וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גפני נגד החיילים בלשכות הגיוס: "ארחי פרחי"

25.8.2014 / 18:04

בישיבה חשאית בבית הרב שטיינמן, דנו רבנים וח"כים של "דגל התורה" במאבק החרדי נגד הגיוס. ח"כ גפני חשף סיכומים עם צה"ל, צחק על נתניהו ועל החיילים שמשרתים בלשכות הגיוס, והביע חשש ממפלגתה של ציפי לבני. כעת, תיעוד מתוך ביתו של המנהיג הליטאי נחשף

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לשכת הגיוס/מערכת וואלה!, צילום מסך

"צריך לזכור מי יושב בלשכת הגיוס, מול מי עומד הבחור בן ה-16 וחצי, שלא מסתכל על נשים, שהוא בחור ירא שמיים, מול מי הוא עומד.. בלשכות הגיוס נמצאים חיילים וחיילות שהם בני 18 או 19, שהם לא הולכים לחיל קרבי, הם ברמה מאד נמוכה והם כאלה שאפשר לראות אותם ברחובות, יושבים על ברזלים. הם רואים בחור מגיע עם פיאות, והם מתחילים להתעלל בהם. הם ארחי פרחי".

את הדברים האלה נגד החיילים המשרתים בלשכות הגיוס, ודברים נוספים במאבק החרדי נגד הגיוס, אמר ח"כ משה גפני (יהדות התורה) לפני יותר משנה, קודם הבחירות לכנסת ה-19, בישיבה חשאית של מועצת גדולי התורה של סיעת "דגל התורה" שהתקיימה בבני ברק. ההקלטה של הדברים הגיעה לידי וואלה! יהדות, והיא מתפרסמת כאן לראשונה.

ההקלטה, היא תיעוד מדויק מתוך הישיבה שבה השתתפו הרב אהרון יהודה לייב שטיינמן, המנהיג הליטאי הבולט וסמכותה הרוחנית של הסיעה, ראשי ישיבות המזוהים עמה, וחברי הכנסת משה גפני ואורי מקלב, הפועלים מטעמה. הישיבה שהתקיימה מיד לאחר שבוטל חוק הגיוס, נמשכה כמעט שעתיים, ובמהלכה דנו המשתתפים במשבר גיוס החרדים.

קצת מהדברים שנאמרו בהקלטה הם חלק מהמאבק על הנהגת הציבור הליטאי, שהחל עם פטירתו של המנהיג הקודם, הרב יוסף שלום אלישיב, ומתנהל היום בין הרב שטיינמן לרב שמואל אוירבך מירושלים. יש מי שטוען כי דברים מרכזיים מתוכה הם הוכחה לגישה הפשרנית של הרב שטיינמן ונציגיו בכנסת במאבק נגד הגיוס ונוסף על כך, הם גם מוכיחים כי גם במחנה של הרב שטיינמן יש רבנים שמחזיקים בדעות קיצוניות יותר ממנו.

במהלך הפגישה, גפני מנסה להרגיע את הרבנים שמתלוננים על כך שבחורים "נאלצים" לעבור בדיקות רפואיות בלשכות הגיוס. "בחור ישיבה שמגיע ללשכת הגיוס לא ייבדק על ידי רופאה", חשף גפני בפניהם נוסח של טיוטת הסכם שלטענתו צה"ל יתחייב להעביר לחרדים, "יהיה כתוב את המילה אסור. אסור להתראיין אצל חיילת. כך יהיה כתוב בחוזה של אכ"א, הוא הודפס כבר והוא מחכה לאישור. זה דברים שאסור שיידעו". במהלך דבריו, ביקש גפני לסגור את דלת החדר מחשש שהממתינים בחוץ ישמעו אותם. הוא הוסיף: "אני מודיע באופן חד משמעי שבחור שלא ירצה לעשות את הבדיקה, שיגיד שהוא לא רוצה, ולא יקרה כלום".

מעבר לבדיקות הרפואיות, עלה לדיון בישיבה נושא רגיש בציבור החרדי: ההתייצבות בלשכות הגיוס. ההתעלמות מצווים אלו זהו צעד שנוי במחלוקת בחברה החרדית. הרב שטיינמן, מורה לתלמידי הישיבות להיענות לצווי הגיוס ולהשתדל למלא אחר ההוראות – מלבד, כמובן, גיוס בפועל. מנגד, הרב אוירבך, שנחשב לקיצוני יותר, הורה לתלמידיו להתעלם לחלוטין מהצווים. הרב יצחק שיינר, ראש ישיבת קמניץ, הציע לגפני לאסור על כל הבחורים את ההתייצבות, בניגוד לדעתו של הרב שטיינמן. גפני מיד השיב בביטול: "אז הם ישלחו להם צווי גיוס" והוסיף: "תאפשרו לנו לפתור את זה בדרכים נורמליות. אפשר לעשות את זה בעוד כמה חודשים".

רב נוסף, הרב ברוך מרדכי אזרחי, ראש ישיבת "עטרת ישראל", תהה בפני המשתתפים האם יש לצאת להפגין או לפעול נגד הגיוס עוד קודם הבחירות או רק לאחר הבחירות. "זו לא תקופת בן גוריון", עקץ אותו גפני, "הוא היה ראש ממשלה שלא פחד מאף אחד. היום יש לנו עסק עם מישהו אחר לגמרי, יש לנו עסק עם נתניהו.. הוא ניזון מהתקשורת ואם התקשורת תתקוף את העניין הזה של הגיוס, הוא יפחד להעביר חוק. וגם אם הוא יעביר חוק, הוא יעשה את זה רק כדי למצוא חן בעיני החילונים". הוא גם הביע חשש ממפלגתה של ציפי לבני, "אצלה הכל זה בחורי ישיבות. אנחנו פוחדים מאד מכך".

גפני התגאה כי הליטאיים הם שמובילים סדר יום בציבור החרדי ב"גזירת הגיוס" אותה הוא הגדיר "ייהרג ואל יעבור". לדבריו, "כמה שאנחנו נהיה יותר חזקים, ואנחנו אני אומר 'דגל התורה', מה שגדולי התורה אומרים, גם החסידים מסתכלים על מה שאנחנו אומרים וגם הספרדים. כשאמרנו לא ללכת לוועדת פלסנר, אגודה הצטרפה וש"ס הצטרפה. האם באמת מסתכלים על מה שאנחנו אומרים".

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully