וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שש שנים אחרי הפיגוע: בית חב"ד במומבאי ייחנך מחדש

23.8.2014 / 20:42

השלטונות בהודו הערימו קשיים רבים, שרידי האסון נותרו כאות זיכרון, אבל כעת המקום אותו ניהלו בני הזוג הולצברג שנרצחו אז יחד עם ארבעה יהודים נוספים, ייפתח בטקס מפואר. הרב קוזלובסקי: "אנחנו מחזירים לשם את החיים"

רב בית חב"ד במומביי גבריאל הולצברג ואישתו רבקה. AP
גבי ורבקי הולצברג ז"ל/AP

שש שנים חלפו מאז מתקפת הטרור המשולבת במומבאי, בה נהרגו 173 בני אדם בשורת פיגועים במלונות, תחנות משטרה ורכבת וגם בבית חב"ד. בפיגוע בבית חב"ד נרצחו שליחי חב"ד, בני הזוג גבי ורבקי הולצברג יחד עם ארבעה יהודים נוספים. בנם, מוישי, ניצל לאחר שחולץ על-ידי האומנת שלו. וכעת, באותו מקום, כשבבית עוד ניכרים שרידי האסון כאות זיכרון לזוועה שהתרחשה שם ב-26 בנובמבר 2008, הוא ייחנך בשבוע הבא מחדש.

מאז הפיגוע, הערימו השלטונות בהודו קשיים וחסמו את אנשי חב"ד מלהחליף את משפחת הולצברג. למשך שנתיים, הבניין שבו אירעה מתקפת הטרור, נותר נעול ובכל חודש היו צריכים להוציא מחדש ויזת תיירים כדי ששליח חב"ד יגיע למקום לעזור לתיירים. נוסף על כך, מאבק עיקש התנהל בין אנשי חב"ד לחלקים ממשפחת הולצברג על השליטה בבניין, מאבק שהסתיים לפני מספר שנים והיה ללא ספק עיכוב נוסף בפתיחת הבניין מחדש.

ביום שלישי הקרוב, בטקס גרנדיוזי ומפואר שיהיה חלק מכינוס שליחי חב"ד באסיה, ייחנך הבניין מחדש וימשיך להיות מוקד עלייה לרגל עבור אלפי הישראלים המטיילים באזור. מי שיפעיל את הבית החדש הם הרב ישראל והרבנית חיה קוזלובסקי, צעירים בני 28 ו-26 מחסידות חב"ד, שנישאו לפני ארבע שנים ולהם שני ילדים. את השליחות במומבאי הם החלו לפני שנתיים, והשבוע הם בפעם הראשונה, הם יזכו לבית קבוע משלהם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שיפוצים. בית חב"ד במומבאי/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
וכך הוא נראה מבחוץ/מערכת וואלה!, צילום מסך

"אנחנו חוזרים למקום שבפעם האחרונה שיצאו ממנו, היה בו דם על הרצפה. וכעת, אנחנו מחזירים לשם את החיים", אומר בשיחה לוואלה! יהדות הרב קוזלובסקי, "אני לא מעכל את זה. עד עכשיו, למשך שנתיים, עברנו ממבנה למבנה ומדירה לדירה, והיינו צריכים להתמודד עם הקושי הגדול שאחרי הפיגוע. היה מאד מסובך להשכיר דירות ולארגן את סידורי האבטחה, מאחר וההודים מאד חששו".

עם השאלה מה במבנה החדש ינציח את זכרם של בני משפחת הולצברג, התמודדו ישראל וחיה רבות. "הבניין ספג נזק כל כך גדול, עד כדי שהשיפוץ היה צריך להיעשות מיסודות הבניין, זה לקח המון זמן. כל סנטימטר היה יכול לסמל את הזוועה שהתרחשה שם, אבל אנחנו ממשיכים קדימה ומעדיפים לא להסתכל אחורה. בקומת בית הכנסת, היכן שנמצאו רוב גופות הנרצחים, השארנו כאות זיכרון את חלק מסימני הירי שגרמו למותם".

מעבר לכך, שתי קומות בבניין יוקדשו לפרויקט עתידי לעילוי נשמתם של הנרצחים, "הקומות האלה יישארו בדיוק כפי שהיו מאז הפיגוע. עם סימני הירי והשריפה. באחת הקומות, יוקם פרויקט מיוחד בו ילמדו המבקרים בבית את שבע מצוות בני נוח במטרה שאירוע טרגי כזה שאירע שם לפני שש שנים, לא יחזור על עצמו שוב. וקומה נוספת, ששימשה כדירת המגורים של משפחת הולצברג, תהפוך למרכז מבקרים מתוך מטרה לתת לאנשים הזדמנות להציץ לאיך חייהם של שליחי חב"ד מתנהלים. "אולי בכך יאמצו חלקים מאורח חייהם".

הרב משה יהודה קוטלרסקי, סגן יו"ר המרכז לענייני חינוך, הגוף האחראי על כ-4,000 בתי חב"ד ברחבי העולם הוסיף: "התחייבתי אז שהעשייה של בני משפחת הולצברג שנרצחו לא תיפסק; הבטחנו לבנות מחדש את מרכז חב"ד שלהם, כך שהאור שהאיר מנשמותיהם ימשיך לזרוח ברחבי העולם. זה לא היה קל לשמור על הבטחה. הבנייה מחדש של מרכז חב"ד מומבאי הייתה אתגר ארוך וטעון מבחינה רגשית, מסובך בירוקרטית. ב"ה, אנו עומדים בסיום המלאכה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הרבנית חיה קוזלובסקי/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הרב ישראל קוזלובסקי/מערכת וואלה!, צילום מסך
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully