וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרב חיים אמסלם: "הרבנות הראשית גורמת בעקיפין להתבוללות"

19.8.2014 / 10:54

הצעת החוק תקועה, בעיית ההתבוללות גוברת והרב אמסלם יודע שהחתונה המדוברת לא הייתה הבעיה האמיתית: "במקום להפגין נגד מורל ומוחמד, היו צריכים להפגין מול הרבנות". ח"כ אלעזר שטרן: "היוזמות מתנפצות פעם אחר פעם על חומות הכוחנות של הפוליטיקה הדתית"

מורל מלכה ומחמוד מנסור ביום חתונתם, 17 אוגוסט 2014. רויטרס
אלו שנלחמו מולם מתעלמים מהבעיה האמיתית. מורל ומוחמד ביום חתונתם/רויטרס

החתונה של מורל ומחמוד - יהודייה בת 23 שהתאסלמה ומוסלמי בן 26 מיפו - שהתקיימה השבוע, העלתה לראש הסדר הציבורי את תופעת ההתבוללות בישראל. אבל נדמה יותר מכל שדווקא אלו שנלחמו נגד הזוג המעורב, כינו את החתונה הזו "אסון", "חגיגת התבוללות" ועוד שלל כינויים מרחיקי לכת, הם אלה שמתעלמים לנוכח בעיית ההתבוללות האמיתית בישראל.

בכנסת יש הצעת חוק של ח"כ אלעזר שטרן (התנועה), כזו שנועדה להקל את הגיור בישראל, מתוך הכרה אמיתית בהתבוללות. ש"ס, יהדות התורה והבית היהודי התנגדו לה, אך ההצעה אושרה בקריאה ראשונה. לקראת קריאה שנייה ושלישית, חילוקי הדעות בקואליציה מקשים לעלות אותה להצבעה ויש מי שמבקש לנסח החלטת ממשלה במקומה.

מליאת חוק שירות ביטחון, מרץ 2014. נועם מושקוביץ
חילוקי דעות בקואליציה מקשים על העברת הצעת החוק שלו. ח"כ אלעזר שטרן/נועם מושקוביץ

ח"כ שטרן טוען כי אלה שנאבקו נגד מחמוד ומורל, הם אלה שמעלימים עין מהניסיונות להקל את הגיור בישראל ובכך הם מתעלמים מבעיית ההתבוללות. "אלה שההתבוללות מפריעה להם", הוא אומר, "ואלה שיהדותה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית חשובה להם, איפה הם בשנים האחרונות כאשר עולות יוזמות חשובות בנושא הגיור אשר מתנפצות פעם אחר פעם על חומות הכוחנות של הפוליטיקה הדתית? פעם מבית מדרשה של אגודת ישראל, ופעם מבית המדרש של ממשיכיהם ב"בית היהודי"".

לדברי שטרן, בישראל יש עשרות אלפי עולים מחבר העמים וממדינות נוספות שאינם רשומים כיהודים. "הם משרתים בצבא, משלמים מיסים, חלקם אף נולדו בישראל והם לא מתחתנים בינם לבין עצמם, אלא עם הילדים שלנו. אם אתה לא מאפשר להם להתגייר, גם אם הם לא שומרים את כל המצוות, אתה למעשה מביא לכאן את נזק ההתבוללות. זו לא חכמה לצעוק 'התבוללות' ובד בבד להעלים עין מהבעיה הזו שמונחת לפתחנו".

הרב אמסלם: "אני לא טרנד, אני הצבעת מחאה". דניאל בוק
"ממשלת ישראל שבויה, אפילו את חוק הגיור לא הצליחה להעביר. הרב חיים אמסלם/דניאל בוק

הח"כ לשעבר, הרב חיים אמסלם מכיר את בעיית הגיור בישראל יותר מכל אחד אחר. אמסלם חיבר ספר שבו הציג דרך שנועדה להקל בגיור. ספרו וכתבים נוספים קיבלו הסכמות מגדולי הרבנים הספרדים והאשכנזים. חלקם חזרו בהם וביקשו שלא לפרסם את דבריהם מחשש שיבולע להם, מאחר שקיים טרור הלכתי ואלימות כלפי כל מי שמנסה להציע דרך מקלה בגיור. הרב אמסלם מדגיש תמיד כי מי שמחמיר בגיור מקל בהתבוללות. "במקום להפגין נגד מחמוד ומורל, היו צריכים להפגין מחוץ לרבנות הראשית לישראל שבעקיפין גורמת התבוללות. פתאום מזדעקים על בחורה יהודיה אחת? זו טפשות, צביעות וטמטום".

לדבריו, יש כיום 400,000 זקוקי גיור, ובעוד שיש מקום נרחב בהלכה להקל בגיור, אין פוצה פה ומצפצף. "יש גדרים הלכתיים שאפשר לאמץ אותם ואם לא יעשו זאת, המספרים שאנחנו מכירים, ילכו ויגדלו, יהיו עוד שיתחתנו ויתבוללו בתוכנו". הרב אמסלם חוזר ומדגיש כי זהו המאבק האמיתי אך יחד עם זאת מודע למציאות, "ממשלת ישראל שבויה. אפילו את חוק הגיור היא לא הצליחה להעביר. ממש ממסד אטום שאינו מבין את חומרת הבעיה שמונחת לפתחו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מתנגד לחוק של ח"כ שטרן. הרב ישראל רוזן/מערכת וואלה!, צילום מסך

גם הרב ישראל רוזן, ראש מכון "צומת", שעסק בגיור רבות, מסכים עם הקביעה שאחוז חסרי הדת בישראל, הוא בערך אחוז ההתבוללות. "ככל שיהיו יותר מתגיירים, ההתבוללות תפחת". אלא שרוזן, כמו רבנים אחרים בציונות הדתית, הוא בין המתנגדים לחוק של ח"כ שטרן, "אם החוק הזה יעבור, נשיג את ההפך", הוא מסביר, "ומספר חסרי הדת שאינם מתגיירים רק יגדל".

לדבריו, אם הרבנות תצא נגד הגיורים שיגיעו מכוח החוק "אוכלוסיית חסרי הדת לא תבוא להתגייר מאחר והם רוצים לקבל את הלגיטימציה של הרבנות הראשית, אחרת בשביל מה יש להם להתגייר? הם רוצים להיות בקונצנזוס של החברה הישראלית. ודרך גיורים אחרים, הם לא יהיו". הפתרון, כך לדבריו, הוא לאפשר לרבנות להמשיך להיות הסמכות העליונה בגיורים אך למצוא פתרונות רלוונטיים אחרים שיגדילו את מעגל הגיור.

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully