הרצוג, ביקש שנפנים היטב על מה ולמה חרב בית המקדש כדי לפעול בכל הכוח נגד שנאת חינם, גזענות ובערות. לעומת כמות העצומה של נתינה וסולידריות שהיו כאן בחודש האחרון, הרצוג כתב על "שנאה שמובילה לאלימות. דווקא בימים אלה שבהם מדינת ישראל נאבקת באויבים מבחוץ, באלה הקמים להשמיד ולהרוג בנו, אנו חייבים לדעת להיות מאוחדים ולדעת להיות סובלניים. לדעת לקבל ולהכיל דעות שונות. אני מסתכל בחשש על האלימות הגואה בקרבנו, בתגובות ונאצות שהולכות ונהיות אלימות יותר ומסיתות, ואני אומר די. צריך לעצור את הגל העכור הזה".

יאיר לפיד ונפתלי בנט בדיון בהשתתפות רה"מ בעקבות חתימות 40 ח"כים בנושא יוזמת השלום הערבית. מאי 2013. עומר מירון
השר יאיר לפיד: "מי שאוהב גם את הישראלים שחושבים אחרת ממנו הוא ציוני". השר נפתלי בנט: "אהבת חינם, וכל השאר יסתדר"./עומר מירון
בוז'י הרצוג בישיבת סיעת העבודה, פברואר 2011. עומר מירון
"אנו חייבים לדעת להיות מאוחדים" יו"ר האופוזציה בוז'י הרצוג/עומר מירון

ח"כ דב ליפמן (יש עתיד) סיפר שבכל שנה הוא מנסה להתאבל ולבכות, אבל פעם לא מצליח, "השנה אבכה בקלות. אבכה על שלושת הנערים, אבכה על החיילים שנפלו, אבכה על כאבם של האלמנות והיתומים, ואבכה על סבלם של הורים שקברו את בניהם. גם אבכה כי יש עדיין שנאת חינם בינינו - החטא שגרם לחורבן המקדש לפני אלפיים שנה".

ח"כ מירי רגב, כתבה כי כיום יותר מאי פעם, אנו חשים על בשרינו ממש את אותו חורבן היסטורי של הבית ואת צער הרדיפה. "כשבתי אלפי אזרחים מצויים תחת איומי טילים, כשבניית בית בארץ אבותינו נחשב לפשע על ידי האומות, כשהגנה על בתינו מגונה על ידי אותם צבועים, ובפרט, כשבהר הבית, שרידי הבית שלנו מושלכים לאשפה, ויהודי לא יכול אפילו לקרוא קריאת שמע ישראל מבלי שיעצר ויתייחסו אליו כאל פושע מסוכן". בסיום היא איחלה שנזכה לשמור לא רק על זכויותיהם ורווחתם של עמים אחרים, כי אם קודם כל על רווחתנו וזכויותינו שלנו, וכך נזכה שיכבדו אותנו באמת גם שאר האומות".

ח"כ דב ליפמן בגיוס לנחל החרדי בבקו"ם. אוגוסט 2013. ניב אהרונסון
"השנה אבכה בקלות" דב ליפמן/ניב אהרונסון
ועדת הפנים אישרה את חוק ההזנה בכפייה. עומר מירון
איחלה שנזכה לשמור לא רק על זכויותיהם ורווחתם של עמים אחרים/עומר מירון
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully