וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מזועזעים" מישיבה המשלבת לימודי חול

12.8.2014 / 15:53

לכאורה זה נראה מבטיח: מוסד חרדי שמשלב תורה ואקדמיה תוך שמירה על אורח חיים חרדי. אז מדוע גורמים חרדים יוצאים במתקפה נגד המוסד ש"מקעקע בדרך החינוך הטהור"?

ישיבה שבה למד יונתן סנלדר בית יחיאל , מרץ 2012. עומר מירון
ישיבה שבה למד יונתן סנלדר בית יחיאל , מרץ 2012/עומר מירון

"הנפת גרזן על התורה", "במאבק על נפש האומה". אלה הביטויים שמשמשים גורמים חרדיים במאבק נגד מסגרת לימודים חדשה שמטרתה - לשלב בין לימודי קודש למסלול אקדמי. מדובר בישיבת "דרכי חיים", שנפתחה בשנה שעברה. הישיבה משלבת לימודי גמרא והלכה שנלמדים בבוקר ובערב לצד לימודים אקדמיים שנלמדים אחר הצהריים בשלושה מסלולים שונים. מספר ימים קודם פתיחת שנת הלימודים, בשיאו של הליך הרישום, גורמים חרדים פתחו במתקפה חריפה נגדה.

כאמור, המסגרת פועלת במתכונת מיוחדת כך שבשעות הבוקר והערב נלמדים בה לימודי קודש ובשעות הצהריים נלמדים לימודים אקדמיים ומקצועיים בשלושה מסלולים שונים: השלמת בגרויות, הכשרה מקצועית (עיצוב ובניית אתרים) או לימודי תואר ראשון בניהול מדעי המחשב בשיתוף עם האוניברסיטה הפתוחה. בכך מעניקה המסגרת פתרון מעשי לבחורי ישיבות שמעוניינים בשילוב תורה ואקדמיה, תוך שמירה על אורח החיים החרדי במסגרת תורנית.

"המטרה שלנו היא לספק אפשרות רצינית לנוער החרדי של דור ההווה ולא להפוך לבית מחסה לנוער נושר ולדחוק אותו בכוח החוצה מהקהילה", הסביר לוואלה! יהדות הרב ישראל כהן רוזובסקי, פעיל הכשרה מקצועית והשכלה גבוהה במגזר החרדי שיזם את הרעיון, "אנחנו רוצים להקדים רפואה למכה, כדי שלא נצטרך לטפל מחר בנוער שנשר מהישיבות והתרחק מעולם התורה ומתמודד עם קהילתו".

הרב ישראל כהן רוזובסקי. באדיבות המצולמים
הרב ישראל כהן רוזובסקי/באדיבות המצולמים

התוכנית של רוזובסקי, שכבר שנים רבות מיושמת בקהילות החרדיות בלונדון ובארה"ב, מעוררת התנגדות חריפה מצד גורמים חרדיים הטוענים כי מסגרת זו היא פתח "לעולם החיצון וכך גם למסגרות צבא שונות". כך למשל, העיתון "יתד נאמן", שופרו של הרב אהרון לייב שטיינמן, מנהיג רוב הציבור החרדי-ליטאי, פתח הבוקר (שלישי) במתקפה נגד המסגרת.

"מתברר כי הניסיון לקרר ולטשטש את הגבולות הנעשה לאחרונה באופן שיטתי על ידי ממשלת הזדון, מביא להקצאת משאבים בלתי נדלים על חשבון ישיבות הקדושות, מתוך מטרה מוצהרת וברורה לכרסם ולקעקע בדרך החינוך הטהור וליצור זן של ציבור 'פתוח' ". בהמשך הם מצטטים את דבריהם של הרב אלעזר מנחם מן שך והרב אלישיב שהלכו לעולמם ואת דבריו של הרב שטיינמן שהיו נגד התוכנית ומוסיפים כי "ראשי ישיבות ומרביצי התורה הגיבו במחאה חריפה ביותר נוכח המגמה המסוכנת בהקמת 'מכללה' שמעיזים לכנותה במושג הנעלה והקדוש לעם היהודי – 'ישיבה', תוך צביעות נוראה וגלגול עיניים כביכול מדובר ב'הצלת נערים'".

הרב רוזובסקי טוען בתגובה כי ההצלחה הגדולה ברישום לשנת הלימודים הבאה היא זו "שהוציאה אותם מדעתם". לדבריו, "הם היו אמורים לברך אותי על התוכנית הזו. אני מציל את הבחורים האלה ממסגרות הצבא. מבחינתם, או שאתה בחור ישיבה או שתלך לצבא ובמקום שהבחורים האלו ילכו לנח"ל החרדי או יתגייסו לחטיבת גבעתי, אני מציע להם פתרון חלופי וענייני וזה פתרון עבור מאות בחורים".

יתד נאמן נגד בדרכי חיים. באדיבות המצולמים
"הנפת הגרזן על התורה". המאמר נגד ישיבת "דרכי חיים" היום ב"יתד נאמן"/באדיבות המצולמים

הטענה, כך לדבריו, שהוא "מחלן" את המושג ישיבה "אינה נכונה". "יש בחורים שלא עושים עם עצמם כלום. הם לבושים שחור-לבן, ציציותיהם מתבדרות אבל הם מסתובבים בישיבה כמו עופות תלושים". הוא מדגיש כי לצורך קבלה למסלול הלימודים נדרש לעבור "וועדת קבלה מסודרת שמנפה החוצה בחורי ישיבות שלומדים רגיל בישיבה. אנחנו לא מקלט עבור בחורי ישיבות, אנחנו רוצים להעניק מסגרת תורנית עבור בחורים שאינם לומדים כל היום והלילה".

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully